Sida 1 av 2
När fick XC70 D5 toppfartspärr?
Postat: fre 10 maj 2013, 21:10
av VolvoB20
Och vid vilken fart drar den av gasen. stryper den motorn redan vid 200 tex för att det inte ska komma abrupt vid 210 km/h
När fick XC70 D5 toppfartspärr?
Postat: fre 10 maj 2013, 22:15
av Malmstroem
Har den toppfartsspärr? Jag vill minnas att min XC70 D5 -12 kommer som mest kom upp i 214 km/h enligt GPS.
Med det luftmotståndet orkar nog inte 215 hkr med mer.
Re: När fick XC70 D5 toppfartspärr?
Postat: fre 10 maj 2013, 22:25
av VolvoB20
Malmstroem skrev:Har den toppfartsspärr? Jag vill minnas att min XC70 D5 -12 kommer som mest kom upp i 214 km/h enligt GPS.
MY13 gör inte 214, den är spärrad/reggad för 210. Förmodligen för den ska kunna säljas med billiga H-däck klassade för 210 km/h
Re: När fick XC70 D5 toppfartspärr?
Postat: lör 11 maj 2013, 07:53
av perhall
Volvo har många bilar spärrade till 210. En kollega från Schweiz skulle för ett par år sen köpa en 2,5FT 231 hk men blev irriterad över att den var spärrad till 210 och köpte en Audi istället.
Spärren börjar vid just 210 men den går in mjukt!
PH
Re: När fick XC70 D5 toppfartspärr?
Postat: lör 11 maj 2013, 09:03
av joel80
Måste bara fråga.. när har man på en personbil och i trafik användning av att bilen ska kunna gå fortare än 210km/h? Eller är det bara principen att man inte vill ha en spärrad bil?
Jag tycker själva frågeställningen om den har spärr eller inte är intressant att veta men skulle själv inte bry mig om den hade en spärr på 210km/h.. Så snabbt har jag kört 1 gång under drygt 14 år med körkort.. Just för att testa en spärr. :)
Re: När fick XC70 D5 toppfartspärr?
Postat: lör 11 maj 2013, 09:16
av Racetwin2
På min förra bil, en 2,5 FT MY10 så var den borttagen från fabrik. Det stod tom på specen. Förmodligen för att det var 17-tummare. Den gjorde närmare 230 men den jag har nu planar snällt ut vid 212.....
När fick XC70 D5 toppfartspärr?
Postat: lör 11 maj 2013, 18:35
av Brainy
Jag, webmaster och Eccy befinner oss just nu i Tyskland med en V60 D2. Förutom att vi trots en öde Autobahn och oceaner av tid inte fick upp den i mer än 195 (jag fotade staplarna till ecodrivetråden ;) ) så är det en sådan gång jag hade önskat att min bil inte vore strypt till 210, det händer inte ofta (en gång på 2 år i min egen), att jag kör så fort, men jag vill kunna välja själv när jag ska släppa av.
(195 mätarfart, antar att det är ok för 115hk)
Har även hunnit med att åka Porsche 911 GT3 RS 4.0 på Nürburgring, den ströp inte i 210 kan jag säga :D
Edit och mycket off topic, vi ser en del Volvo här nere ändå.

Re: När fick XC70 D5 toppfartspärr?
Postat: lör 11 maj 2013, 19:58
av joel80
Brainy skrev:Jag, webmaster och Eccy befinner oss just nu i Tyskland med en V60 D2. Förutom att vi trots en öde Autobahn och oceaner av tid inte fick upp den i mer än 195 (jag fotade staplarna till ecodrivetråden ;) ) så är det en sådan gång jag hade önskat att min bil inte vore strypt till 210, det händer inte ofta (en gång på 2 år i min egen), att jag kör så fort, men jag vill kunna välja själv när jag ska släppa av.
Hahaha.. okej då din J*vla dåre! Det kan finnas tillfällen.. :)
Vill man köra rejält fort tycker jag erat alternativ med Porche på bana låter rätt trevligt.. :) Då är det lite bättre säkerhet också och man riskerar inte komma ikapp någon söndagsåkare som kör 140km/h saktare än man själv... :)
Nu blev jag sugen på att köra Gokart.. Brainy, dra ihop några Gävlebor och åka till Rörberg? :)
Edit: Förlåt missbruket av smileys, 12-stegsprogram nästa.
Re: När fick XC70 D5 toppfartspärr?
Postat: lör 11 maj 2013, 20:32
av Jefe
joel80 skrev:Måste bara fråga.. när har man på en personbil och i trafik användning av att bilen ska kunna gå fortare än 210km/h? Eller är det bara principen att man inte vill ha en spärrad bil?
Jag tycker själva frågeställningen om den har spärr eller inte är intressant att veta men skulle själv inte bry mig om den hade en spärr på 210km/h.. Så snabbt har jag kört 1 gång under drygt 14 år med körkort.. Just för att testa en spärr. :)
Har man en bil som går över 210Km/h så vill man väl inte ha en spärr som stoppar den. Sen om bilen inte är utrustad med tex däck och fälgar som klarar den högre hastigheten så är det bra om den är spärrad. Min bil var som tur var inte spärrad då dom satt på 18 tums hjul från fabriken och den gör 250Km/h. Den hastigheten brukar jag komma upp i ganska många gånger under sommarhalvåret. Dock endast på glest trafikerad motorväg sent på natten eller tidig morgon för att inte äventyra mina medtrafikanter. Så visst gör det skillnad om bilen är spärrad om man vet att den kan gå fortare :lol:
Re: När fick XC70 D5 toppfartspärr?
Postat: lör 11 maj 2013, 22:33
av joel80
Glest trafikerat eller inte.. jag tycker att 250km/h på allmän väg är åtminstone 100km/h för fort. Du har inte en chans om något oförutsett händer.. säg att bilen du närmar dig med 140km/h får punka och svajar till när du är 50 meter bakom.. eller ett vägarbete bakom en krön som du missar varningsskylten för.
Jag förstår däremot "the need for speed"... Det är kul att köra fort.. men jag har blivit äldre. (Har i och för sig aldrig varit någon som pressat ända upp till 200km/h för jämnan.. Varit för rädd om kortet, och livet.)
Hoppas du slipper överraskningar även o fortsättningen när du "testar" bilen.. :)