- mån 27 maj 2013, 16:21
#757846
Om man tänker efter lite så är det ju så här:
Haldex AWD saknar mellandiff som tillåter att fram och bakaxel snurrar olika fort med bibehållen drivning, det sitter bara en koppling mellan axlarna.
Då finns två alternativ vid vardagskörning.
1. Haldexkopplingen är öppen och bilen är FWD tills det börjar slira ordentligt och bakaxeln kopplas in.
2. Kopplingen är åtdragen så alla hjulen driver hela tiden, men då måste all hastighetsskillnad mellan fram och bak sliras bort i koppligen med värme, slitage och ökad förbrukning som resultat.
Så klart det är bättre med lika hjul runt om. Visst den pajjar ju inte direkt med olika hjul men den slits ju ut snabbar än med lika.
Har du 4% skilland på däcken och kör 20.000 mil så har ju haldexen fått slira bort 800 mil mellan fram och bakaxeln. Och 800 mil slirande på kopplingen måste ju märkas även då den ligger i oljebad.
Haldex AWD saknar mellandiff som tillåter att fram och bakaxel snurrar olika fort med bibehållen drivning, det sitter bara en koppling mellan axlarna.
Då finns två alternativ vid vardagskörning.
1. Haldexkopplingen är öppen och bilen är FWD tills det börjar slira ordentligt och bakaxeln kopplas in.
2. Kopplingen är åtdragen så alla hjulen driver hela tiden, men då måste all hastighetsskillnad mellan fram och bak sliras bort i koppligen med värme, slitage och ökad förbrukning som resultat.
Så klart det är bättre med lika hjul runt om. Visst den pajjar ju inte direkt med olika hjul men den slits ju ut snabbar än med lika.
Har du 4% skilland på däcken och kör 20.000 mil så har ju haldexen fått slira bort 800 mil mellan fram och bakaxeln. Och 800 mil slirande på kopplingen måste ju märkas även då den ligger i oljebad.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.