Jag menar det ger ju endast marginellt mer vrid och hk (27 hk extra på papperet).
Hade man en 2,5T (200 hk) kan jag tänka mig att det är vits med det hela, men med en 2,5FT??
Jag är sugen på att köpa trim, BSR funderar jag på, dom anger ca 270 hk med etanol, men känns det av rejält i bilen, eller är det endast marginell skilllnad? Några med erfarenheter?
Och är det någon som kör med polestar på en 2,5FT, känns det nån skillnad?
Mvh Patrik
Re: Är det någon mening med att trimma 2,5FT?
Postat: tor 10 jan 2013, 08:58
av Guligan
Jag hade tankar på det från början, men tycker bilen går alldeles utmärkt bra ändå med 231 hk.
Nu har jag tjänstebil, så kostnaden för mig vore marginell med t.ex. Polestar, men jag är helnöjd ändå.
Re: Är det någon mening med att trimma 2,5FT?
Postat: tor 10 jan 2013, 10:29
av Perra83
Autotech ger 270hk 410Nm. Känner du inte skillnad mot original så blir jag orolig!! Klart att det blir skillnad. Kör en D3 och sedan en D5 så ska du se om det skiljer.
Re: Är det någon mening med att trimma 2,5FT?
Postat: tor 10 jan 2013, 10:33
av Strebern
Visst borde man känna skillnad, men är det någon som har dylika trim (270 hk varianter) och kan säga om det är stor skillnad eller marginell. (har trimmar ett par bilar förr (audi, volvo, bmw) med varierande resultat).
Och Polestar, är det bara att glömma eller?
Re: Är det någon mening med att trimma 2,5FT?
Postat: tor 10 jan 2013, 10:58
av kez_style
Jag hade trimmat min 2.5FT (http://www.garaget.org/saabra) och trimningen gjordes hos Autotech i Trollhättan.
HELT annan bil att köra... från en bekväm helt okay snabb till en nästan raket!
STOR skillnad.... nu har jag en D2a som ska trimmas hos Autotech också ganska så snart.
Re: Är det någon mening med att trimma 2,5FT?
Postat: tor 10 jan 2013, 11:05
av Perra83
Polestar hade jag nog glömt. De har en massa miljönormer att leva upp till som de andra aktörerna inte har. Man blir ingen miljögris men man får de där EXTRA hk och Nm som gör skillnad.
Re: Är det någon mening med att trimma 2,5FT?
Postat: tor 10 jan 2013, 12:26
av maf
Jag har Polestar-trimmat min V70 2,5FT från 2009 vilket ger mig 58 extra hästkrafter (-09orna hade bara 200 hk). Brutal skillnad. Och dagen efter var jag hos bilprovningen och reggade den med de nya effekterna så den är helt laglig och full garanti/försäkring. Känns skönt för mig.
Re: Är det någon mening med att trimma 2,5FT?
Postat: tor 10 jan 2013, 13:01
av Strebern
maf skrev:Jag har Polestar-trimmat min V70 2,5FT från 2009 vilket ger mig 58 extra hästkrafter (-09orna hade bara 200 hk). Brutal skillnad. Och dagen efter var jag hos bilprovningen och reggade den med de nya effekterna så den är helt laglig och full garanti/försäkring. Känns skönt för mig.
Vad kostade det att regga om den?
Det är ju procentuellt stor skillnad mellan 200-258 hk och 231-258 hk så jag letar fortfarande efter nån som har trimmat en 231 hk motor.
Re: Är det någon mening med att trimma 2,5FT?
Postat: tor 10 jan 2013, 15:29
av Rille67
Det är enorm skillnad på en MY09. Mindre för MY10 men klart märkbart tycker jag. Bilen svarar bättre och är mer ”på tårna”. Å andra sidan, på den här filmen jämförs 258 vs 231. Ingen större skillnad direkt.
Jag betalade 630 kr hos bilprovningen i höstas för att regga.
Re: Är det någon mening med att trimma 2,5FT?
Postat: tor 10 jan 2013, 16:33
av s802,5T
Hej! Min 2,5FT har polestar! Det känns att det är mer pulver än original! Så jag är nöjd! Hade tidigare en 2,5T S80 med bsr! Detta trim gav mer vrid och den bilen kändes kraftigare! Dock var varvtalet högre på 6an vilket påverkar känslan! Men det är en fröjd att växla ner med nuvarande bil!