Ekonomiskt självmord med T6a?
Postat: mån 17 jun 2013, 21:51
Blir mer o mer sugen på en STARK bensinare med AWD, dels kör vi max 1400 mil per år sen vi flyttade och sannolikt kommer detta året bara bli 1100-1200 mil. Ofta kortare sträckor på runt 15 min och under milen... Har idag en X3 2,0d 177hk som sannolikt är den bästa bilen jag haft (sagt det om fler iofs...) men gillade min gamla V70II skarpt med...
Har dock kört farsgubbens Outback 3,6R -10 en sväng, och en stark bensinare är ju lite trevligare tycker jag, precis som jag tycker att en klen diesel (som den jag har idag) är betydligt trevligare än en klen bensinare.
Så jag börjar fundera på bilar med lite mer pulver i t.ex. XC70 T6 - ligger en -10a ute med bra utrustning, 4k mil för 255k eller vad det var. XC60 T6 känns också väääldigt prisvärd sett till D5orna... Kollar även på X5 E70 med starkare bensinmotorer men för samma pengar blir det mer mil o är lite rädd för att inte ha maskinskada OM nåt stort rasar samman... Sen har väl Volvo fortfarande förlängd maskinskadegaranti till 15k mil på bilar som är servade hos dom som de ska? =trygga mil ändå....
Så någon som har kalkylerat på detta, jag undrar om det verkligen blir så stor skillnad på en T6/D5 på dessa mil egentligen sett till försäkring, skatt, förbrukning och service - men det stora frågetecknet är ju om man kommer kunna sälja en sån här bil om två år utan en värdeminskning som är grotesk, blir man tvungen att använda bilen som bojsänke? Jag menar utbudet är begränsat och trots ganska vettiga priser på många så ligger dessa kvar... en törstig bensinare är ju inte hetast på marknaden direkt... En bekant bytte sin E60 550iM -08 mot en F10 550 Xdrive -11. Värdetappet på båda bilarna är ju vad en villa i Mora kostar (där man iofs inte vill bo ändå... ;) )
Men vad tror panelen om man gissar kvalificerat på en XC70 eller XC60 T6, även V60 kryper neråt men tror den blir väl lite i längden... (Gillar mest XC70 av dessa samtidigt verkar just den vara minst eftertraktad av alla...)
Har dock kört farsgubbens Outback 3,6R -10 en sväng, och en stark bensinare är ju lite trevligare tycker jag, precis som jag tycker att en klen diesel (som den jag har idag) är betydligt trevligare än en klen bensinare.
Så jag börjar fundera på bilar med lite mer pulver i t.ex. XC70 T6 - ligger en -10a ute med bra utrustning, 4k mil för 255k eller vad det var. XC60 T6 känns också väääldigt prisvärd sett till D5orna... Kollar även på X5 E70 med starkare bensinmotorer men för samma pengar blir det mer mil o är lite rädd för att inte ha maskinskada OM nåt stort rasar samman... Sen har väl Volvo fortfarande förlängd maskinskadegaranti till 15k mil på bilar som är servade hos dom som de ska? =trygga mil ändå....
Så någon som har kalkylerat på detta, jag undrar om det verkligen blir så stor skillnad på en T6/D5 på dessa mil egentligen sett till försäkring, skatt, förbrukning och service - men det stora frågetecknet är ju om man kommer kunna sälja en sån här bil om två år utan en värdeminskning som är grotesk, blir man tvungen att använda bilen som bojsänke? Jag menar utbudet är begränsat och trots ganska vettiga priser på många så ligger dessa kvar... en törstig bensinare är ju inte hetast på marknaden direkt... En bekant bytte sin E60 550iM -08 mot en F10 550 Xdrive -11. Värdetappet på båda bilarna är ju vad en villa i Mora kostar (där man iofs inte vill bo ändå... ;) )
Men vad tror panelen om man gissar kvalificerat på en XC70 eller XC60 T6, även V60 kryper neråt men tror den blir väl lite i längden... (Gillar mest XC70 av dessa samtidigt verkar just den vara minst eftertraktad av alla...)