Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#728002
Temperaturförändringar kan skapa kondens, och sen rost, även i "täta" enheter. Förra gången jag köpte ny Volvo trodde jag inte att jag skulle komma att behålla den i 18 år och 50000 mil. Det tror jag inte nu heller, men om det skulle ske är det nog inte otänkbart att sådana problem dyker upp med tiden. Men allt annat de försökt med krånglar ju också, så det spelar ingen roll.
av AndS
#728027
apersson850 skrev:Det finns de som påstår att sedan elektronisk bromskraftsfördelning infördes har driftsäkerheten på bakbromsarna blivit bättre. I och med att det inte är en "dum" lastkännande reducerventil för trycket bak, utan ett system som är hopkopplat med det låsningsfria bromssystemet, kan man låta bakbromsarna göra en större del av jobbet och ändå hantera den ökade låsningsrisken på bakaxeln.
Om detta är sant vet jag inte, men det verkar inte orimligt, när jag tittar på hur det ser ut på den 2012:a jag lät ersätta mina båda 1994:or.

Annars håller jag med om att skivbromsar bak på familjebilar är en överskattad finess.
Kan stämma och att bilen även bromsar mera på bakbromsen vid låga hastigheter. Vår har rullat 12000mil och bakklossarna är helt slut nu och ska bytas snarast, däremot fram så finns det mera att ta av. Det är ett bra betyg gällande slitstyrka. Så lat som man är blir det byte på Volvo och sedan rullar de 12000mil ytterligare.
Användarvisningsbild
av MartinS
#728035
AndS skrev:
apersson850 skrev:Det finns de som påstår att sedan elektronisk bromskraftsfördelning infördes har driftsäkerheten på bakbromsarna blivit bättre. I och med att det inte är en "dum" lastkännande reducerventil för trycket bak, utan ett system som är hopkopplat med det låsningsfria bromssystemet, kan man låta bakbromsarna göra en större del av jobbet och ändå hantera den ökade låsningsrisken på bakaxeln.
Om detta är sant vet jag inte, men det verkar inte orimligt, när jag tittar på hur det ser ut på den 2012:a jag lät ersätta mina båda 1994:or.

Annars håller jag med om att skivbromsar bak på familjebilar är en överskattad finess.
Kan stämma och att bilen även bromsar mera på bakbromsen vid låga hastigheter. Vår har rullat 12000mil och bakklossarna är helt slut nu och ska bytas snarast, däremot fram så finns det mera att ta av. Det är ett bra betyg gällande slitstyrka. Så lat som man är blir det byte på Volvo och sedan rullar de 12000mil ytterligare.
EBD (Electronic Brake Distribution, om jag minns rätt namn?) fanns redan på den V40 2.0T jag köpte 2000. Den käkade bakklossar med 4000mils intervall och framklossar med 8000mils intervall vid den stadskörning i sthlm jag utsatte den för.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
#728130
På mina tidigare bilar, som hade den gamla sortens mekaniska lastkännade ventil för bromskraftsfördelningen slets bakre klossarna sällan upp av någon annan anledning än den att kolvarna kärvat, för att bakre bromsarna belastades för lite.
av Gabriel
#728239
Kanske lite OT, men är det någon som vet anledningen till att AWD bilarna har ventilerade skivor bak?
Om skivbromsar bak egentligen är överkurs på familjebilar så känns ventilerade skivor verkligen onödigt.
av oldtimersmc
#729792
Konklutionen är iaf att det inte är några problem att byta bromsar bak på våra bilar mao man behöver inte lägga 4800kr för att få ett par nya bromsar bak utan ca 1500 om man handlar på v-parts typ
Min mazda la jag ca 4k/år och sålde den av den anledningen...
av AndS
#729808
oldtimersmc skrev:Konklutionen är iaf att det inte är några problem att byta bromsar bak på våra bilar mao man behöver inte lägga 4800kr för att få ett par nya bromsar bak utan ca 1500 om man handlar på v-parts typ
Min mazda la jag ca 4k/år och sålde den av den anledningen...
Hos Volvo kostar ett byte ca 2000:- och icke märkesverkstad 1300-1500:- .
av oldtimersmc
#730538
AndS skrev:
oldtimersmc skrev:Konklutionen är iaf att det inte är några problem att byta bromsar bak på våra bilar mao man behöver inte lägga 4800kr för att få ett par nya bromsar bak utan ca 1500 om man handlar på v-parts typ
Min mazda la jag ca 4k/år och sålde den av den anledningen...
Hos Volvo kostar ett byte ca 2000:- och icke märkesverkstad 1300-1500:- .
+ skivor + klossar...
Hittade inte var jag fick denna prisuppgift ifrån men det ser ju ut som det stämmer.
av AndS
#730651
oldtimersmc skrev:
AndS skrev:
oldtimersmc skrev:Konklutionen är iaf att det inte är några problem att byta bromsar bak på våra bilar mao man behöver inte lägga 4800kr för att få ett par nya bromsar bak utan ca 1500 om man handlar på v-parts typ
Min mazda la jag ca 4k/år och sålde den av den anledningen...
Hos Volvo kostar ett byte ca 2000:- och icke märkesverkstad 1300-1500:- .
+ skivor + klossar...
Hittade inte var jag fick denna prisuppgift ifrån men det ser ju ut som det stämmer.
De priserna jag angav är inkluderat bromsklossarna bak. Har inga ventilerade skivor och monteringskit behövs inte.
Behöver du också byta skivor tillkommer den kostnaden.

Bränslepump finns på bensinmodellerna,[…]

Hej Hasse och tack för ditt svar. Läsar[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna är[…]

Jag använder numera vanlig "brännar[…]