Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aneben
#744046
Vid kall motor märker man inget men när motorn är varm efter mer än ca 10 minuters körning så märker man att bilen går ojämnt på tomgång. Det är som att den misständer. Det märks mest som små skakningar och hörs på avgasljudet. Inte så mycket om man lyssnar på motorn och det syns inte på varvräknaren.
I övrigt går bilen som den ska. Vad kan det vara för fel?
#745425
Jag bytte ODBII program till Torque och vips så fick jag ut felkoder:

P2015: Intake Manf Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance bank1
P2008: Intake Manf Runner Control Circuit/Open bank1 a)
P200A: Unknown code - More information may be available on the web
P0101: Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem

Jag tolkade en till virvelspjället och mycket riktigt hade armen hoppat av. Dock försvann inte den ojämna tomgången efter att jag bytt armen.
Dessa felkoder listas också av Touque som "Gray codes" och det står att de endast kan rensas av ECU:n själv efter ett visst antal felfria körcykler.
Hur länge är det och indikerar dessa något annat fel än virvelspjället?
#745800
aneben skrev:Jag bytte ODBII program till Torque och vips så fick jag ut felkoder:

P2015: Intake Manf Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance bank1
P2008: Intake Manf Runner Control Circuit/Open bank1 a)
P200A: Unknown code - More information may be available on the web
P0101: Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem

Jag tolkade en till virvelspjället och mycket riktigt hade armen hoppat av. Dock försvann inte den ojämna tomgången efter att jag bytt armen.
Dessa felkoder listas också av Touque som "Gray codes" och det står att de endast kan rensas av ECU:n själv efter ett visst antal felfria körcykler.
Hur länge är det och indikerar dessa något annat fel än virvelspjället?
För det första kan du inte bara sätta dit armen till virvelspjället, du måste lära in det med VIDA så att den vet sin rätta position. Och av dina felkoder att tolka så har du en defekt T-map sensor, den som sitter i laddluftkylaren, som känner av temp och tryck i insugnings luften, läs av parametern med VIDA för den givaren så skall du se att den säkert visar en helt orimligt insugstemp.
#745821
Tack, jag läste i en annan tråd att spjällmotorn kalibrar sig själv var femte gång man stänger av tändningen vilket också verkar stämma. Den brunnar och tjuter IAF med ett par gångers mellanrum.

Angående fel koderna så var två borta idag när jag läste ut igen. De som finns kvar nu är följande:

P2015: Intake Manf Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance bank1
P0101: Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem

Viken kod är tempgivaren och var sitter den?
#745880
aneben skrev:Tack, jag läste i en annan tråd att spjällmotorn kalibrar sig själv var femte gång man stänger av tändningen vilket också verkar stämma. Den brunnar och tjuter IAF med ett par gångers mellanrum.

Angående fel koderna så var två borta idag när jag läste ut igen. De som finns kvar nu är följande:

P2015: Intake Manf Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance bank1
P0101: Mass or Volume Air Flow Circuit Range/Performance Problem

Viken kod är tempgivaren och var sitter den?

Båda koderna skulle kunna vara tempgivaren! Men svårt att säga när du inte har läst ut koderna med VIDA då hade jag känt igen dom direkt. Den sitter på vänster sida i laddluftkylaren, ovanför slanganslutningen! Sitter med en torx 25 skruv, väldigt trångt dock!
#746171
aneben skrev:Jag loggade temperaturen och trycket från den givaren när jag körde idag och temperaturen låg på 86-87 grader celsius hela tiden så det verkar ju troligt är den är trasig.
Däremot verkade trycket vara okej.

Visst är det en sån här givare jag ska ha?
http://www.skruvat.se/Sensor-insugstryck-P86861.aspx

Precis, och detta är ju felaktigt då den bör övernsstämma med omgivningstempen. Ja den givaren ser ut att stämma. Dock så tror jag inte priset är mycket högre med en volvo original givare.
#748363
Har bytt givaren nu och då försvann ytterligare en felkod.

Återstår nu är följande:

P2015: Intake Manf Runner Position Sensor/Switch Circuit Range/Performance bank1

Kan det vara kallibreringen av spjället ändå? Dock finns den ojämna tomgången också kvar.

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns[…]

Dörrlås V-fram

Jo, det var ett kabelbrott. Den klassiska grö[…]

Hej, jag letar efter en lämplig bil till fami[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]