Sida 1 av 3
Klantig mek eller klantig lösning?
Postat: tis 11 jun 2013, 23:32
av chuckbuck
V70in servades idag hos lokale bilmeken som normalt funkar bra och löser problem, men nu undrar jag. Klossarna bak var slut efter 14000mil och inget att säga nåt om men när han ringer för att meddela att bilen är klar berättar han att han har bytt ett ok bak. Kolven gick ut så långt att den inte gick att få tillbaka. Skylde på elen till elektriska handbromsen gjorde att det inte gick.
Var inte jag som hämtade bilen och har inte sett oket men funderar nu på om det verkligen är en sån lösning så att detta kan hända utan att man är superklantig. Verkar nästan orimligt. Var det en klantig mek eller en klantig lösning som kostade mig 2700 för ett nytt ok? Vad säger eliten? ?:-/
Re: Klantig mek eller klantig lösning?
Postat: tis 11 jun 2013, 23:49
av 9070
Jag är ingen elit, men JAG hade inte godtagit det där! Aldrig! Men den lokale bilmeken kanske inte har dosan för att återställa oket, och då blir det ju lite svårt för honom att åtgärda felet på ett enkelt sätt.
Men det är som jag brukar säga: "man får det man betalar för" Det är därför jag ALLTID lämnar in bilen på Volvo då något knasar. Visst, det kanske kostar lite mer men man vet att dom kan sin sak
Summa sumarum, hade det varit billigare att lämna in den på Volvo eller var det fortfarande billigare fast du fick köpa ett nytt ok??
//9070
Re: Klantig mek eller klantig lösning?
Postat: ons 12 jun 2013, 00:04
av oldtimersmc
Ja ru. Fick du med dig oket? Elen till bromsen är en liten elmotor som skruvar på en typ trapetsskruvdomkraft. In eller ut och om den "gått i bott" så är det bara att reversera det hela allt skruva bort elmotorn och manuellt skruva till baka justeringen.
Obs! jag har inte gjort detta själv men kollat konstruktionen efter en mycket bra tråd på detta forum och Verkstadshandboken som alla seriösa hemmapulare har i sitt bibliotek.
Ps Passa dig nästa gång kan det vara så illa att meken behöver byta hela kontinentalsockeln...

Re: Klantig mek eller klantig lösning?
Postat: ons 12 jun 2013, 01:20
av andy78
Fråga om han provade att återställa bromkolvarna innan han bytte.
Re: Klantig mek eller klantig lösning?
Postat: ons 12 jun 2013, 06:24
av Droopy
Varför ens skriva en tråd, ta det med killen som servade bilen. Fattar inte varför alla måste ha med sig en jävla massa saker i ryggen så fort de ska konfrontera en mek som gjort något med deras bil. Ta diskussionen direkt istället, det fins oftast en förklaring till det hela.
Och vem fasiken tar med sig utbytta reservdelar hem, hallå!
Re: Klantig mek eller klantig lösning?
Postat: ons 12 jun 2013, 07:08
av llesrof
Droopy skrev:Varför ens skriva en tråd, ta det med killen som servade bilen. Fattar inte varför alla måste ha med sig en jävla massa saker i ryggen så fort de ska konfrontera en mek som gjort något med deras bil. Ta diskussionen direkt istället, det fins oftast en förklaring till det hela.
Och vem fasiken tar med sig utbytta reservdelar hem, hallå!
Det finns väl absolut en poäng med att dryfta detta med andra innan man ifrågasätter ett utfört arbete? Man vill ju få lite information och ta del av andras erfarenheter så att man faktiskt kan argumentera mot någon som förmodligen går i försvarsställning.
Re: Klantig mek eller klantig lösning?
Postat: ons 12 jun 2013, 14:11
av apersson850
Jag håller med. Vet man inte riktigt säkert själv om det som gjordes var rimligt eller ej är det bättre att skaffa sig lite mer på fötterna först.
Re: Klantig mek eller klantig lösning?
Postat: ons 12 jun 2013, 15:14
av erikn
Och vem fasiken tar med sig utbytta reservdelar hem, hallå!
Jag gör det dfinitivt. Vill veta hur den utbytta saken såg ut och i vilket skick den var. Fast sanningen att säga så lämnar jag nästan aldrig in bilen, själv är bäste dräng. Litar inte på verkstäder tillräckligt, och definitivt inte en riktig Volvo-verkstad. Dit kan de med tjänstebilar åka och få undermåligt jobb utfört till överpris. Generellt sagt, finns givetvis undantag.
Re: Klantig mek eller klantig lösning?
Postat: ons 12 jun 2013, 15:47
av Sharkbait
Droopy skrev:Varför ens skriva en tråd, ta det med killen som servade bilen. Fattar inte varför alla måste ha med sig en jävla massa saker i ryggen så fort de ska konfrontera en mek som gjort något med deras bil. Ta diskussionen direkt istället, det fins oftast en förklaring till det hela.
Och vem fasiken tar med sig utbytta reservdelar hem, hallå!
Har man inte kunskap så får man ta reda på hur det är. Detta forum är ett ypperligt bra ställe att få information och kunskap.
Utbytta reservdelar tillhör ägaren till bilen. What`s the problem.
Re: Klantig mek eller klantig lösning?
Postat: ons 12 jun 2013, 22:14
av chuckbuck
4% av alla fel som lagas på bilverkstan är orsakade av densamma. Minns en gammal undersökning från Volvo om jag inte minns fel. Jag tror nog att det kan vara lite mer än så. Det är inte sällan saker "ger upp" när man ska fixa i nåt rostigt eller murket. Tror att mitt bromsok är en del av de 4%. I detta fallet hade det varit bättre att gå till märkesverkstan OM de hade varit ute för liknande problem tidigare. I annat fall hade de också debiterat kunden. Min närmsta märkesverkstad, en av Sveriges absolut största som börjar på B, undviker jag som pesten fortfarande. Jag var där för 4 år sedan och jag har inte förlåtit dem än. Däremot servar jag gärna på lokala märkesverkstan när jag är i stugan. Den funkar bra även om det "glömts" lite där också.
Självklart ska jag prata med verkstan, kanske plocka hem oket för att se om man verkligen inte kan backa det genom att polvända, eller skruva isär. Mer av nyfikenhet än av önskan att få "upprättelse". Har själv aldrig bytt bromsar men det är ju mekanik så man ser hur det fungerar. Oket kanske var defekt, har nog fått byta fler ok än avgassystem på mina bilar genom åren.