Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#968216
Finns en hel del info om hur man flashar växellådan själv, t ex på youtube:

Tar lite tid, men billigare än på verkstad, bara oljekostnaden. Inte svårt är det heller, gjorde det på min V70 för ett par veckor sen, 10 liter olja och ett par timmar, kostnad: 940 kr (fick oljan till inköpspris på jobbet).
#968221
Har man powershift verkar det ännu lättare. Bara att tömma ur och fylla på ny olja till rätt nivå. Ingen turbin man behöver spola genom.
#968565
Har läst alla inlägg i tråden en del dålig andra som vet vad de pratar om. Inte byta är att ALLA tillverkare vill slå varann med långa serviceintervaller som går bort som argument i mitt huvud.
Ja sålde min D5a m 03 fd taxi som passerat 56 000 mil utan att vara rörd i vare sig motor el automat. Givetvis kommer slaglängden på kopplingskolvar att inte räcka till då paketen blir tunnare. Det är det svarta i oljan som spolas ur vid sköljning/byte vilket mina många mil på bilen talar för + att inte ge skit någon möjlighet att fastna i solenoider i kontrollsystemet. Motorn har ja följt servicindikatorn på 2000 mil o inte fyllt mellan byten även om det legat lågt på stickan. XC 70n ja köpt har 3000 o ja kommer o följa den gamla rekommendationen på 2000 mil oavsett vad volvo tycker där!

Min far sa jämt! Ingen har smort sig fattig! O då gällde det oljorna från 50 talet som inte kan jämföras med renande effekt mot dagens.
Vart en novell ber om ursäkt. ;-//
#968574
"Powershift" är väl inte en riktig "automatlåda" (planetväxel + "turbin") utan en automatiserad växellåda av klassisk modell med en eller två torrlamellkopplingar. Det blir ju enklare med oljebytet, helt klart, men en sån låda har nog inte heller samma komplexa kravbild på oljan (ska funka i momentomvandlaren och smörja etc etc).
#968710
Precis som Apersson skriver så är Powershift en låda med våtlamellkopplingar med krav på oljebyte enligt serviceschema på 8000 alt. 9000 mil.
Går man till VW så har DSG 6 (Dq250 max 350Nm) och DSG 7 (Dq500 max 650Nm) våtlameller. Dq250 har krav på oljebyte vid 6000 mil, Dq500 vet jag inte men misstänker samma miltal.

Vw har även en torrlamellvariant. Den heter Dq200 och sitter i motorsvagare bilar med max 250Nm. Den växlar snabbare och sänker förbrukningen men det är framförallt den här lådan som är den varianten som strulat extremt mycket med kopplingsbyte som följd. Sitter i alla gasbilar osv. I den här lådan finns det olja också som Vw inte har något bytesintervall på enligt serviceschema, men vad jag minns så rekommenderades ett byte av olja i lådan till någon mineralolja.
#968810
Här är en utmärkt film på hur lådor ser ut som inte byts olja i det är samma låda som volvos 5 stegade fast här i en NISSAN MAXIMA. Lamellpaketen är helt nerslitna de flesta varannan stål o de andra ska ha en brun beläggning som är helt borta o rejält skitig olja.

  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]