Sida 1 av 3

Vilken V70 är mest lämplig?

Postat: mån 24 jun 2013, 14:26
av Kristall
Skall skaffa familjebil och ber er Volvo-experter om köpråd.

Vi kör ofta sträckor på endast några kilometer (typ 3-4) under veckodagarna med längre körningar främst på helgerna. Blir uppskattningsvis sammanlagt 1500 mil om året. Valet står mellan en F, FT eller en diesel.

Är vi en typisk flexifuel-familj? Skall man satsa på en nyare lågmilare F(T) eller äldre (typ -09) diesel som har fått rulla 15000+ mil?


Hör gärna era förslag och idéer om annat som bör vägas in i valet!

(W)

Re: Vilken V70 är mest lämplig?

Postat: mån 24 jun 2013, 14:50
av mattish
Jag hade kört på en FFV.. Dieselar ska inte ägna sig åt småkörningar anser jag..

Re: Vilken V70 är mest lämplig?

Postat: mån 24 jun 2013, 14:51
av joel80
Med den årliga sträckan skulle jag satsa på en FT! Det du kunde spara in en slant med på dieseln är möjligen serviceintervallet.. men du åker inte tillräckligt långt per år.
Just nu är etanolen också billigare att köra på jämfört med bensinen.

Dieselmotorn mår troligen betydligt sämre av så många korta sträckor än vad en FT gör.
Inköpspriset på en begagnad FT verkar också vara bättre.

Jag kör ca 3000 mil om året och det blev en diesel den här gången.. jag ska nog ändå räkna på och ordentligt överväga en FT vid nästa byte... om jag inte har möjlighet med en Hybrid på något sätt. :)

Re: Vilken V70 är mest lämplig?

Postat: mån 24 jun 2013, 15:12
av Desmodue
Jag har 4 km till jobb och kör 2.4D och den mår finfint efter snart 19 000 mil, aldrig behövt byta någon katalysator eller liknande.

Re: Vilken V70 är mest lämplig?

Postat: mån 24 jun 2013, 19:48
av simonhalmstad
Satsa på en 2,5FT visst den drar en hel del men det är en himla bra motor som håller bra och är rätt så billig att äga. :)

Re: Vilken V70 är mest lämplig?

Postat: mån 24 jun 2013, 20:51
av joel80
Sen har du ju skattebefrielse några år också på en FT från 2011-2013.. (I och för sig också skattefritt på dieselbil om det är en senare modell som drar under 119g/km och är uttagen innan årsskiftet 2012-13.)

Re: Vilken V70 är mest lämplig?

Postat: mån 24 jun 2013, 23:15
av Kristall
Verkar som att FT får flest röster. Glömde nämna att jag har satt maxpris till 150k!

Har hittat en FT 2010:a Momentum (manuell) för 140k hos bilhandlare som gått 11500 mil, samt en F 2011:a Momentum (automat) som gått 13000 mil för samma peng hos bilhandlare. Vad och varför skulle ni valt som ni gjort?

Sen har jag en fråga OT: Har inte köpt av bilhandlare tidigare, hur benägna är de att sänka priset för att få sålt bilen man tittar på? Är det helt uteslutet att fråga eller är det kutym?

Re: Vilken V70 är mest lämplig?

Postat: mån 24 jun 2013, 23:28
av joel80
man kan alltid pruta på bilar man köper av handlare! Sist jag köpte begagnad prutade jag ner från 98k till 92000k plus att jag fick dem att sätta på en fast dragkrok då det saknades.
Mun uppfattning är att det brukar gå lättare att pruta om handlaren slipper en inbytesbil..

Re: Vilken V70 är mest lämplig?

Postat: tis 25 jun 2013, 06:55
av hollan
om du menar 2,0f när du skriver F så låt bli denna motorn och köp en 2,5ft i stället

Re: Vilken V70 är mest lämplig?

Postat: tis 25 jun 2013, 08:54
av Bosa
Kristall skrev:Verkar som att FT får flest röster. Glömde nämna att jag har satt maxpris till 150k!

Har hittat en FT 2010:a Momentum (manuell) för 140k hos bilhandlare som gått 11500 mil, samt en F 2011:a Momentum (automat) som gått 13000 mil för samma peng hos bilhandlare. Vad och varför skulle ni valt som ni gjort?

Sen har jag en fråga OT: Har inte köpt av bilhandlare tidigare, hur benägna är de att sänka priset för att få sålt bilen man tittar på? Är det helt uteslutet att fråga eller är det kutym?
Säkerställ att ventilkontroll/justering är gjord vid 9000 mil. Verkar vara lite si och så med att det görs trots att det är en servicepunkt, är en ganska kostsam åtgärd dessutom.

Se denna tråd för mer info: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=84308