Sida 1 av 2
Max dragvikt Manuell vs. Automat, 2.5FT
Postat: sön 06 jan 2013, 19:04
av jpennerb
Hej!
Jag har precis lagt märke till att man med en manuellt växlad 2.5FT får dra 1600kg jämfört med 1800kg om man har en automat. Är det någon som vet hur volvo resonerar. Håller en automat bättre än en manuell när man kör med husvagn/släp? :roll:
Re: Max dragvikt Manuell vs. Automat, 2.5FT
Postat: sön 06 jan 2013, 19:30
av apersson850
Det ställs krav på att bilen ska klara sin maximala dragvikt vid ett visst antal starter tätt efter varandra i en viss lutning. Kopplingen tar stryk av det, men en väl kyld hydraulisk momentomvandlare (Volvo har numera vattenkyld olja i momentomvandlaren) är i princip immun mot denna belastning.
Re: Max dragvikt Manuell vs. Automat, 2.5FT
Postat: sön 06 jan 2013, 20:59
av jpennerb
Ok då förstår jag. Ja en del brända kopplingar har man sett när vissa backar med huvagnar på camping och svåra manövreringar. Men 1600kg känns väldigt snålt med dagens nya husvagnar. Hade ingen tanke alls när jag köpte bilen att automaten klarar högre dragvikt. Vagnen jag brukar dra ligger på 1600kg så där skulle det inte finnas några marginal med en manuell :D
Re: Max dragvikt Manuell vs. Automat, 2.5FT
Postat: sön 06 jan 2013, 22:05
av apersson850
Det var därför jag köpte en XC70 AWD med automat. 2100 kg max släpvagnsvikt.
Re: Max dragvikt Manuell vs. Automat, 2.5FT
Postat: sön 06 jan 2013, 22:14
av Vojje
Det har naturligtvis inget alls att göra med "brända kopplingar", utan vad transmissionen tyar med när du kör.
Re: Max dragvikt Manuell vs. Automat, 2.5FT
Postat: sön 06 jan 2013, 23:25
av perhall
Just de som "fickparkerar" husvagnar brukar vara ganska bra på att hantera kopplingen utan att slira och bränna den, är min erfarenhet.../PH
Re: Max dragvikt Manuell vs. Automat, 2.5FT
Postat: mån 07 jan 2013, 00:16
av apersson850
Inte alls. Under körning är det inga problem med manuell låda. Det är ju bara vad motorn orkar. Men för helbilsgodkännandet krävs ett antal upprepade starter i backe. Det är de som frestar kopplingen. En bra kyld momentomandlare är tåligare mot sånt. Det finns en anledning till att tungdragare, entreprenadmaskiner och liknande har hydrostatisk drivning.
Efter årets Hallands 3-dagars, där arrangörerna sin vana trogna hittat rena gungflyet till campingåker, låg lukten av bränd koppling över campingen ungefär som lukten av tändvätska brukar göra på mer civiliserade campingar. Så visst lär vi oss hantera kopplingen, vi som drar släp under besvärliga förhållanden, men det hindrar ju inte att det finns gränser för vad den tål.
Re: Max dragvikt Manuell vs. Automat, 2.5FT
Postat: mån 07 jan 2013, 08:26
av jpennerb
Underligt att jag kunde dra 1540kg med min gamla 945 ltt och sen bara 1600kg med en modern bil med betydligt bättre chassi, bromsar och motor.
Re: Max dragvikt Manuell vs. Automat, 2.5FT
Postat: mån 07 jan 2013, 09:11
av apersson850
Bara 1540 kg? Min 945, utan turbo, klarade 1600 kg. Det är väl inget underligt med det. 940 var den sista ordentliga Volvon. Efter det har kostnadsjakten slagit till mot all sorts överdimensionering, så idag är det snarare sämre när det gäller marginaler för sådana aktiviteter som att dra på släpvagnar.
Re: Max dragvikt Manuell vs. Automat, 2.5FT
Postat: mån 07 jan 2013, 10:23
av Petzzon
Tycker dock Volvo oftast är försiktigare än konkurrenterna i sin bedömning av vad bilen klarar. Och framför allt tycker jag inte man är konsekventa. En V70 AWD manuell drar bara 1800 men en Automat får dra 2000kg, likadant i XC60 AWD 1800 resp 2000kg men i XC70 AWD är det 2100kg oavsett vilken låda, fast det är samma drivlina.