Sida 1 av 2
Felkod P0236
Postat: tor 17 jan 2013, 20:24
av MurreR
Hej, har fått felkod p0236 på S80'n och den har gått lite ryckigt ibland på sistone.
Har förstått att det har något med insuget att göra men blir förvirrad när man läser olika förklaringar på nätet.
Felkoden på svenska blir Turboöverladdningssensorkrets A, signal för hög.
Sen säger vissa att det är MAP-sensor, vissa insugstryck-sensor, boost pressure sensor etc etc. Vad är rätt i detta fall?
På skruvat.se hittar jag bara denna:
http://www.skruvat.se/Sensor-insugstryck-P86861.aspx
Sen ser jag på nätet att det finns en som ser ut såhär, vilket borde vara en MAP-sensor?
Skulle vara snällt om någon ville reda ut detta och säga vilken sensor det är jag ska byta/undersöka. :)
Felkod P0236
Postat: tor 17 jan 2013, 21:43
av Ravi
MurreR skrev:Hej, har fått felkod p0236 på S80'n och den har gått lite ryckigt ibland på sistone.
Har förstått att det har något med insuget att göra men blir förvirrad när man läser olika förklaringar på nätet.
Felkoden på svenska blir Turboöverladdningssensorkrets A, signal för hög.
Sen säger vissa att det är MAP-sensor, vissa insugstryck-sensor, boost pressure sensor etc etc. Vad är rätt i detta fall?
På skruvat.se hittar jag bara denna: http://www.skruvat.se/Sensor-insugstryck-P86861.aspx
Sen ser jag på nätet att det finns en som ser ut såhär, vilket borde vara en MAP-sensor?

Skulle vara snällt om någon ville reda ut detta och säga vilken sensor det är jag ska byta/undersöka. :)
Turbo tryck sensor ?
Re: Felkod P0236
Postat: tor 17 jan 2013, 22:15
av Vojje
Det är väl magnetventilen du far efter. Kolla anslutningarna till att börja med.
Re: Felkod P0236
Postat: tor 17 jan 2013, 22:25
av MurreR
Vojje skrev:Det är väl magnetventilen du far efter. Kolla anslutningarna till att börja med.
Magnetventil säger inte så mycket, vilken ventil menar du?
Re: Felkod P0236
Postat: tor 17 jan 2013, 22:34
av Vojje
Brukar sitta vid luftfiltret med 3 slangar och en elektrisk anslutning
Re: Felkod P0236
Postat: fre 18 jan 2013, 18:32
av propulsion
Det är nog gissningsvis den du länkar till först. Börja med att kolla kontakten/kabeln till den. Ser allt bra ut, pillra ut den och kika hur den ser ut.
Vore det magnetventilen skulle nog felkoden vara P024X och heta något i stil med Wastegate solenoid
Felkod P0236
Postat: lör 19 jan 2013, 00:31
av Ravi
Vojje skrev:Det är väl magnetventilen du far efter. Kolla anslutningarna till att börja med.
Bara att smörja på
Re: Felkod P0236
Postat: lör 19 jan 2013, 07:17
av Variosboy
MurreR skrev:
Sen säger vissa att det är MAP-sensor, vissa insugstryck-sensor, boost pressure sensor etc etc. Vad är rätt i detta fall?
Det är är bara olika ord för samma sak. En givare som mäter trycket i insuget.
Re: Felkod P0236
Postat: lör 19 jan 2013, 19:10
av Vojje
Ravi skrev:Vojje skrev:Det är väl magnetventilen du far efter. Kolla anslutningarna till att börja med.
Bara att smörja på
Turbo Control Valve (TCV) eller Boost Control Valve kallas på svenska magnetventil. MAP-sensor är ngt annat (en variant av LMM).
Det är en solenoidhistoria (elektromagnet) som styr luftflöde.
Om man är proffs som Ravi kan man öppna den och smörja med kopparpasta. Varning! Inget för amatörer och andra klåpare! :lol:
Re: Felkod P0236
Postat: lör 19 jan 2013, 19:44
av Variosboy
Magnetventilen är en helt annan sak än det TS frågade om.
Han skriver sensor inte valve.
Däremot så kan ju för högt insugstryck bero på felaktig magnetventil.
Att felkoden visar på för högt värde från MAP-sensorn betyder ju inte att MAP-sensorn är trasig. Bara att den mäter ett högre tryck än vad programmet tycker är max..
Vanligast är väl dock att bilar med trasig magnetventil bara går på grundladdtryck!?