Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#745789
Jag har en 2.5FT automat MY09. Enligt Volvo ska inte automatlådeoljan bytas på just min modell (finns alltså inga intervaller angivna). Låter konstigt tycker jag. Vad säger ni?

Pris för ett byte om man ändå skulle be dom göra det var runt 4400:- vill jag minnas. På min förra bil (9-5) kostade byte av olja i lådan drygt en tusenlapp tror jag. Då kan man ju undra vad det är som kostar? Demonterar dom lådan ur bilen och vänder upp och ner på den för att hälla ur oljan eller fyller dom på med flytande guld? ;-)
#745793
MickeO skrev:Jag har en 2.5FT automat MY09. Enligt Volvo ska inte automatlådeoljan bytas på just min modell (finns alltså inga intervaller angivna). Låter konstigt tycker jag. Vad säger ni?

Pris för ett byte om man ändå skulle be dom göra det var runt 4400:- vill jag minnas. På min förra bil (9-5) kostade byte av olja i lådan drygt en tusenlapp tror jag. Då kan man ju undra vad det är som kostar? Demonterar dom lådan ur bilen och vänder upp och ner på den för att hälla ur oljan eller fyller dom på med flytande guld? ;-)
Enligt tillverkaren Volvo så skall inte oljan behöva bytas i automatväxellådan. Men det behövs den visste, annars kommer du få problem med växellådan när milen börjar komma uppåt 20 000. Pratade du med en kundmottagare? Kan inte ha vart en tekniker som sa det. Utryckningsfordon och taxi bilar har däremot en intervall på 6000mil på oljebyte i lådan. Annars brukar man rekomendera en intervall på 12-15000 mil beroende på hur mycket släp man drar och så. Det går åt 12liter olja då lådan spolas ur med olja tills den är helt klarröd, och arbetstiden är drygt en timme. Så 4400kr tyckte jag lät rätt högt. 3000-3500kr låter mer rimligt.
#745842
Tack för svaret. Ja, det var en kundmottagare och han tyckte faktiskt att jag skulle lyfta frågan med "min" mekaniker när jag lämnade in bilen (har bokat 12.000-mila).

Han lät också lite konfunderad över priset och kollade hur stor materialkostnaden var, tyvärr minns jag inte, för att försöka utröna om det var arbetstiden eller materialet som kostade.
#745902
Jag kan ha fel men det var i samband med en 11.000-mila tror jag som priset ökade med ca 1000:- pga automat och därtill hörande oljebyte i lådan. Kan ha varit en 9000-mila också, blev lite osäker på vilken av 9-5:orna det gäller :-) Det var hos en icke auktoriserad men mycket välrenommerad verkstad. Har inte kvittot kvar eftersom jag sålt bilen.
#745978
MickeO skrev:Jag kan ha fel men det var i samband med en 11.000-mila tror jag som priset ökade med ca 1000:- pga automat och därtill hörande oljebyte i lådan. Kan ha varit en 9000-mila också, blev lite osäker på vilken av 9-5:orna det gäller :-) Det var hos en icke auktoriserad men mycket välrenommerad verkstad. Har inte kvittot kvar eftersom jag sålt bilen.
Kan ju vara så att dom bara tappade ut 2-3 liter som ligger i tråget och sedan fyllde på. Skall man göra det ordentligt (spola) skall det fyllas och
tappas ett antal gånger tills oljan är helt bytt. Som någon nämnde ovan går det säkert åt 12 liter eller mer, och Volvos orignalolja
kostar säkert 150 kr litern, så det kommer ju att kosta lite. Jämför med en lådrenovering är det ju dock rena fyndet.
#746021
Som tidigare talare skrivit byt oljan.
För att ha en automat som fungerar bra mer än 20000 mil. Men det är klart en tillverkare rekomenderar att inte byta då får man ju mer att reparera samt större channs att sälja en ny bil.

Även en fungerande låda som man byter i brukar man märka att den går jämnare och bättre efter bytet.

Automater har våta lameller och dom är känsliga för dålig olja. Då dom kan börja slirra om oljan är för dålig eller det någon kanal sätts igen så växlingarna inte görs rätt.

Finns många känsliga saker i dom som inte gillar smuts.
Som solinider som kan kärva fast med bara lite lite smuts i.

Här en video på en som rengör solinoiderna.



Olja till volvo automat.
Kosta i höstas 513 kr för 4 liter hos volvo.

Mycket viktigt med exakt rätt olja så inga chansningar utan endast rätt olja när man byter.

Här en video på en automat hur dom kan se ut inuti och där han visar koplings lamelerna.




Med vänlig hälsning,
Andis
Senast redigerad av 1 Andis, redigerad totalt 0 gånger.
#746027
Även en till grej eller kanske den största som sliter oljan i automater är värmen.

Konvertern kan alstra mycket hög värme då man pressar bilen.

Därav det här pratet om att man ska byta oftare vid husvagns körning.

Här en video på hur en konverter fungerar.





En liten detlj till titta på mercedes och se hur mycket ni hittar om traslande växellåder. Nu har jag inte letat på ett tag men som till exempel w140 karossen hittade jag inget om förut.
Varför jo mercedes har inlagda oljebyten i sina service program. Vito modellerna byter dom vid 12000 mil.
Så helt klart finns ett samband. Samma med lexus och Toyota dom byter också olja och hur många har man hört som har problem med dom lådorna? Inga som jag hört i alla fall.


Med vänlig hälsning,
Andis
#746078
Återigen, jag köper inte vad ni skriver. varför 12000 mil? Eller varför inte 4500 mil? Vad händer med oljan som kräver byte efter ex.vis 12000 mil? (Och inget tjafs om extremkörning, husvagn 1800 mil/år,etc). Vad kan ni som tillverkarna missat?
30 år sedan bytte man motorolja efter 500 mil, idag 3000 mil. Det utvecklas lite..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Martins S90-98

Roligt att se en S90 som blir ompysslad istäl[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Servade bilen idag och fick i samband med det uppd[…]

Jag har hittat artikelnumret, 6841206. Men den fin[…]

Spärra lådan A-traktor

Hejsan, Vi bygger om en 5cyl bensinare till trakto[…]