Sida 1 av 3

Tankar om V70 T4F MY13

Postat: ons 03 apr 2013, 13:54
av Sharkbait
Lämnade in bilen på versktad och fick en sprillans ny hyrbil Volvo V70II T4F MY13 (Kinetic).

Jag tycker att den "nya" V70II var en trevligt upplevelse. Den var väldigt pigg för att vara 180hk men för den delen inget fartmonster. Finns väl ett gäng små detaljer som man saknar eller som Volvo borde ha löst på ngt annat och bättre sätt. Tycker att det var bekväma stolar i bilen.

Men det största problemet är motor/ljudet. Det spelar ingen roll vilken växel man har i och skall accelerera så skriker motorn som att bilen väger 10 ton eller att man har stoppat ned en för liten motor i V70II. Ljudet kommer framifrån motorn och inte att man står utanför och tycker ljudet är fel när man kör förbi. Detta känns verkligen inte som "premium" (ja, nu kommer många säga att Volvo inte är premium) men att köpa en Volvo för 312 000kr +, V70II T4F Kinetic (bas), och det man hör vid varje accerlation, vid varje växel, att motorn är för liten/inte orkar bilen så känns inte 312 000kr + värt det.


Skulle jag köpa en ny V70II MY13/14 så skulle jag välja en annan motor som låter som att den orkar bilen.

Re: Tankar om V70 T4F MY13

Postat: ons 03 apr 2013, 17:21
av MattiasD
Som en gammal 2.5FT förare kan jag hålla med om att motorljudet i T4F inte är det roligaste. Problemet är ju vad man ska välja istället? Volvo har i princip bara 4 cylindriga ottomotorer. Skulle vara T6 då men här pratar vi en helt annat liga både vad gäller kraft och ekonomi. Fördelen med T4F är att den är en bra instegsmotor - kraften räcker för de flesta, billig, snål och tillförlitlig. De flesta köpare bryr sig inte om motorljud så Volvo kan ta det lungt.

Re: Tankar om V70 T4F MY13

Postat: ons 03 apr 2013, 19:05
av Sharkbait
MattiasD skrev:Som en gammal 2.5FT förare kan jag hålla med om att motorljudet i T4F inte är det roligaste.
Det var väldigt snällt sagt.

Just denna T4F motorn förstör hela Volvo upplevelsen i V70II. Volvo V70II känns/låter som en förklädd småbil från slutet av 80-talet början av 90-talet med 4 cylindrar på 70hk. Så kommer man från dessa bilar sedan tidigare och köper en ny V70II T4F så kan jag förstå att man inte reagerar över detta. Förstår man inte bättre så är det inte konstigt att Volvo kan sälja dessa motorer.

Volvo har i princip bara 4 cylindriga ottomotorer. Skulle vara T6 då men här pratar vi en helt annat liga både vad gäller kraft och ekonomi. Fördelen med T4F är att den är en bra instegsmotor - kraften räcker för de flesta, billig, snål och tillförlitlig.
För att det är en instegsmotor och ”billig” så är det i alla fall inte acceptabelt att en Volvo V70II skall låta som en småbil gjorde för 20-30 år sedan. Aldrig.

Bilen som vi fick som hyrbil är en V70II T4F Kinetic (bas) kostar 302 000kr. Sedan kanske man inte vill ha en helt naken Kinetic utan plockar på lite utrustning. Vilket gör bilen dyrare. Man kanske även vill gå upp i utrustningsnivå. Momentum 317 000kr. Summum 332 000kr.

Medveten om hur V70II T4F låter och prislappen så skulle jag direkt börja titta på andra märken som jag skulle spara tiotusentals kr och kanske kunna leva med att den billigare bilen låter lika illa som V70II T4F gör.

Min mor frågade mig om hon skulle tanka diesel i bilen för den lät som en diesel när man gasar på för att komma upp i fart. Om min mor till och med säger att en T4F låter som en diesel bil så är det något stort fel.



Verkar som vissa säger ja tack till allt som Volvo kommer med oavsett om det är guld eller skit.

Re: Tankar om V70 T4F MY13

Postat: ons 03 apr 2013, 19:17
av dissonans
Många T4or sålda på sistone har ju varit Nordic Edition för 249', då oftast med HP. På slutet även med metallic och diverse värdecheckar för samma pris. 249' för en sån bil anser jag vara billigt. Listpris anser jag vara väldigt dyrt.

Re: Tankar om V70 T4F MY13

Postat: ons 03 apr 2013, 19:24
av Trumman41
När man vant sig vid det lite tråkiga ljudet från motorn vid främst acc så är motorn kanon. Snabb respons, låg förbrukning och tyst vid landsvägskörning. Volvo till listpris är det väl knappast någon som köper, räkna med ca 10% på listpriset så är du inte långt från sanningen. Ska man ha trevligt motorljud får man skaffa sig en Alpina b10 V8 som sommarbil, det gjorde jag :D

Re: Tankar om V70 T4F MY13

Postat: ons 03 apr 2013, 19:41
av Droopy
Tycker inte en T4a låter speciellt mycket överhuvudtaget, mins när jag köpte min första 850 då var man ju helt såld på brölandet från den 5cylindriga motorn, men inte skulle jag vilja ha ha det brölet idag i en bil av årsmodell -14.

Och vill man åka bensin fins det inte så många andra alternativ, en T6a så kliver ju prislappen upp nära 100k till, och 2,0T var då jag köpte min 55k dyrare, och det var det inte värt.

Hade en T6a kostat 55k till hade jag inte tvekat.

Re: Tankar om V70 T4F MY13

Postat: ons 03 apr 2013, 20:01
av Sharkbait
Droopy skrev:Tycker inte en T4a låter speciellt mycket överhuvudtaget, mins när jag köpte min första 850 då var man ju helt såld på brölandet från den 5cylindriga motorn, men inte skulle jag vilja ha ha det brölet idag i en bil av årsmodell -14.
Jag är inte ensam att tycka att V70II T4F som vi nu har som hyrbil låter som en förklädd småbil från slutet av 80-talet början av 90-talet med 4 cylindrar på 70hk. Dem som har åkt med delar samma åsikt.
Än så länge låter bilar, väntar bara på elbilar, och denna V70II T4F låter helt för taskigt från motorn och detta skall vara en dyr Volvo V70.

Sedan att jämföra T4F med den underbara T5 så kommer denna förklädd småbilen V70II T4F ännu tydligare fram. T4F motorn låter inte som den hör hemma under motorhuven på en V70II. T4F låter mera under lagom/hård acceleration som en diesel.

Prova och sätt in T4F i BMW, Audi och MB så får vi se om denna "tysta" motorn skulle få några reaktioner eller om det skulle bli Wow vilken grym, tyst, snål och billig motor ...

Re: Tankar om V70 T4F MY13

Postat: ons 03 apr 2013, 20:23
av perhall
T4 låter väl varken särskilt fult eller snyggt för att vara en fyrcyl bensinmotor och knappast fulare än en D2 eller en 520D.
Det är slående hur tyst motorn går, den låter inte nämnvärt mer än en 2,5T, vibrar knappt mer heller men låter helt klart mycket fulare.
Dessutom är den ca 25% snålare än 2,5T... och nästan lika snabb som 2,5FT200
Tycker inte det finns något att invända mot den som instegsmotor. S/S är dessutom ett under av diskretion jämfört med i BMW:n..
PH

Re: Tankar om V70 T4F MY13

Postat: ons 03 apr 2013, 20:25
av perhall
Ni får läsa lite tyska tester, där får T4-motorn beröm för att den är tyst, snål och pigg jämfört med Audi, BMW, Merca.../PH

Re: Tankar om V70 T4F MY13

Postat: ons 03 apr 2013, 20:32
av perhall
Det är en avsevärd skillnad mellan tidiga och sena T4:or. Den första jag körde precis när motorn kom i början av 2011 gick sämre och lät mer - dock ej som beskrivningen ovan - medan de senare går bättre. Kan tänka mig att det kan vara både hårdvaru- och mjukvaruanpassningar, bl a sen s/s infördes.
PH