Numera Volvo-lös
Postat: ons 06 mar 2013, 09:45
Jag har haft min V70 DRIVe som tjänstebil i 2½ år men förra veckan så sade jag upp avtalet på den i förtid. Det är med blandade känslor jag ser tillbaka på min tid som Volvo-förare men just nu är jag skeptisk till att köpa ny V70. Den här bilen var den första nya bilen jag haft och jag levde i villfarelsen att det skulle borga för 3 års problemfritt bilägande. Tyvärr visade sig verkligheten vara en helt annan och jag har aldrig så mycket problem med någon annan bil jag ägt tidigare. Även om de flesta felen har fixats till på verkstad relativt snabbt så har det blivit en massa extrakostnader för mig i form av hyrbilar(25% av kostnaden vid Volvo assistans) samt mycket praktiska problem kring hämtande och lämnade på verkstad.
Jag är inte heller helt nöjd med servicen från återförsäljaren. Exempelvis så fick min bil bärgas första gången när den gått 192 mil och jag hade haft den knappt två veckor. Då var det tankmätaren som krånglade. Jag tycker då att man som bilförsäljare ska stå för en lånebil direkt men här blev jag direkt hänvisad till Volvo assistans. Till saken här hör att VA inte hade avtal med Hertz som ligger i direkt anslutning till verkstaden utan jag fick istället ordna med hyrbilar från Mabi och Europcar som ligger långt från verkstaden.
+ Mycket sköna säten
+ Låg ljudvolym i kupén.
+ Bra köregenskaper, stabil på vägen i vinterväglag.
+ Bra utrustningsnivå till bra pris.
+ Fullt tillräcklig kraft i den lilla DRIVe-motorn för mina behov.
- Allt krångel. Sen bilen var ny har jag bland annat haft problem med: Tankmätare, batteri, dieselvärmare, styrleder, EGR-ventil, krånglade lucka till tanklock, spolarmunstycken som fryser igen vid -10 trots mer än 60% koncentration i spolarvätskan, display i mittkonsol, knarr i inredning m.m. Totalt har det renderat i mer än 10 verkstadsbesök(utöver vanlig service) och 2-3 bärgningar.
- Förbrukningen: Jag har aldrig fått ner min DRIVe i under 0.53 l/mil verklig förbrukning, trots att jag kör nästan uteslutande lugn(under 100 km/h) landsvägskörning. Min 15 år gamla Fårrd med 1.6l bensinmotor drar på samma körning 0.61.
- Dyr service vid 12000 mil på DRIVe
- Påtagliga vibrationer från dieselmotorn.
- Dåliga lastutrymmen storleken till trots.
Det var mina tankar kring Volvo V70, jag hoppas att ni andra har haft bättre tur med era bilar och att ni är nöjda med dem.
/P
Jag är inte heller helt nöjd med servicen från återförsäljaren. Exempelvis så fick min bil bärgas första gången när den gått 192 mil och jag hade haft den knappt två veckor. Då var det tankmätaren som krånglade. Jag tycker då att man som bilförsäljare ska stå för en lånebil direkt men här blev jag direkt hänvisad till Volvo assistans. Till saken här hör att VA inte hade avtal med Hertz som ligger i direkt anslutning till verkstaden utan jag fick istället ordna med hyrbilar från Mabi och Europcar som ligger långt från verkstaden.
+ Mycket sköna säten
+ Låg ljudvolym i kupén.
+ Bra köregenskaper, stabil på vägen i vinterväglag.
+ Bra utrustningsnivå till bra pris.
+ Fullt tillräcklig kraft i den lilla DRIVe-motorn för mina behov.
- Allt krångel. Sen bilen var ny har jag bland annat haft problem med: Tankmätare, batteri, dieselvärmare, styrleder, EGR-ventil, krånglade lucka till tanklock, spolarmunstycken som fryser igen vid -10 trots mer än 60% koncentration i spolarvätskan, display i mittkonsol, knarr i inredning m.m. Totalt har det renderat i mer än 10 verkstadsbesök(utöver vanlig service) och 2-3 bärgningar.
- Förbrukningen: Jag har aldrig fått ner min DRIVe i under 0.53 l/mil verklig förbrukning, trots att jag kör nästan uteslutande lugn(under 100 km/h) landsvägskörning. Min 15 år gamla Fårrd med 1.6l bensinmotor drar på samma körning 0.61.
- Dyr service vid 12000 mil på DRIVe
- Påtagliga vibrationer från dieselmotorn.
- Dåliga lastutrymmen storleken till trots.
Det var mina tankar kring Volvo V70, jag hoppas att ni andra har haft bättre tur med era bilar och att ni är nöjda med dem.
/P