Sida 1 av 2

däckdimensioner

Postat: lör 23 mar 2013, 19:37
av tega
Kan jag ha 225/45/17 på mina sommardäck i stället för 225/50/17 som det står i regbeviset på min v70 -10a? Går inte enligt min däckhandlare
de är ju en viss skillnad på priset.

Re: däckdimensioner

Postat: lör 23 mar 2013, 20:00
av joel80
Det skiljer 3% i höjd och 3,5% i rullomkrets vilket om jag förstår rätt ska vara okej. (Max 5%)
http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

När det gäller typgodkännandet ska det inte vara några problem i allafall.. Sen kanske det är andra saker som spelar in.. om du har sänkt bilen mycket kanske det inte funkar.

Re: däckdimensioner

Postat: lör 23 mar 2013, 20:15
av polestar
Det som också måste stämma är däckets belastningsindex, t.ex. 94 detta brukar stå efter dimensionerna.

Re: däckdimensioner

Postat: sön 24 mar 2013, 18:23
av moose
Det går säkert hur bra som helst, men är enligt min mening helt fel. Bilen är konstruerad för en annan dimension och fungerar antagligen bäst så. Dessutom kommer det se estetiskt fel ut samt att din hastighetsmätare kommer visa ännu mera fel och din färddator kommer inte att stämma.

Re: däckdimensioner

Postat: sön 24 mar 2013, 19:59
av perhall
Det märkliga är att man ser en sån liten skillnad direkt.../PH

Re: däckdimensioner

Postat: sön 24 mar 2013, 20:00
av joel80
3% skillnad gör inte mycket för utseendet, (I och för sig är själva gummits höjd 10% mer, vilket blir en liten skillnad, men medför även mjukare gång.) och när det gäller hastighetsmätaren så kommer du nu kanske att komma lite närmre den riktiga hastigheten. Normalt ligger hastighetsmätare 5-10% under verklig hastighet, just för att inte visa för lite om man sätter på andra däck (inom den lagliga gränsen på 5%.
Det betyder att om din hastighetsmätare förut visade 107km/h och du då körde i 100km/h egentligen kommer den nu visa 107km/h men du kör i 103km/h egentligen.

Bilen är konstruerad för att kunna ha 5% mer eller 5% mindre rullmotstånd än vad som står i reg-beviset.

Re: däckdimensioner

Postat: sön 24 mar 2013, 20:17
av rid54
225 /17 -däck med 45-profil borde väl ha mindre diameter är 225 /17 däck med 50-profil, så hastighetsmätaren kommer att visa högre värde vid samma verkliga fart. Såvitt jag har märkt visar hastighetsmätare normalt för hög fart (+5-10%) -om man jämför med en GPS- även om man har "rätt" däck. Ännu mindre däck ger ännu större fel.
Mvh
/RID

Re: däckdimensioner

Postat: sön 24 mar 2013, 20:19
av perhall
Jag lovar, jag ser direkt om en V70II har 225-45-17.
Gamla S60 T5 med 16" var buslätt att känna igen, den hade 215-55-16, övriga 205-55-16.
Det är konstigt men jag hajar ibland till när jag är ute och går över sådant...
PH

Re: däckdimensioner

Postat: sön 24 mar 2013, 20:22
av AndS
moose skrev:Det går säkert hur bra som helst, men är enligt min mening helt fel. Bilen är konstruerad för en annan dimension och fungerar antagligen bäst så. Dessutom kommer det se estetiskt fel ut samt att din hastighetsmätare kommer visa ännu mera fel och din färddator kommer inte att stämma.
Nja, detta var väl mera vad biltillverkaren vill vi ska tro, eller????
Vissa bilar kan ju beställas med storlekar från t.ex. 16-18tum.
Att då påstå att det skulle vara så stor skillnad mellan 17", med 225/50 eller 225/45, är väl ändå lite magstarkt? Då skulle ju t.ex. 16" med 205/60 vara så mycket bättre än 225/45 och 17".
Nä, detta är rent skitsnack, ber om ursäkt för ordbruket, utan mera av en nyck från från Volvo att välja en viss dimension. Har inget med bilens funktion på väg att göra. Fortfarande är 225/50 dyrare än 225/45 även om det i andra trådar påstås att det är marginellt. :wink:

Re: däckdimensioner

Postat: sön 24 mar 2013, 21:51
av joel80
rid54 skrev:225 /17 -däck med 45-profil borde väl ha mindre diameter är 225 /17 däck med 50-profil, så hastighetsmätaren kommer att visa högre värde vid samma verkliga fart. Såvitt jag har märkt visar hastighetsmätare normalt för hög fart (+5-10%) -om man jämför med en GPS- även om man har "rätt" däck. Ännu mindre däck ger ännu större fel.
Mvh
/RID
Ja självklart.. jag läste åt fel håll. I mitt exempel blir det då istället så att när hastighetsmätaren visar 107km/h så kör man i 97km/h.

Jag har tidigare haft olika omkrets på vinter och sommardäck vilket jag tror är rätt vanligt. Det har jag bl.a märkt på just detta. Jag kör nästan enbart på GPS-hastighet, med hastighetsmätaren som vägledning om det skulle visa tok-galet på GPS-en.. plus att med GPSen stämmer hastigheten oavsett vad jag har för däck på bilen.