Vilket är "bästa" beg. V70-köpet?
Postat: sön 30 dec 2012, 16:46
Hej!
Första inlägget här på jagrullar.se så jag passar på att skriva riktigt långt på en gång :D
Jag har läst febrilt här på forumet senaste månaden. Tror jag kollat varenda tråd från senaste 1½ året för att bli klokare. Jag är på jakt efter en V70 II men har så FRUKTANSVÄRT svårt att bestämma mig för vilken modell jag bör köpa samt hur dyr den får vara. Besökt i stort sett varenda handlare runt Stockholm som har en V70 utan att bli något klokare.
När jag pratar med säljare så tycker jag att alla deras resonemang stämmer, vare sig det är nästan nytt eller begagnat. Jag har aldrig tidigare ägt en Volvo & få av mina vänner kör Volvo, så jag har inte så många andra än Internet att resonera med så det vore skönt med lite hjälp på vägen. Rubriken må vara lite missvisande då alla bilköp eg. är dåliga, men vad anser ni är bäst att köpa idag sett till vad jag ska ha bilen till,
- Familjebil. Blir pappa om mindre än en månad & har fortf. ingen kombi :shock:
- Tanken är att behålla bilen minst 3år men förmodligen 5år innan byte.
- Körsträcka på kanske 1500mil/år.
- Maxpris på 275 000kr, men har inget emot om den kostar 150 000kr. Mellan 190-225k känns "lagom".
- Ord som körglädje osv. rimmar inte med en V70 i mina ögon. Då finns det motorcyklar eller sportbilar.
Krav,
- Automatlåda.
- Elstol med minne (gärna elstol på passagerarsidan också).
- Minst high performance stereo.
- Sätesvärme i bak.
- Nyckelavstängning till passagerarairbagen.
- MY2010 eller nyare.
- Ingen 2.0F, 1.6 Drive eller liknande liten motor. Minst 175hk.
Önskar,
- Helskinn
- Parkeringskontroll både fram & bak.
- HP+Sub eller premium sound.
- Keyless (inte alls nödvändigt).
- ACC.
- Infällbar dragkrok.
- Tonade rutor.
- Polestar (eller liknande) optimerad (oavsett modell).
- DAC/LDW/BLIS osv. vore kul men känns inte som jag är beredd att betala så mycket extra för.
- Under 10 000mil, gärna så nytt som möjligt faktiskt.
När jag kollar igenom Blocket (kan snart alla V70's utantill) så hamnar jag allt som oftast på en Summum & tycker det är ett bra/mindre dåligt köp. Momentum tycker jag har för lite onödigt lull-lull även om vissa få har slängt på en massa extra. R-Design saknar för mycket även om de är snygga.
Men det är när det kommer till motorn som jag verkligen får problem att välja. Utrustningen får nog styras av priset. Men vilken bör man välja sett till ett 3-5års perspektiv och med andrahandsvärdet i beaktande? Karaktärsmässigt tycker jag samtliga Volvomotorer över 175hk funkar i V70'n. Men,
- 2.5FT. Kul med extra effekt och +255hk om man optimerar. Men tycker den drar pinsamt mycket bränsle vare sig man kör på etanol eller bensin med tanke på att den fortf. bara lämnar 231hk original. Kommer folk att förkasta denna motor om 3-5år när T4F finns för rimliga beg. priser? Körde en T4F med Powershift häromdagen och tycker den kombon gjorde sig mycket bra i V70'n. Betydligt snålare också även om förbrukningen inte påverkar mitt val så pass mycket. Värdeminskningen och annat känns betydligt mer än 50kr extra varje gång man tankar. 2.5FT/T4F?
- 205hk D5. Effekt så det räcker och blir över och en förhållandevis snål maskin sett till bilstorleken. Har dieselvärmare i bilen nu & det är ju GULD på vintern, fantastiskt skönt. Alternativet är 2.4D med 175hk. Motorn fungerar den också, men vem kommer vilja ha den om 3-5år när D5 205hk ligger i stort sett lika i pris?
Vilken motor tror ni det är "bäst" att satsa på om man gillar alla fyra? Själv har jag grymt svårt att bestämma mig. Oroar jag mig för mycket om 2.5FT/2.4D och framtiden? Dessa motorer kanske är lika populära om 3-5år? Eller? 2.5FT eller 2.4D ligger ju bäst till om jag ska hålla mig inom Summum & 190-225k.
Tacksam för alla tips jag kan komma över så jag kommer till avslut nån gång.
Första inlägget här på jagrullar.se så jag passar på att skriva riktigt långt på en gång :D
Jag har läst febrilt här på forumet senaste månaden. Tror jag kollat varenda tråd från senaste 1½ året för att bli klokare. Jag är på jakt efter en V70 II men har så FRUKTANSVÄRT svårt att bestämma mig för vilken modell jag bör köpa samt hur dyr den får vara. Besökt i stort sett varenda handlare runt Stockholm som har en V70 utan att bli något klokare.
När jag pratar med säljare så tycker jag att alla deras resonemang stämmer, vare sig det är nästan nytt eller begagnat. Jag har aldrig tidigare ägt en Volvo & få av mina vänner kör Volvo, så jag har inte så många andra än Internet att resonera med så det vore skönt med lite hjälp på vägen. Rubriken må vara lite missvisande då alla bilköp eg. är dåliga, men vad anser ni är bäst att köpa idag sett till vad jag ska ha bilen till,
- Familjebil. Blir pappa om mindre än en månad & har fortf. ingen kombi :shock:
- Tanken är att behålla bilen minst 3år men förmodligen 5år innan byte.
- Körsträcka på kanske 1500mil/år.
- Maxpris på 275 000kr, men har inget emot om den kostar 150 000kr. Mellan 190-225k känns "lagom".
- Ord som körglädje osv. rimmar inte med en V70 i mina ögon. Då finns det motorcyklar eller sportbilar.
Krav,
- Automatlåda.
- Elstol med minne (gärna elstol på passagerarsidan också).
- Minst high performance stereo.
- Sätesvärme i bak.
- Nyckelavstängning till passagerarairbagen.
- MY2010 eller nyare.
- Ingen 2.0F, 1.6 Drive eller liknande liten motor. Minst 175hk.
Önskar,
- Helskinn
- Parkeringskontroll både fram & bak.
- HP+Sub eller premium sound.
- Keyless (inte alls nödvändigt).
- ACC.
- Infällbar dragkrok.
- Tonade rutor.
- Polestar (eller liknande) optimerad (oavsett modell).
- DAC/LDW/BLIS osv. vore kul men känns inte som jag är beredd att betala så mycket extra för.
- Under 10 000mil, gärna så nytt som möjligt faktiskt.
När jag kollar igenom Blocket (kan snart alla V70's utantill) så hamnar jag allt som oftast på en Summum & tycker det är ett bra/mindre dåligt köp. Momentum tycker jag har för lite onödigt lull-lull även om vissa få har slängt på en massa extra. R-Design saknar för mycket även om de är snygga.
Men det är när det kommer till motorn som jag verkligen får problem att välja. Utrustningen får nog styras av priset. Men vilken bör man välja sett till ett 3-5års perspektiv och med andrahandsvärdet i beaktande? Karaktärsmässigt tycker jag samtliga Volvomotorer över 175hk funkar i V70'n. Men,
- 2.5FT. Kul med extra effekt och +255hk om man optimerar. Men tycker den drar pinsamt mycket bränsle vare sig man kör på etanol eller bensin med tanke på att den fortf. bara lämnar 231hk original. Kommer folk att förkasta denna motor om 3-5år när T4F finns för rimliga beg. priser? Körde en T4F med Powershift häromdagen och tycker den kombon gjorde sig mycket bra i V70'n. Betydligt snålare också även om förbrukningen inte påverkar mitt val så pass mycket. Värdeminskningen och annat känns betydligt mer än 50kr extra varje gång man tankar. 2.5FT/T4F?
- 205hk D5. Effekt så det räcker och blir över och en förhållandevis snål maskin sett till bilstorleken. Har dieselvärmare i bilen nu & det är ju GULD på vintern, fantastiskt skönt. Alternativet är 2.4D med 175hk. Motorn fungerar den också, men vem kommer vilja ha den om 3-5år när D5 205hk ligger i stort sett lika i pris?
Vilken motor tror ni det är "bäst" att satsa på om man gillar alla fyra? Själv har jag grymt svårt att bestämma mig. Oroar jag mig för mycket om 2.5FT/2.4D och framtiden? Dessa motorer kanske är lika populära om 3-5år? Eller? 2.5FT eller 2.4D ligger ju bäst till om jag ska hålla mig inom Summum & 190-225k.
Tacksam för alla tips jag kan komma över så jag kommer till avslut nån gång.