Sida 1 av 4

Vilket är "bästa" beg. V70-köpet?

Postat: sön 30 dec 2012, 16:46
av Henrik83
Hej!

Första inlägget här på jagrullar.se så jag passar på att skriva riktigt långt på en gång :D
Jag har läst febrilt här på forumet senaste månaden. Tror jag kollat varenda tråd från senaste 1½ året för att bli klokare. Jag är på jakt efter en V70 II men har så FRUKTANSVÄRT svårt att bestämma mig för vilken modell jag bör köpa samt hur dyr den får vara. Besökt i stort sett varenda handlare runt Stockholm som har en V70 utan att bli något klokare.
När jag pratar med säljare så tycker jag att alla deras resonemang stämmer, vare sig det är nästan nytt eller begagnat. Jag har aldrig tidigare ägt en Volvo & få av mina vänner kör Volvo, så jag har inte så många andra än Internet att resonera med så det vore skönt med lite hjälp på vägen. Rubriken må vara lite missvisande då alla bilköp eg. är dåliga, men vad anser ni är bäst att köpa idag sett till vad jag ska ha bilen till,

- Familjebil. Blir pappa om mindre än en månad & har fortf. ingen kombi :shock:
- Tanken är att behålla bilen minst 3år men förmodligen 5år innan byte.
- Körsträcka på kanske 1500mil/år.
- Maxpris på 275 000kr, men har inget emot om den kostar 150 000kr. Mellan 190-225k känns "lagom".
- Ord som körglädje osv. rimmar inte med en V70 i mina ögon. Då finns det motorcyklar eller sportbilar.

Krav,
- Automatlåda.
- Elstol med minne (gärna elstol på passagerarsidan också).
- Minst high performance stereo.
- Sätesvärme i bak.
- Nyckelavstängning till passagerarairbagen.
- MY2010 eller nyare.
- Ingen 2.0F, 1.6 Drive eller liknande liten motor. Minst 175hk.

Önskar,
- Helskinn
- Parkeringskontroll både fram & bak.
- HP+Sub eller premium sound.
- Keyless (inte alls nödvändigt).
- ACC.
- Infällbar dragkrok.
- Tonade rutor.
- Polestar (eller liknande) optimerad (oavsett modell).
- DAC/LDW/BLIS osv. vore kul men känns inte som jag är beredd att betala så mycket extra för.
- Under 10 000mil, gärna så nytt som möjligt faktiskt.

När jag kollar igenom Blocket (kan snart alla V70's utantill) så hamnar jag allt som oftast på en Summum & tycker det är ett bra/mindre dåligt köp. Momentum tycker jag har för lite onödigt lull-lull även om vissa få har slängt på en massa extra. R-Design saknar för mycket även om de är snygga.

Men det är när det kommer till motorn som jag verkligen får problem att välja. Utrustningen får nog styras av priset. Men vilken bör man välja sett till ett 3-5års perspektiv och med andrahandsvärdet i beaktande? Karaktärsmässigt tycker jag samtliga Volvomotorer över 175hk funkar i V70'n. Men,

- 2.5FT. Kul med extra effekt och +255hk om man optimerar. Men tycker den drar pinsamt mycket bränsle vare sig man kör på etanol eller bensin med tanke på att den fortf. bara lämnar 231hk original. Kommer folk att förkasta denna motor om 3-5år när T4F finns för rimliga beg. priser? Körde en T4F med Powershift häromdagen och tycker den kombon gjorde sig mycket bra i V70'n. Betydligt snålare också även om förbrukningen inte påverkar mitt val så pass mycket. Värdeminskningen och annat känns betydligt mer än 50kr extra varje gång man tankar. 2.5FT/T4F?

- 205hk D5. Effekt så det räcker och blir över och en förhållandevis snål maskin sett till bilstorleken. Har dieselvärmare i bilen nu & det är ju GULD på vintern, fantastiskt skönt. Alternativet är 2.4D med 175hk. Motorn fungerar den också, men vem kommer vilja ha den om 3-5år när D5 205hk ligger i stort sett lika i pris?

Vilken motor tror ni det är "bäst" att satsa på om man gillar alla fyra? Själv har jag grymt svårt att bestämma mig. Oroar jag mig för mycket om 2.5FT/2.4D och framtiden? Dessa motorer kanske är lika populära om 3-5år? Eller? 2.5FT eller 2.4D ligger ju bäst till om jag ska hålla mig inom Summum & 190-225k.

Tacksam för alla tips jag kan komma över så jag kommer till avslut nån gång.

Re: Vilket är "bästa" beg. V70-köpet?

Postat: sön 30 dec 2012, 17:29
av Volvo740_GLT
Hej.
Får också tillökning i Mars 2013 :)

Jag köpte en Begagnad Volvo V70 II 2,4D årsmodell 2008 med Momentumpaket. 175 tkr
Sedan valde jag att montera R-Design utvändigt, dvs Stötfångare bak, dimljussargerna fram och fälgarna, valde bort backspegelkåporna

Är grymt nöjd med denna bil.

Motor 2,4D 163 Hk som snart gått 8000 mil
6 växlad manuell låda.
ACC
Dimljus
Xenonljus
Delbar dragkrok
Backsensorer bak (räcker för mig)
Halvskinn i stolarna, är nöjd med detta med, fast jag hade helläder i den förra Volvon

Min bil har sätesvärme bak. vet ej om det var standard eller tillval när V70II modellen kom.

Jag valde en Diesel för min årliga körsträcka på ca 3000 mil per år.

Re: Vilket är "bästa" beg. V70-köpet?

Postat: sön 30 dec 2012, 17:33
av Bosa
+255hk, hamnar på 486 hk mao. ;)

Nä men allvarligt talat så är det svårt att sia om 2,5FT kommer sjunka som en sten i värde jämfört med T4F, för de med ganska få mil per år kanske det inte spelar så stor roll utan det ses som mycket bil för pengarna?
Men i grund och botten så anser jag att man ska köpa den bil man trivs med och inte den man tror man får ut mest för när det väl är dags att byta, bilaffärer suger ju oavsett modell om man ska se rena pengar. Däremot så ska man ha i åtanke att T11-motorerna har ventiljustering med 9000 mila-intervaller som vad jag förstått kan bli ganska kostsamma, gäller inte T8-versionerna men iom att du har en gräns vid MY10 så är det T11 som sitter i 2,5FT. Detta plus bränsleförbrukningen kan förstås bidra negativt till andrahandsvärdet för 2,5FT.

T4F verkar vara omtyckt åtminstone här på forumet, har inga erfarenheter av den själv mer än ett par försäljare som rekommenderat att inte köpa den om man ska dra vagn. Vet inte om jag litar helt på det dock då de nog hellre ville sälja D3 till ett högre pris.

Och på tal om D3 så har du ju ett alternativ där, då helst MY12 som har större turbo än MY11. 163hk förvisso och en 2,0:a men den lilla skillnaden mot 175 tror jag inte gör nån större skillnad. Eftersom det ska vara automat så är 0-100 siffrorna densamma för T4F, 2,4D och D3. Finns dock inte Polestar till D3 än. De tätare serviceintervallen på en T4F är ju inget problem för dig heller när du inte kör mer än 1500 mil per år. :)

2,4D vs D5 tror jag inte kommer vara direkt en deal breaker framöver, möjligtvis att årsmodell kan vara avgörande då 2,4D 175hk bara fanns som MY10. Men jag gissar på att det kommer finnas en marknad för bägge versionerna och ekonomiskt gissar jag på att det inte kommer skilja nåt nämnvärt i tapp. Personligen tycker jag 2,4D verkar vara en mycket trevlig motor som med Polestar hamnar på 195hk och 460nm och det går att hitta fina exemplar med vettiga mil på mätaren för drygt 200k, det är för övrigt samma motor som D5 fast med singelturbo. :)

Re: Vilket är "bästa" beg. V70-köpet?

Postat: sön 30 dec 2012, 17:34
av Lövet
Med dina krav skulle jag titta på en 2.4D eller D5 Summum. Det funkar dock även med 2.5FT med den korta körsträckan. Tänk på att räkna igenom hela kalkylen. En 2.5FT för 150.000kr lär vara billigare över 3 år än en 225.000kr D5/2.4D oavsett hur lite den senare drar. Tänk på att drivmedel (trots att det är tråkigt att tanka) är en liten kostnad i sammanhanget. Räkna med att 50% av värdet försvinner på 3 år så blir du inte negativt överraskad. Många gör glädjekalkyler över vad deras bilar kostar i månaden eftersom de inte räknar med värdeminskningen alternativt räknar med ett andrahandsvärde från 70-talet.

Sedan tycker jag också att med bilkostnader på den här nivån så ska du köpa bilen du vill ha. Inte den som råkar bli 500kr billigare i månaden.

Re: Vilket är "bästa" beg. V70-köpet?

Postat: sön 30 dec 2012, 17:47
av V9097
Jag ska ge ett förslag, som visserligen går utanför din kravlista på minst tre punkter, men som ändå känns attraktivt tycker jag. Den bil jag föreslår är 35000 dyrare än ditt tak, men jag är inte så säker på att det blir dyrare än en begagnad v70 för 275.000.

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v70/i ... 92GAJgcAAA__!

Nu till det fina i kråksången
-Du får vinterdäck på alufälg när du köper ny lagerbil (gäller så långt lagret på däck räcker)
-Tecknar du serviceavtal på 36 månader för 326:-/mån får du försäkringen på köpet. Denna kampanj är förlängd till 31/1-2013
-Lägre årsskatt än äldre V70 diesel automat. (förutom D2 förstås)
-Framför allt, du får en nybil med garantier, och en 2013 kommer vara mer lättsåld om 3 år, än tex en 2010.
-Momentum DE har dessutom lägre chassie + nivåreglering, och är iaf en aning roligare att köra än en standard V70. En skön ratt hjälper också till

Nu ville du ha minst 175hk, denna har bara 163. Provkör och känn efter om du tycker det räcker om du inte redan gjort det.

I övrigt håller jag med dig om att det är svårt att hitta vettiga begagnade V70, antingen har de för klen/tråkig eller törstig motor, eller så har de gått på tok för långt.

Re: Vilket är "bästa" beg. V70-köpet?

Postat: sön 30 dec 2012, 17:50
av Lövet
Tror du missade en länk där på slutet.

Håller också med om att i valet mellan en beggad för 275 och en ny för 312 är det smartare att köpa en ny. Många nyare beggade Volvo tycker jag är helt felprissatta. Detta gäller framförallt mot slutet av en livscykel när Classicmodeller och liknande börjar dyka upp.

Re: Vilket är "bästa" beg. V70-köpet?

Postat: sön 30 dec 2012, 18:09
av Bosa
Dock cirka 100k dyrare mot vad som TS anser lagom, alltså 190k - 225k, men visst är det mycket bil för pengarna men det blir samtidigt ett hopp upp i månadskostnad också om nu TS tänker ta lån för att finansiera sin bil.

Länk till mer info om kampanjen:

http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... x?offer=74

Re: Vilket är "bästa" beg. V70-köpet?

Postat: sön 30 dec 2012, 18:35
av MartinS
V9097 skrev:Jag ska ge ett förslag, som visserligen går utanför din kravlista på minst tre punkter, men som ändå känns attraktivt tycker jag. Den bil jag föreslår är 35000 dyrare än ditt tak, men jag är inte så säker på att det blir dyrare än en begagnad v70 för 275.000.

http://www.bytbil.com/bilar/volvo/v70/i ... 92GAJgcAAA__!

Nu till det fina i kråksången
-Du får vinterdäck på alufälg när du köper ny lagerbil (gäller så långt lagret på däck räcker)
-Tecknar du serviceavtal på 36 månader för 326:-/mån får du försäkringen på köpet. Denna kampanj är förlängd till 31/1-2013
-Lägre årsskatt än äldre V70 diesel automat. (förutom D2 förstås)
-Framför allt, du får en nybil med garantier, och en 2013 kommer vara mer lättsåld om 3 år, än tex en 2010.
-Momentum DE har dessutom lägre chassie + nivåreglering, och är iaf en aning roligare att köra än en standard V70. En skön ratt hjälper också till

Nu ville du ha minst 175hk, denna har bara 163. Provkör och känn efter om du tycker det räcker om du inte redan gjort det.

I övrigt håller jag med dig om att det är svårt att hitta vettiga begagnade V70, antingen har de för klen/tråkig eller törstig motor, eller så har de gått på tok för långt.
En ny DE saknar ju precis som du säger en del från kravlistan och har i princip inget från önskar listan. Anledningen att man väljer att köpa en dyr begagnad är ju för att en sådan bil är dyrdyr som nybil. Om man siktat in sig på en ganska fullmatad summum lär man aldrig bli nöjd med en DE, hur ny den än må vara. För mig gäller det i allafall att jag gillar bilen ju mer utrustning den har, inte hur många hundra per månad jag spar på att köra något jag egentligen inte vill ha.

Jag tycker TS skall köpa sig en välskött beggad 2.5FT/T med summum och lite extra, då kommer han bli nöjd.

Den här skulle jag kolla mer på om jag var i TS kläder, F-n det är ju så man blir sugen själv..

http://www.blocket.se/halland/Volvo_V70 ... w=3&last=1

/Martin

Re: Vilket är "bästa" beg. V70-köpet?

Postat: sön 30 dec 2012, 18:48
av Henrik83
Ny har vi faktiskt funderat på. Stod så sent som för några timmar sen på Bilia i Segeltorp och titta på en T4 Black edition nedsatt från 341k til 287k. Hade den haft automatlåda hade denna tråd förmodligen inte funnits :D
Men skämt & sido, det känns inte så lockande att köpa en beg. för 275k när man ser nypriset om man skulle pruta lite på inredningen. Med tanke på att en facelift lär bli officiell vilken dag som helst känns det ännu mindre lockande. V70 Classic är väl bara dagar bort om man kollar Volvos historik?

Bilia i U-sala har ju denna inne, http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 ... ?ca=11&w=2
Keyles, el på passagerarstolen, PDC i fram, Premium Sound. Men 250k för en beg. när man får en B-E T4 ny för 287k.. Tittar man sen på denna för 133k http://www.blocket.se/uppsala/Volvo_V70 ... ?ca=11&w=3 så börjar ju tankarna.. 115k extra för lite lull-lull & 10k mil mindre, det är ju samma bil trots allt.

Som det är just nu för stunden så ska vi försöka hålla oss under/runt 200k. Det känns på något sätt "lagom" för en beg. V70. Vet eg. inte varför. Hade jag fått bestämma själv hade vi lånat 200k och köpt en Cayenne/Q7/X5 bara för att, men av nån anledning så får hon som bär vårt barn vara med & bestämma (känns det igen?). Eftersom hon, som inte kan ett jota om bilar, tycker en SAAB 95 från millenieskiftet á 25 000kr duger så får vi mötas nånstans. Som det ser ut nu är det V70 II och lägga drygt 200k. Tidigare idag så hade "jag" lite mer att röra mig med men priset styrs av hennes dagsform. Med 20dagar till födsel så varierar det rätt mycket! Bäst är det när jag tjatat bil nån timme för då orkar hon inte lyssna & ber mig köpa en sån där j-vla jeep så det blir tyst :D

Men efter ytterligare ett varv på Blocket så står det nog mellan 2.5FT eller 2.4D, D5 Summum blir lite för dyr. Minst 275k för en med rätt spec/miltal. Inte långt kvar till nybilspriser då. Man får en liknande 2.4D för dryt 200k. Får ta en sväng efter nyår & provköra båda motorerna igen. Lutar åt diesel'n då jag av nån helt outgrundlig anledning tror att 2.5FT kommer blir oattraktiv om 3-5år.. Men då gäller samma resonemang för 2.4D, vem vill ha den när D5 kommer finnas för nästan samma pris? Kanske bara ska plocka ut två på blocket och singla slant..

Re: Vilket är "bästa" beg. V70-köpet?

Postat: sön 30 dec 2012, 19:02
av Momentum
Nya Volvos är bättre prissatta än begagnade
Nytt är Nytt