Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#755704
Jeg har selv en XC70 D5 Summum 2009 som mangler fabrikksprep for DAB-radio. Pr dato kan jeg derfor ikke kjøpe og ettermontere original Volvo DAB-radio.

Jeg har vært i kontakt med Volvo Norge og Volvo Sverige og lokal forhandler (åf) gjennom de to siste årene og har ikke fått annen tilbakemelding enn et generelt svar om at Volvo jobber med løsninger. I Norge skal FM-nettet slukkes i 2017 (om 4 år).

Er det noen i dette forumet (og/eller som jobber hos Volvo) som kjenner til om Volvo faktisk jobber med å finne løsninger for ettermontering for denne modellserien levert fra 2007 og fremover til 2010?

Se også denne tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=89458
Senast redigerad av 2 SagaPer, redigerad totalt 0 gång.
#755822
SagaPer skrev: I Norge skal FM-nettet slukkes i 2017 (om 4 år).
Släcka FM, det skulle ju bli revolution, det måste vara en Norjehistoria :D :D :D . Det har man ju tjatat om sedan 80-talet, jag kommer ihåg att jag var och lyssnade på DAB experiment runt mitten på 80-talet i Älvsjö har jag för mig för snart 30 år sedan. Då sade man också skulle lägga ned FM redan i slutet av -80 talet.

Nu 30 år senare är ju DAB redan stenålder och kommer dö innan den blir vanlig, Digital radio kommer att distribueras via sattelit som sirius tex, internet och mobilnätet.

Räknade efter och vi har ca 50-100 Fm mottagare hemma, de sitter i Bilarna, båtarna, traktorerna, mobiltelefoner, headsets, hörlurar, transistorapparater, musikspelare, bio-ljudstuner, musikspelare, börja räkna ska ni se.... vore jobbigt om man dödade FM. AnalogTV var ju enkelt då de flesta hade max 3 st, som dessutom är stationära så man kan ha en box.

Verkar inte som volvo lägger någon energi på att göra det möjligt att eftermontera DAB heller

Dessutom kommer alla DAB mottagare som sålts att bli helt värdelösa när man byter från DAB till DAB+ dvs MPEG2 till MPEG4 snart.
#763882
Såg det och gjorde att överslag igen och kollade hur många FM mottagare man har ...

Jag hittade massor, Båda traktorerna, båda båtarna, alla bilarna. i headsets, i hörselskydd, i mobilerna, i alla stereon, i alla hemmabio anläggningarna i alla Apple dockor, + en massa små radioapparater i tvätstuga, källaren, stuga, altanen, stallet, verkstaden osv...

tappade räkningen men mellan 50 o 100 var det.

Att jag skulle slanta upp några hundra tusen kronor, eller kanske en kvarts miljon kronor för att byta alla dessa till DAB apparater ser jag inte som troligt. Då blir det nog till att skita i att lyssna på radio till vardags.

Sen kommer man väl att byta codec titt som tätt så DAB apparaterna måste bytas titt som tätt, Man byter ju från DAB till DAB+ och DVB-T till DVB-T2 nu tex.

Och var hittar man ens produkter som denna med DAB.

Bild
#763961
Men det finns inga mobiler med DAB+ man kan streama bluetooth från.

Det kommer ju bli så att man streamar över internet istället via SRs lilla app istället och DAB blir en dead end.
#763978
Vad händer den dag då det "går åt helvete" då?
FM-bandet är ju sjukt stabilt.. man kan sända med relativt enkel teknik och ta emot signalen med "nödmottagare".
Jag har inget emot DAB vad gäller kvalité eller normal funktion, men ser det som ett system som inte är redundant och som inte skulle funka i en krissituation. Radio på FM-bandet är det rikstäckande media som jag skulle lita mest på vi större kriser.
#764084
Jag litar inte på dem... Dom kommer att stava fel och plötsligt har de avskaffat gris.. inget fläsk på grillen längre! Då snackar vi riktig kris!

Oj.. blev kanske lite OT.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Jeg opplever at jeg kan se ting når jeg ry[…]

Vi som beställt nya XC60

Apropå färger / kulörer är Br[…]

Köpråd V60 etanol

Fanns 2.5FT på V60 över huvud taget? […]

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]