Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#747417
Nu tycker jag diskussionen blivit lite konstig. Ingen avser väl tvinga någon annan att göra på ett visst sätt och om du inte anser att oljan behöver bytas i en viss bil så är det ditt privilegium att inte göra det. Andra deltagare, inklusive jag själv, argumenterar kanske utifrån en annan situation, deras personliga, typ. Om jag köper en bil som jag misstänker inte kommer med garantier av något slag, så kollar jag alla oljor. De som ser trista ut byts, oavsett var de bor någonstans och oavsett vad tillverkaren har haft för inställning en gång i tiden. Skulle jag köpa en ny bil och köra stillsamt i 20.000 mil skulle jag kanske ha en annan inställning och strunta i oljebyte (så länge den ser bra ut!).
Mvh
/RID
#747513
Jag håller med "rid54". Var och en gör som den vill med sin bil. Det är bara att konstatera att "svedan" vet bäst och det inte spelar någon roll vad andra skriver eller gör. Fortsätt och kör med din bil, det går kanske bra trots allt. Om inte så berör inte det någon annan än dig själv.
#747641
Poängen är att vi inte gör något mot tillverkarens rekommendation om vi byter olja. Det är vad de föreskriver för bilar som körs ordentligt, och där de själva tar på sig en drivlinegaranti på 36000 mil. Det är bara i de fall de inte gör det som de tycker att kostnaden för oljebyte i automatlådan är onödig att skylta med i kalkylen. Bättre att någon enstaka då får ett växellåderas att betala.

Filter fångar inte allt. Dessutom har oljan i en automatväxellåda inte bara uppgiften att smörja, utan även att överföra moment, när inte lockup är i ingrepp, samt att byta växellägen. Ovanpå detta är det så att de friktionsbelägg som slits ligger i oljan, inte vid sidan om, som i en manuell växellåda.

Att lådan mår bra av att oljan byts är självklart. Sen är det ju upp till var och en om han vill chansa eller ej, samt förstås till en del hur han kör. Jag som ofta drar släp och husvagn ligger nog i högre grad i farozonen än den som aldrig gör det.
#747662
Yes, det resonemanget köper jag. Som jag antydde, bytte jag själv men egentligen mot rekommendationen. Därav intressant att ta del av resonemanget, som egentligen inte borde föras om tillverkaren varit tydligare (då lådan bör bli känslig efter en viss tid).
Och KKR, att dra en nedlåtande kommentar om min person för inte fram frågan tekniskt (även om jag nu vet bäst vilket jag knappast skrivit). :)
Dock kan jag bemöta ditt påstående om yrkesfordon (som faktiskt inte är frågan, dom har andra grejer). I mina, som dock är mellan 10-20 år varav en är Volvo, byter man i typ fördelningslådor, reduktionslådor, axlar etc. efter 2000 timmar. Och detta på ”gamla” grejer. Och 2000 timmar är med tuff körning, och ofta med hård last. De gånger jag bytt, har oljan sett ny ut, men jag kunde givetvis inte veta om den var dålig!
På 2000 timmar med en vanlig bil kör en ”landsvägssäljare” kanske 10-15000 mil, en taxi kanske bara 3-4000 mil. Så tiden är ju viktig likväl som körsättet.
Simma lugnt, när jag säljer min bil behöver köparen inte vara orolig för lådan! :D
#749064
Jag gjorde nyligen en 6000 mila service på Helmia i Karlstad. Frågade teknikern om byte av olja skulle göras på min V70 2,5 FT -10 vid någon framtida service eller om det bara är Taxi och utryckningsfordon som detta gäller. Har ju läst det här på forumet. Han visade mig då att vid 9000 är det dags. Fanns en punkt för det i serviceprotokollet han hade i datorn.
#749129
I serviceplanen i Vida för min XC60 står det att det skall göras vid 6000mil för Taxi eller bilar som kontinuerligt drar tunga släp. Jag satsar nog på att göra det vid 12.000 som sagt tidigare.

/Martin
#749196
svedan skrev: Och KKR, att dra en nedlåtande kommentar om min person för inte fram frågan tekniskt (även om jag nu vet bäst vilket jag knappast skrivit). :)
Dock kan jag bemöta ditt påstående om yrkesfordon (som faktiskt inte är frågan, dom har andra grejer).
Det var defintivt inte menat som någon nedsättande kommentar. Men du skrev ju faktiskt i fler inlägg att de som bytte olja i automaten böt "mot tillverkarens rekommendation", samt att de som gjorde det skulle "sälla sig till de som inte har erfarenhet eller kunskap". Sedan visar det sig att du tydligen också byter olja. Detta att yrkesfordon har "andra grejor" stämmer inte på drivlinan.
#796019
Lyfter frågan om oljebyte igen :wink: jag var hos min lokala volvohandlare och frågade om nyttan med oljebyte i automaten. Nu var inte "rätt" person inne men de sa att det är sällan de byter men det förekommer om nån kund vill det.
Utan att säga det rakt ut antydde han att det nog inte behövdes med tanke på hur många bilar med automatlåda som rullar problemfritt.
I vilket fall som helst fick jag ett pris på 3400:- och jag funderar på att byta ändå, min låda slår ibland lite vid nedväxling i låga hastigheter, kanske kan ett byte göra växlingarna lite mjukare...
#796109
".... som rullar problemfritt."
Jo, det ska väl mycket till innan oljan i sig själv orsakar verkliga problem. Även motorolja kan man låta vara rätt länge, innan det blir akuta problem. Frågan är väl vad man vill med sin bil. Jag vägrar att tro, att det skulle vara skadligt att byta olja i växellådan (oavsett det är manuell eller automat) när bilen gått långt (15000 - 20000 mil eller så). Jag skulle definitivt rekommendera det, om man tänkte fortsätta köra ett tag till med samma bil. Undantag finns förstås, för dem som kör bara i lugn landsvägstrafik, aldrig utnyttjar maxeffekt, aldrig drar släp, aldrig kör i hett klimat... Om det skulle gå att bevisa, att oljan i en normalkörd växellåda har EXAKT samma goda egenskaper efter många år och många mil, som den hade som ny, skulle jag -kanske- överväga att ändra åsikt.
#796242
Kan inte tro att man ska köra med samma växellådsolja "hela bilens livslängd", speciellt automatoljan.
Förutom att oljan blir mycket varm (den klarar säkert temperaturen i sig), särskilt, som påpekats, vid dragning av släp och liknande störrebelastningar, så blir det avlagringar och "skräp" i oljan som inte bör vara där alldeles för länge.
Har bytt runt 10K på flera olika bilar där oljan i sig ser fin ut men oj, oj, oj vad med skit i filtret och botten på tråget.
Säker skulle ett haveri pga att man inte bytt olja vara sällsynt, men till slut är gränsen nådd och räknar man med att ha bilen kvar många tusen mil, ska man nog kosta på ett byte av olja OCH filter samt att man ser till att tråget blir rent.
Ska man byta bil före 10K kan man säkert skita i att byta någon olja alls, om man inte är så nogräknad och vill spara på bilutgifterna till nån annan.
Själv byter jag motorolja OCH filter var 1K eller en g/år samt inte över 10K med automaten/fördelningslådan/bakaxel oavsett.
//Toson
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]