Sida 1 av 1

Throttle-signal via OBDII från D5

Postat: lör 30 mar 2013, 15:50
av Calvin
Hej!

Har en XC70 D5 AWD MY08 och har testat lite med Torque (android-app) via en ODBII läsare. Har reagerat på att signalen Throttle inte ändras alls när bilen väl är varm. Från start med kall motor så rör den sig ungefär med gaspådrag men efter en stund ligger den konstant på 89 eller 90 %. Signalen ligger på denna nivå tills motorn stängs av.

Kan jag har något fel på bilen eller är detta helt normalt?
Läser man wikin för Torque så kan det vara så att allt är i sin ordning: länk.

Re: Throttle-signal via OBDII från D5

Postat: lör 30 mar 2013, 18:55
av Perra83
En diesel har väl inget spjäll? Men ja vet ja har sett samma sak i appen.

Hur mycket laddar turbon?

Re: Throttle-signal via OBDII från D5

Postat: lör 30 mar 2013, 19:05
av crumpets
En diesel har ofta ett spjäll för att reglera EGR-mängden . Throttlar du sänker du lufttrycket i insuget och kan därmed öka mängden avgas som passerar genom EGR-spjället till cylindern.

Med andra ord borde du bara se throttlerörelse vid vissa specifika driftsfall då du behöver sänkt NOx men trycket i avgassystemet är för lågt/trycket på insugssidan är för högt för att få tillräcklig EGR-verkan.

Kanske finns andra fall då man behöver throttla en diesel också, men detta är det enda jag känner till att det används för.

Re: Throttle-signal via OBDII från D5

Postat: lör 30 mar 2013, 23:42
av VolvoB20
För att få kraftigare motorbroms och för att få motorn att stanna fortare kan man trottla dieseln.