Styrning drar åt olika håll (V70 II)
Postat: fre 19 apr 2013, 10:44
Tjena,
Efter att jag satt på de lite mindre sommardäcken tyckte jag att styrningen har blivit lite knasig. Bilen har en tendens att sticka iväg åt det hållet jag senast har svängt åt, utan att ratten rör på sig. Det märks speciellt i lägre hastigheter att man plötsligt är på väg ur vägbanan utan att man har rört ratten. Det blev bättre sedan jag ökat lufttrycket på däcken från 2,5 till knappt 3,0 men inte helt. Jag märkte inte av problemet alls lika mycket med de större dubbdäcken men skillnaden kanske beror på den mindre hjulradien hos sommardäcken (continental contact sport).
Jag tycker också att ratten inte riktigt rätar upp sig ordentligt efter en skarp kurva utan att man måste dra den själv den sista biten för att få den rätt igen. Det problemet hade jag även med dubbdäcken. Samt att styrningen känns lite trög i låga hastigheter.
Visst låter det som om det är fel på servon eller någon styrled/styrkoppling? Eller är det fel på föraren? :D Bilen har gått 13700 mil, senast servad vid 12000. Jag har bara haft den i 700 mil så har inte så mkt att jämföra med. ?:-/ Eller räcker det att göra en hjulinställning?
Tacksam för svar :)
Efter att jag satt på de lite mindre sommardäcken tyckte jag att styrningen har blivit lite knasig. Bilen har en tendens att sticka iväg åt det hållet jag senast har svängt åt, utan att ratten rör på sig. Det märks speciellt i lägre hastigheter att man plötsligt är på väg ur vägbanan utan att man har rört ratten. Det blev bättre sedan jag ökat lufttrycket på däcken från 2,5 till knappt 3,0 men inte helt. Jag märkte inte av problemet alls lika mycket med de större dubbdäcken men skillnaden kanske beror på den mindre hjulradien hos sommardäcken (continental contact sport).
Jag tycker också att ratten inte riktigt rätar upp sig ordentligt efter en skarp kurva utan att man måste dra den själv den sista biten för att få den rätt igen. Det problemet hade jag även med dubbdäcken. Samt att styrningen känns lite trög i låga hastigheter.
Visst låter det som om det är fel på servon eller någon styrled/styrkoppling? Eller är det fel på föraren? :D Bilen har gått 13700 mil, senast servad vid 12000. Jag har bara haft den i 700 mil så har inte så mkt att jämföra med. ?:-/ Eller räcker det att göra en hjulinställning?
Tacksam för svar :)