Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#968853
isak skrev:Ja du gör ju som du vill Desmodue.
Men frågan kvarstår, törs man byta?
Naturligtvis är det ju ingen som travar in och tvingar mig att byta.
På Bilia har de jag talat med å det bestämdaste avrått mig att byta, även efter 13 000 mil.
Mycket pengar att gambla bort. If it´s not broken - don´t fix it.

Någon som har koll på hur stor andel av långmilarna som klarat av ett byte?
#968863
Jag lämnade in den vid 19.000 mil så de bytte olja på den tror inte det varit bytt tidigare, men ny växlar din lite bättre iallafall.
#969064
Desmodue skrev:Frågan är bara om man inte bytt sin olja i lådan och nu gör det efter 22 000 mil, fungerar den sedan?
Inget man vill chansa på.
Är det inte så, att för bilar i hård tjänst finns oljebyte med som serviceåtgärd? Då måste det ju finnas en särskild fastställd procedur, som inte ska gå snett. Jag skulle tro att om man gör "rätt" så ska det vara rejält med otur om oljebytet i sig självt skapar problem.
#969069
mattish skrev:Precis som Apersson skriver så är Powershift en låda med våtlamellkopplingar med krav på oljebyte enligt serviceschema på 8000 alt. 9000 mil.
Går man till VW så har DSG 6 (Dq250 max 350Nm) och DSG 7 (Dq500 max 650Nm) våtlameller. Dq250 har krav på oljebyte vid 6000 mil, Dq500 vet jag inte men misstänker samma miltal.

Vw har även en torrlamellvariant. Den heter Dq200 och sitter i motorsvagare bilar med max 250Nm. Den växlar snabbare och sänker förbrukningen men det är framförallt den här lådan som är den varianten som strulat extremt mycket med kopplingsbyte som följd. Sitter i alla gasbilar osv. I den här lådan finns det olja också som Vw inte har något bytesintervall på enligt serviceschema, men vad jag minns så rekommenderades ett byte av olja i lådan till någon mineralolja.
Är inte poweshift torrlamellslåda?
#969166
Hade inte mondeo 2.2 TDCI en konventionell 6-steg automatlåda?
2.0 163hk hade MPS som lådan heter hos Ford
#969437
Desmodue skrev: Någon som har koll på hur stor andel av långmilarna som klarat av ett byte?
Jag har haft 30 långmilare som samtliga klarat oljebyte i automatlådan.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]