Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#746592
Jag tycker det låter konstigt att grundtanken skulle vara att aldrig byta oljan. Yrkesfordon tycks ju ha ett intervall, så då handlar det nog mest om att tillverkare/försäljare gör en bedömning av hur och hur mycket medelköparen kan tänkas köra och gör sedan ett antagande till, nämligen att det troligen inte behövs ett byte av olja under bilens livslängd -om man kör lugnt och inte mer än x tusen mil. Tråkigt nog tror jag att säljare och köpare har olika förhoppningar på bilens livslängd. Jag är naturligtvis glad att min 964 rullar på fint trots >33000 mil, men kanske Volvo hade hoppats att den skulle tröttnat nu och jag köpt något nytt? Tror inte att jättelång livslängd är ledstjärna för design och byggnad av bilar idag... :???:
Mvh
/RID
#746925
VolvoB20 skrev:
LasseKongo skrev:
MickeO skrev:Jag kan ha fel men det var i samband med en 11.000-mila tror jag som priset ökade med ca 1000:- pga automat och därtill hörande oljebyte i lådan. Kan ha varit en 9000-mila också, blev lite osäker på vilken av 9-5:orna det gäller :-) Det var hos en icke auktoriserad men mycket välrenommerad verkstad. Har inte kvittot kvar eftersom jag sålt bilen.
Kan ju vara så att dom bara tappade ut 2-3 liter som ligger i tråget och sedan fyllde på. Skall man göra det ordentligt (spola) skall det fyllas och
tappas ett antal gånger tills oljan är helt bytt. Som någon nämnde ovan går det säkert åt 12 liter eller mer, och Volvos orignalolja
kostar säkert 150 kr litern, så det kommer ju att kosta lite. Jämför med en lådrenovering är det ju dock rena fyndet.
Automatlådan har ju en riktig idiotkonstruktion i grunden, om konstruktörerna hade tänkt i 5 minuter extra hade man ju sett till att oljan gått att byta enkelt utan megawaste som all spolning ger upphov till.

Man har sparat typ några kronor på konstruktionen sen går det åt olja för 1000 - 1500 kr extra vid varje byte.

Men hela grundtanken är väl att oljan aldrig skall bytas, därför gjorde man det inte möjligt att göra det på ett vettigt sätt.

Håller helt med Volvo B20

Tyvärr känns det som man gör allt för att krångla till det ännu mer på nya automater genom att slopa oljestickan och allt möjligt annat konstigt som påfyllning underifrån (ej volvo modell men ändå)

Tänk om dom kunnde ha gjort som på motorer med oljefilter vid sidan om lådan. Som gick att byta enkelt.
Men bara önskedrömar från min sida.

Vad man har kladat med gamla jänkarbilar utan avtapningsplugg där man får losa hela trådet när man byter olja och filer i dom. Även en europeiska bilar med plugg är det ju en hel del kladdande med när man får ta bort trågget för att byta filter.

Med vänlig hälsning,
Andis
#746927
svedan skrev:Återigen, jag köper inte vad ni skriver. varför 12000 mil? Eller varför inte 4500 mil? Vad händer med oljan som kräver byte efter ex.vis 12000 mil? (Och inget tjafs om extremkörning, husvagn 1800 mil/år,etc). Vad kan ni som tillverkarna missat?
30 år sedan bytte man motorolja efter 500 mil, idag 3000 mil. Det utvecklas lite..
Planerar att skrota vid 20000 mil alternativ inte gör något att få ett rejält avdrag vid försäljning så kan man ju hoppa över oljebytet. Kan ju även hålla en bit förbi 20000 mil. Men planerar man att köra rejält och vill ha livslängd över 20000 mil då bör man serva den enligt polis och taxi service vilket brukar vara 6000 mil.

Personligen drar jag ner rejält på priset om automaten inte är servad kontinueligt eller köper inte alls.

Som en vän till mig som är Audi mekaniker brukar säga till oss vänner. Köp inte lyx Audi bilar med automat helt livsfarlkga notor på repration som kan komma efter 10000 mil om lådan inte är servad. Men är den servad med ny olja dokumenterat då kan ni köpa. Vilket den inte brukar vara tyvärr enligt honom. Säger en del när en från verkstaden säger så. Visserligen inte volvo men ändå.

Men jag tror att tråd skaparen är intresserad av att köra långt och ha ett hygglit andrahands värde. Därav min rådgivning utifrån den promissen.

Med vänlig hälsning,
Andis
#746929
LasseL skrev:Har just haft 6000-milaservice här i Norge, och då ingick oljebyte på automatlådan.
Kostade en del som sagt, men jag hoppas det är värt det...
Bilar är ju rejält mycket dyrare i Norge.
Så jag gissar att ni gärna håller liv i era rejält mycket längre än här i Sverige. Därav man vill slippa kunders klagomål på strulande automater och lagt in det i service rutinerna även på privatbilarna. Samt att god och dokumenterad service ger ett betydligt bättre andrahandsvärde när det är intressant att köra långt med bilen.

Du får även en låda som kommer att växla precis som ny mycket länge vid kontinuelig service av lådan.
Kan bara säga håller helt med att det är en god investering.

Med vänlig hälsning,
Andis
#746970
Nä, jag köper inte vad ni skriver. Det mesta jag läser är ju skrönor! Få som har kunskap eller erfarenhet.
Sammanfattar jag så kan jag läsa;
Biltillverkaren säger att ATF oljan ej behöver bytas under bilens normala livslängd.
Varför har dom fel, och andra kan detta bättre? Vet ej
Mot detta skrivs:
- "Volvo har fel att den inte behöver bytas för att hålla nere servicekostnaden dvs 3000:- på kanske 20000 mil eller 7 år. Och hellre tar ett garanterat växellådsras för en kostnad för kunden på 30 000:- samt enorm badwill!"
Nä, vem tror på detta?

- Vidare ”jag bytte alltid, köpte 200 liter till alla bilarna..”
Jo, men det var då det. Jag pratar om idag.

- "Köper aldrig bil utan extrabyten av oljan är gjord!! "
Ok, jag är ingen bilhandlare. Å andra sidan tittar handlarna inte på detta. Så byter du bil varje månad, så varför hänga upp dig på växellådan??


- Någon skriver att "dålig olja förstör lamellerna"!
Jo, det kan jag köpa, men det förutsätter att oljan är dålig. Så, varför har den blivit dålig? Volvo säger att den inte blir det men du säger annorlunda…Lådan är sluten och blir inte dålig…
- ”Kör korta sträckor och 90% i stadstrafik och då känns ett byte av oljan inte så dumt”
Men hallå, är det någon fakta bakom detta resomemang??

Nå, som ni förstår så raljerar jag lite. Varför ifrågasätts något (nytt) bara för att man tycker att det inte är bra. Hitta en teknisk korrekt (inte tyckande) så köper jag det.
Dock verkar de flesta inte tycka om att inte behöva byta oljan och skapar då ett eget behov?
Men lämnar en massa andra viktigare (kanske?) servicepunkter åt sidan (diffen, bromsvätskan, servooljan, rostskyddet, etc. etc.)

Och konstigt, även BMW har samma inställning som Volvo.
Så, därför gör jag inget byte på min låda. Och förstår fortfarande inte varför det är fel!'
Glad vår, den kommer nu
#746973
Andis skrev: Även en europeiska bilar med plugg är det ju en hel del kladdande med när man får ta bort trågget för att byta filter.
Varför göra det svårt för sig. "Filtret" är bara en sil som tar bort "sprängsten" och andra större partiklar, och behöver sällan bytas. Du byter olja i automatlådan utan att ens kröka ryggen. Du lossa ett kylrör på oljekylaren och sätter på,en slang som du sticker ner i en dunk. Sedan startar du motorn och pumpar ur 4 liter. Slå i 4 nya liter. Sedan gör du om processen till du har tappat och fyllt på c:a 12 liter. Tillbaka med kylröret.
#746976
svedan skrev: Få som har kunskap eller erfarenhet.
Ja det märks. Varför tror du att Volvo på yrkesfordon har med oljebyten i automatlådan? Jo det beror troligen att dessa brukar ha treårigt serviceavtal med förlängd drivlinjagaranti 3 år/36 000 mil. Om man då inte byter oljan så har man troligtvis minst ett automatlåderas under den tiden som Volvo får betala. Hoppas att du inte får ångra din inställning, men jag skulle inte köpa en bil av någon som har din inställning.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
#746977
"Biltillverkaren säger att ATF oljan ej behöver bytas under bilens normala livslängd."

Just det, men vad är deras uppfattning om "normal livslängd"? Som jag nämnde tror jag inte att biltillverkare har samma uppfattning om livet som bilägare, särskilt inte andrahandsmarknadens bilägare. Vill man att nåt ska hålla länge, riktigt länge, vilket en bra bil bör kunna göra, så får man nog tänka lite på underhållet. Räknar man med att släppa sina fordon efter 150 kkm så kan man säkert lita på tillverkarens uppfattning...
Mvh
/RID
#747001
Jo, de säger ju att oljan behöver bytas under bilens normala livslängd, när den antas vara 36000 mil, något som inte är ovanligt för en taxi. Tydligen antar de att normal livslängd för en privatbilist är 20000 mil, eller nåt, och då behöver den vanligtvis inte bytas, för lådan hinner inte rasa på den tiden.

Förra bilen jag köpte ny körde jag 50000 mil med på vägarna, innan jag körde den till skroten. Så det kan vara en normal livslängd för mig, för en privatbil. Alltså behöver jag byta olja i min automat, även om jag kanske kör så jag kan göra det var 12000 mil, istället för dubbelt så ofta. Men byta ska jag tydligen göra, enligt Volvos rekommendationer. Jag bytte aldrig i 50000-milabilen, men den var manuell (M56H).

Att lådan är sluten har förstås ingen bäring på att det inte blir skit i oljan. Det finns flera lamellpaket och bromsband i en automatlåda. Dessa slits med tiden, och det skräpet hamnar i oljan.
#747401
ATF oljan i en automat smörjer lådan och har lite påverkan utifrån. Det finns väl ett filter Volvolådan(?) som tar hand om ev. smuts. Klassiskt att märka om en ATF-olja blir gammal, är senare växlingspunkter och kan oxå uppfattas som seg. Detta kan vara för lite olja eller dålig olja. Då gör man byte och lådans skadas inte.
På gamla automatlådor (30-40 år) är det vanligt att kolla oljenivån. Sedan slits ju banden hårt, oavsett hur ofta jag byter olaj…
Att påstå att man har en felaktigt inställning som inte byter olja, mot tillverkarens rekommendationer, är väl att sälla sig till dom som inte har erfarenhet eller kunskap?
Så, hur många har kört sönder sina automater och vet att det beror på ej utfört oljebyte?
Så, jag vill bara ta upp diskussionen varför vi gör något mot tillverkarens krav, när vi i andra fall gör tvärtom? Och Volvo har inte 20000 mil som livslängd på sina bilar.
Sedan om jag bytte olja eller ej vid 11400 mil, har inte med frågan att göra.
:D :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Alla seriösa biltjuvar vet också att d[…]

Lös motorlampan och visade det nån felk[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Gick från V60 Black R till xc70 och nå[…]

Hej! Jag har en Volvo XC90 3,2 aut 2007 (facelift)[…]