- ons 17 apr 2013, 09:07
#746970
Nä, jag köper inte vad ni skriver. Det mesta jag läser är ju skrönor! Få som har kunskap eller erfarenhet.
Sammanfattar jag så kan jag läsa;
Biltillverkaren säger att ATF oljan ej behöver bytas under bilens normala livslängd.
Varför har dom fel, och andra kan detta bättre? Vet ej
Mot detta skrivs:
- "Volvo har fel att den inte behöver bytas för att hålla nere servicekostnaden dvs 3000:- på kanske 20000 mil eller 7 år. Och hellre tar ett garanterat växellådsras för en kostnad för kunden på 30 000:- samt enorm badwill!"
Nä, vem tror på detta?
- Vidare ”jag bytte alltid, köpte 200 liter till alla bilarna..”
Jo, men det var då det. Jag pratar om idag.
- "Köper aldrig bil utan extrabyten av oljan är gjord!! "
Ok, jag är ingen bilhandlare. Å andra sidan tittar handlarna inte på detta. Så byter du bil varje månad, så varför hänga upp dig på växellådan??
- Någon skriver att "dålig olja förstör lamellerna"!
Jo, det kan jag köpa, men det förutsätter att oljan är dålig. Så, varför har den blivit dålig? Volvo säger att den inte blir det men du säger annorlunda…Lådan är sluten och blir inte dålig…
- ”Kör korta sträckor och 90% i stadstrafik och då känns ett byte av oljan inte så dumt”
Men hallå, är det någon fakta bakom detta resomemang??
Nå, som ni förstår så raljerar jag lite. Varför ifrågasätts något (nytt) bara för att man tycker att det inte är bra. Hitta en teknisk korrekt (inte tyckande) så köper jag det.
Dock verkar de flesta inte tycka om att inte behöva byta oljan och skapar då ett eget behov?
Men lämnar en massa andra viktigare (kanske?) servicepunkter åt sidan (diffen, bromsvätskan, servooljan, rostskyddet, etc. etc.)
Och konstigt, även BMW har samma inställning som Volvo.
Så, därför gör jag inget byte på min låda. Och förstår fortfarande inte varför det är fel!'
Glad vår, den kommer nu