Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#746084
Jag tog upp detta med min mek. (Volvos egna verkstad). Han sa att det finns givare i systemet som mäter oljans status (kvalitet) och nivå. Systemet kommer själv att säga till om det är dags att byta.
#746124
svedan skrev:Återigen, jag köper inte vad ni skriver. varför 12000 mil? Eller varför inte 4500 mil? Vad händer med oljan som kräver byte efter ex.vis 12000 mil? (Och inget tjafs om extremkörning, husvagn 1800 mil/år,etc). Vad kan ni som tillverkarna missat?
30 år sedan bytte man motorolja efter 500 mil, idag 3000 mil. Det utvecklas lite..
En stor det av utvecklingen ligger nog i att hålla låga kostander för service och långa intervaller, men det är ju mer ur ett ekonomiskt perspektiv, för det är vad som efterfrågas av köparna. Oljan har inte blivit lika mycket bättre som intervallerna har ökat, det är jag tämligen övertygad om.

Jag har dock funderat en del kring detta med oljebyte i automaten själv och jag överväger att göra det i min XC när den närmar sig 12000 mil om några år. Det är ju trots allt en relativt liten kostnad i sammanhanget att det kan va värt att lägga dom pengarna. Ett lådbyte på en verkstad kostar väl ändå 40-50papp?

/Martin
#746215
svedan skrev:Återigen, jag köper inte vad ni skriver. varför 12000 mil? Eller varför inte 4500 mil? Vad händer med oljan som kräver byte efter ex.vis 12000 mil? (Och inget tjafs om extremkörning, husvagn 1800 mil/år,etc). Vad kan ni som tillverkarna missat?
30 år sedan bytte man motorolja efter 500 mil, idag 3000 mil. Det utvecklas lite..
Tillverkaren rekommenderar VISST oljebyten. På t.ex. taxi är det en del av servicen. Det handlar m.a.o. om förväntad användning. Taxi innebär ofta mycket stadskörning = mycket körning med öppen converter. Mer omsättning på oljan innebär fler chanser för den att bli dålig. Allt är bara byggt på uppskattningar. Ytterstadstaxi kanske aldrig behöver byta olja, och en vanlig konsument kanske skulle behöva byta var 6000 mil. I slutändan gör tillverkaren en gissning om hur du använder bilen och därefter en gissning på hur mycket du är villig att betala för en livslängd som de också gissar hur lång du väntar dig ska vara.

Har du som kund högre ställda krav än medelbilisten bör du med andra ord överväga att byta oljan då och då.
#746414
svedan skrev:Återigen, jag köper inte vad ni skriver. varför 12000 mil? Eller varför inte 4500 mil? Vad händer med oljan som kräver byte efter ex.vis 12000 mil? (Och inget tjafs om extremkörning, husvagn 1800 mil/år,etc). Vad kan ni som tillverkarna missat?
30 år sedan bytte man motorolja efter 500 mil, idag 3000 mil. Det utvecklas lite..
Jag tror kanske inte "vi" vet mer än tillverkaren, men det ligger i sakens natur, att vi har ett annat perspektiv på bilen än vad tillverkaren har. Många har säkert önskat sig en underhållsfri bil och det kan ju ligga nära till hands att man som tillverkare vill marknadsföra minskat underhållsomfång, utan att detta i sig självt är "bättre" för bilägaren, men är bättre för tillverkaren (bra säljargument; man får också sälja nya växellådor framöver....). Till saken hör ju också att yrkesfordon har ett bytesintervall. Vore oljan/lådan så revolutionerande omgjorda så att det blir ett underhållsfritt system, borde det väl gälla även yrkesfordon?

Rent tekniskt så kan man ju tänka sig att det efterhand blir en del partiklar i oljan från kopplingar och bromsband och andra rörliga delar och det ser man väl på en använd olja att den inte ser ut som en ny... Dessutom kommer även den bästa olja att åldras pga värme och bearbetning, även om det inte går så fort idag som förr i tiden.
Mvh
/RID
#746424
Jag kommer att byta olja vid 12000mil om jag fortfarande har kvar bilen. Då har den rullat 6000mil med "lite" extra effekt samt en del körning med husvagn. Många av milen är också korta sträckor och 90% i stadstrafik och då känns ett byte av oljan inte så dumt.
#746426
svedan skrev:Återigen, jag köper inte vad ni skriver. varför 12000 mil? Eller varför inte 4500 mil? Vad händer med oljan som kräver byte efter ex.vis 12000 mil? (Och inget tjafs om extremkörning, husvagn 1800 mil/år,etc). Vad kan ni som tillverkarna missat?
30 år sedan bytte man motorolja efter 500 mil, idag 3000 mil. Det utvecklas lite..
Det stämmer att oljebytesintervallerna har ökat genom åren. Oljorna har blivit bättre genom åren så de behåller sin smörjande förmåga bättre, men sotpartiklar och andra föroreningar försvinner inte mer nu. Se bara på flexifuelbilar som har halv bytesintervall på grund av att oljan bedöms bli mer förorenad. Jag tillhör dom som förordar kortare bytesintervaller på mina bilar oavsett bränsle.Att köra en diesel 3.000 mil utan ett extra oljebyte är ett vågspel tycker jag. Jag förordar även oljebyte i en automatlåda. Har man sett automatoljan som kommer ur automatlådan på en taxibil efter 6.000 mil så byter man gärna. Det var en av de serviceåtgärder jag gjorde själv under mina taxiägarår eftersom vi köpte oljor på helfat till avsevärt lägre priser, och som skrivits så åtgår det 12 liter i ett byte med "urspolning". Jag kan tillägga att jag inte böt någon motor eller automatlåda trots att de flesta bilar kördes 36-38 000 mil.
#746573
LasseKongo skrev:
MickeO skrev:Jag kan ha fel men det var i samband med en 11.000-mila tror jag som priset ökade med ca 1000:- pga automat och därtill hörande oljebyte i lådan. Kan ha varit en 9000-mila också, blev lite osäker på vilken av 9-5:orna det gäller :-) Det var hos en icke auktoriserad men mycket välrenommerad verkstad. Har inte kvittot kvar eftersom jag sålt bilen.
Kan ju vara så att dom bara tappade ut 2-3 liter som ligger i tråget och sedan fyllde på. Skall man göra det ordentligt (spola) skall det fyllas och
tappas ett antal gånger tills oljan är helt bytt. Som någon nämnde ovan går det säkert åt 12 liter eller mer, och Volvos orignalolja
kostar säkert 150 kr litern, så det kommer ju att kosta lite. Jämför med en lådrenovering är det ju dock rena fyndet.
Automatlådan har ju en riktig idiotkonstruktion i grunden, om konstruktörerna hade tänkt i 5 minuter extra hade man ju sett till att oljan gått att byta enkelt utan megawaste som all spolning ger upphov till.

Man har sparat typ några kronor på konstruktionen sen går det åt olja för 1000 - 1500 kr extra vid varje byte.

Men hela grundtanken är väl att oljan aldrig skall bytas, därför gjorde man det inte möjligt att göra det på ett vettigt sätt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Är ju faktiskt den enda av tillverkarna som &[…]