Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av KimGun
#753958
Tjena!

I början av våren märkte jag att bilen börjat låta lite annorlunda, och nu har det bara blivit värre.
Motorn ger ifrån sig ett vinande/tjutande ljud vid gas och även när bilen startas kall.

Jag har försökt lokalisera vart ljudet kommer ifrån och det låter som det kommer från grenrörsidan.

Här är två korta klipp på hur det låter

http://youtube.com/watch?v=HjePNNuudE4

http://youtube.com/watch?v=D93hLeWWRuw

Vad tror ni det kan vara för fel?

/Kim
Användarvisningsbild
av Anders E
#753986
Det låter lite som om multiremmen slirar lite.
av rådberg
#756059
Skall bli intressant att se vad du kommer fram till. Jag har EXAKT samma ljud vid kallstart och dom första km. Sen försvinner ljudet.
Har ännu inte haft tid att kika under bilen men låter som ett läckage från avgas/turbo/grenrör?? Jag har en V70 FT -09
av rådberg
#788263
Jag hade, som jag skrev i tråden tidigare, exakt samma ljud. I början så lät det bara när bilen var kall (5-15 min beroende på ute temp.)
Dock så kunde det ibland uppträda när bilen var varm.
Hade bilen inne på service och det kunde konstateras att det var läckage vid grenröret. Ett par varv på två bultar så var problemet ur världen.

Kan vara matnyttig info för er andra i framtiden.
av xAx
#1280500
Lyfter tråden. Har exakt samma metalliska rasslande missljud vid kallstart som kommer från utrymmet mellan motorblock och torpedvägg alternativt från området mellan motor och katt. Det är lite svårt att exakt lokalisera och precisera ljudkällan.

Vilka bultar var lösa enligt verkstaden? Avgasgrenröret sitter "mellan" motorblocket och torpedväggen. Det ser ut att vara dåligt med utrymme för att komma åt med verktyg där eller åtgärdades läckaget på annat sätt/på annat ställe?
Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]