Sida 1 av 5

Hur mycket påverkar farthållaren förbrukningen?

Postat: tis 12 feb 2013, 19:31
av Mwi
Jag har en liten fundering på förbrukningen när man kör med farthållare, är ute på en Sverige turné på sportlovet genom Sverige med familjen. Nollställde färddatorn hemma i Jönköping när jag bytte från E85 till BF95 vid tom tank, upp till Sundsvall körde jag mycket med farthållare och färddatorn visar 1,1L/mil. Från Sundsvall till Kiruna passar det inte riktigt lika bra med farthållare så där är det manuellt gasande, förbrukningen har gått ner till 0,95L/mil efter det och lite lägre snitthastighet.
Dra farthållaren så mycket? Brukar alltid så långt som möjligt använda farthållaren för det är skönt.
Bilen 2010 V70 2,5FT automat, kör oftast på etanol men när man skall åka på långtur så vill man inte tanka hela tiden. Snittet innan på etanol och mycket stadskörning brukar ligga runt 1,9L/mil.

Re: Hur mycket påverkar farthållaren förbrukningen?

Postat: tis 12 feb 2013, 20:16
av MartinS
Är det adaptiv farthållare kan den öka förbrukningen massor (allt beroende på övrig trafik). Med vanlig farthållare ökar förbrukningen då den inte kan kompensera för kommande förändringar avseende backar etc. Men på det stora hela är det en relativt marginellt ökning.

/Martin

Re: Hur mycket påverkar farthållaren förbrukningen?

Postat: tis 12 feb 2013, 21:19
av apersson850
Å andra sidan är alla accelerationer av ondo när man kör, och konstantfarthållaren är suverän just på att hålla farten konstant. För den som har svårt för det när han gasar manuellt (fotuellt?) kan farthållaren spara bränsle istället.
Men egentligen ska man öka på när det är nedförsbacke och låta farten sjunka när det är uppförsbacke. Om man bara tänker på förbrukningen. Problemet är ju att man sällan är ensam på vägarna, så att låta farten sjunka nåt betydande i uppförsbackarna blir inte bra med tanke på andra trafikanter, och att låta det skena i nedförsbackarna blir kanske inte bra för den egna plånboken heller.

Men som skrevs ovan, kommer man ur en körning med lite lägre snitthastighet gör det genast åtskilligt. Speciellt på en sån hög bil som min XC70 gör det stor skillnad om man kör några få km/h snabbare i snitt. Dessutom har det betydelse hur man kör när man är tvungen att ändra farten. Tvära accelerationer, höga varvtal, inbromsningar istället för motorbromsningar kostar en hel del, om det händer ofta.

Re: Hur mycket påverkar farthållaren förbrukningen?

Postat: tis 12 feb 2013, 21:29
av rid54
Det är väl en fin betygsättning av ditt körsätt! Ofta känns det som farthållare (generellt, alltså; har inte provat din biltyp) är lite känsligare än man är själv, så de "kompenserar" för mycket små ändringar i hastighet, som man själv skulle släppt förbi utan att öka pådraget. Så man tappar kanske 2 km/h i en uppförsbacke om man kör fotuellt och låter det öka lite extra nedåt, på ett sätt som automatiken inte klarar och det är inte otänkbart mer ekonomiskt än elektronikkontrollerad framfart är. Det vore väl tråkigt om förarens kompetens skulle åsidosättas helt? I en del fall kan man ju som människa planera lite bättre än transistorerna...
Mvh
/RID

Re: Hur mycket påverkar farthållaren förbrukningen?

Postat: tis 12 feb 2013, 21:32
av xerys2012
Mwi skrev:Jag har en liten fundering på förbrukningen när man kör med farthållare, är ute på en Sverige turné på sportlovet genom Sverige med familjen. Nollställde färddatorn hemma i Jönköping när jag bytte från E85 till BF95 vid tom tank, upp till Sundsvall körde jag mycket med farthållare och färddatorn visar 1,1L/mil. Från Sundsvall till Kiruna passar det inte riktigt lika bra med farthållare så där är det manuellt gasande, förbrukningen har gått ner till 0,95L/mil efter det och lite lägre snitthastighet.
Dra farthållaren så mycket? Brukar alltid så långt som möjligt använda farthållaren för det är skönt.
Bilen 2010 V70 2,5FT automat, kör oftast på etanol men när man skall åka på långtur så vill man inte tanka hela tiden. Snittet innan på etanol och mycket stadskörning brukar ligga runt 1,9L/mil.
Finns en intressant tråd här på forumet om förbrukning geografiskt. Slutsatsen var att bilar drar mindre bränsle körandes norrut jämfört med söderut pga vindarna som mer ofta är sydliga än nordliga. Testa på vägen hem, Sundsvall-Stockholm om förbrukningen ökar. Killen i den tråden körde Gävle-Sthlm-Gävle med resultatet ner till Sthlm drog den alltid mer än hem t Gävle. Intressant...

Re: Hur mycket påverkar farthållaren förbrukningen?

Postat: ons 13 feb 2013, 00:40
av perhall
Kombinationen Sverige + E4 gör att det är relativt flackt, relativt lite trafik och relativt få skillnader i hastighet. Det borde inte spela så stor roll med farthållare då. Om man åker i Kasselbackarna, där det är mycket trafik etc. borde det spela större roll. Har svårt att tro att farthållaren kan öka förbrukningen mer än ångra procent.
PH

Re: Hur mycket påverkar farthållaren förbrukningen?

Postat: ons 13 feb 2013, 07:00
av AndS
apersson850 skrev: Men egentligen ska man öka på när det är nedförsbacke och låta farten sjunka när det är uppförsbacke. Om man bara tänker på förbrukningen. Problemet är ju att man sällan är ensam på vägarna, så att låta farten sjunka nåt betydande i uppförsbackarna blir inte bra med tanke på andra trafikanter, och att låta det skena i nedförsbackarna blir kanske inte bra för den egna plånboken heller.
Det är dessa bilförare man svär över som inte "klarar" hålla jämn hastighet :wink: tappar farten i uppförsbacke och sedan ökar hastigheten i kommande nedförsbacke när man ska köra om dem :D

Jag kör med farthållaren till nästan 100%, 50 som 110 väg, och tycker mig kunna läsa här på forumet utifrån andras förbrukning att vår bil inte tar mera av det. Så för oss skulle skillnaden med eller utan farthållare vara marginell. Har inte adaptiv ska tilläggas.
Kan säkert skilja mellan olika motorvarianter utifrån vridmoment/styrka.

Re: Hur mycket påverkar farthållaren förbrukningen?

Postat: ons 13 feb 2013, 08:00
av sorsj
Alltid intressant när farthållare diskuteras. Ständigt samma missförstånd att det skulle vara sparsamt att låta farten sjunka i uppförsbackar och öka i nedförsbackar. Fysiksanningen är att (särskilt i situationer där luftmotståndet dominerar som körmotstånd) en exakt konstanthållen hastighet är mest ekonomisk (oavsett uppförs- eller nerförsbackar) och att farthållaren därör (bl.a.) är ett ekonomitillbehör.

Re: Hur mycket påverkar farthållaren förbrukningen?

Postat: ons 13 feb 2013, 08:43
av Droopy
Jag har då aldrig märkt någon kännbar skillnad med el utan farthållare, skulle heller inte orka sitta och köra 40mil utan farthållare bara för att testa om den drar något mindre.

Re: Hur mycket påverkar farthållaren förbrukningen?

Postat: ons 13 feb 2013, 09:06
av svedan
Med farthållare = lägre förbrukning. Man kör ta mig tusan alltid lugnare. Farthållaren är ju en lätt gasfot. Och den kompenserar vissst för en utförslöpa! Men om du vid manuell körning släpper gasen i förtid (typ inför korsning), så sänker du ju farten. Med farthållaren stänger man ju bara av den för samma situation.
E4 norrut! Så fort 2-1 vägen blir 2-filig, ökar många farten (för att det blir bredare??). Hade dom farthållaren, skulle både deras och min (som kör om) förbrukning minska. :wink: