Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
#711587
Hej,

Tänkte bara få höra av er XC70II-kollegor vad era erfarenheter av bilen på vintern är (bra, dåligt, annat), bara för att jämföra samt få höra vad den ev klarar under tuffare förhållanden än jag själv utsatt den för. Det är bara AWD-varianten som är aktuell, tack...

Själv har jag en MY11 XC70 D5 Automat Summum Polestar. Bor i en Stockholmsförort.

Min erfarenhet är att den klarat allt hittills, och det är vad jag skulle kalla medeltuffa förhållanden.

Två vintrar hittills, förra som var relativt mild, och denna som varit rejäl.

Temperatur lägre än ca -16 har jag nog aldrig haft bilen parkerad i, men inget har frusit fast, krånglat eller strulat. Och då har jag ju nästan allt eldrivet man kan ha (baklucka, backspeglar etc etc). Tummen upp.

Snö har jag som mest kört löpande i ca 10 cm på väg, men ibland fått blåsa upp baklänges ur carporten genom den 20 cm snövall som plogen lämnat för att komma ut på gatan. Inga problem. Bor på en dåligt plogad och brant lutande (ca 15-20 grader?) villagata. Komma upp från stillastående i den lutningen och isigt? Inga problem. Brukar inte ens få hjulspinn! Då kör jag ändå dubbfritt. Tummen upp.

Gällande alla dessa saker så upplever jag att automatlådan är en klar fördel. Det finns aldrig en risk för tjuvstopp eller felväxlingar, lådan bara matar kraft och bilen trycker iväg i de knepigaste lägen. Jag disponerar en annan bil med 4x4 och manuell låda, och det blir ofta tjuvstopp i besvärliga lägen som att backa från stillastående i uppförsbacke och snö. Icke med min XC70 Aut.

Det enda jag upplevt som lite knepigt på vintern är i tvära kurvor i stan när det är halt, som gathörn eller rondeller. Har varit med flera gånger att bakvagnen plötsligt bara viftar ut lite grann vid svagt gaspådrag när jag ska ur svängen. Någon som känner igen detta? Orsak? Kan det vara att Haldexen alltför plötsligt omfördelar kraft till bakhjulen när den "upptäcker" att det är halt i svängen?

Andra erfarenheter från er andra?
#711598
Kör varierande väglag, men tyvärr inte ännu i de snödjup du nämner. Med vad jag upplevt så finns där inga tvivel på att det krävs fantastiskt mycket snö för att stoppa en AWD, och då står i princip det mesta med hjul på vägen också still ändå.

Har upplevt hala vägar med hårda dubbfritt, fick släpp mitt i en rondell som blev till understyrning.Det hände i princip ingenting, systemet och AWD rättade till katastrofen utan att svettas, bara att tuffa på i rätt riktning.
Hastigheten är ju det avgörande här, går det för fort så hinner inget system eller drivlina parera.
Kan utan problem hålla gällande hastighetsgräns för vägen där många måste krypa fram 10-15km/h under, och jag är så långt ifrån dåre till bilförare man kan komma (betongfots-mässigt)

Fast som du också nämner, när man väl får ut bakändan så händer det i ljusets hastighet. Hände mig i 90-graders sväng, och då var det blankis med snödamm ovanpå som överraskade vid minimalt gaspådrag. Det kunde gått rejält illa i form av grannens mosade BMW.
Blev rejält överraskad och skiten i byxan faktiskt. Har ingen aning om vad som avgjorde bilens beteende där.

Imponerad och nöjd, känner mig själv riktigt säker i bilen. Kan bli bättre och sämre beroende på däckval i princip.
Är själv på jakt efter nyare modell med Euro5 diesel och då hoppas jag att AWD på -11 och framåt är lika bra som på min -08

Har du Four-C på din?
Förutsätter att man får ännu säkrare väghållning med valmöjligheter. Utan så har upplever jag relativt mycket body roll tack vare hög CG vilket gör att man tappar grepp.

Betyg vinteregenskaper AWD my -08: 4 av 5 vinterdäck :-)-)
#711604
Det är förvisso en 06:a jag har men det där plötsliga svansviftandet känner jag väl igen. Ger man gas växlar bilen från understyrd till överstyrd ganska kvickt. Först händer inget och man gasar lite till, sedan händer inget och man gasar ännu mer och gasar man ytterligare som kommer bakändan lite överraskande. Det är väl priset man får betala för steglös fördelning av kraften till bakaxeln. Jag upplevde kompisens gamla VW Passat med torssén-diff som mycket mer beräknelig och lättkörd.

Jag åkte med farsan inhans XC70 -12 igår och den spårade något förfärligt i snöslasket på skogsvägen ut till sommarstugan. Ett par gånger fick han backa och försöka komma i annat spår. Jag hade kört samma väg bara en stund tidigare utan större problem. Det kan ju vara så att vi har olika körteknik, eller så spårar 2012:an mer än min 2006:a.
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
av Maccie
#711619
Ingen 4C på min, men svajighet har jag aldrig upplevt som ett problem, i alla fall inte på vintern när man kör mer försiktigt.

Att bilen spårar mycket känner jag heller inte igen, men så har jag å andra sidan valt att på vinterhjulen bara ha 16" originalfälgar för att prioritera framkomlighet maximalt över snygghet. På sommaren kör jag 18".
#711690
Har sedan 2007 kört flera tusen mil i vinterföre med XC70 II D5. Nuvarande vagn har Polestar och Four-C.

Har inte lyckats köra fast eller råka ut för något annat vinterrelaterat trubbel. Tvärtom har jag gång efter annan imponerats av bilens mångsidighet. (Kör dubbfritt och 16").

Något som är mycket bra är att värme/ventilation klarar att hålla im- och isfritt på rutorna runt om även under svåra förhållanden.

Ska man se någon nackdel är det väl att man nu har vant sig vid AWD - 225 hp/460 Nm. Detta gör att det blir dyrt när det blir dags för byte.

Vinterhälsningar

Henry
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.
#711808
Ja, så har man nu fått sig en riktig vinter med AWD.
Köpte min 09:a i oktober förra året och sen blev det ju inte mycket snö den vintern.
Men nu desto mer vilket har gett en del erfarenheter.

Inga problem med slir eller halka. Går hur lugnt som helst genom snösträngar och påverkas bara genom den lutning som den högre snösträngen innebär.
Går tryggt igenom 25 cm snö i lugn takt utan krusiduller.
Ska jag anmärka på något så kanske det är att man aldrig märker när fyrhjulsdriften kopplas in så det känns ibland som om man hade klarat samma sak med den gamla framhjulsdrivna bilen. Men sen går man ut och ser drivan man just passerade igenom och konstaterar att aldrig i livet det hade gått med den gamla.
Dra upp kärran med lill-båten var ungefär lika odramatiskt fast jag fick ge mer gas än jag trodde jag skulle behöva för att komma upp med min manuella låda. På tal om lådan så är ettan otroligt låg men tvåan är mer normal och det känns inte helt ok att slira igång på tvåan samtidigt som ettan bara sätter bilen i rullning.

Upplever inte bilen som svansviftande dock är den lite svajigare än min stötiga, sänkta S70. Tycker nu det är bekvämare och uppskattar det snarare än att jag störs av det. Spårkänslighet har jag inte heller märkt av dock något mer känslig för sidovind.
Kort sagt så är jag mycket nöjd med bilen. (fast jag betalade nog rejält mer än jag hade behövt göra för någon månad efter mitt köp dök priserna på motsvarande bilar)
#711824
Äger själv ingen XC70 AWD men har möjlighet att köra fars gamla V70 AWD 3.2 som han har som "andrabil" :roll: och sätta sig i den mot min 2.5FT framkrafsare är en ENORM skillnad när det är riktigt vinterväglag. Det gäller bara att inte släppa gasen när man går över moddsträngarna vid omkörningar(jo jag har testad! :shock: ) så ger AWDn en trygg hjälp dit man pekar med ratten.

Igår låg jag bakom 3st bilar med min 2.5FT i 70km/h på 90 väg då det låg nysnö på vägen med höga moddträngar. Hade jag haft en XC/V70 AWD hade jag inte tvekat en sekund att köra om, bara att slå av antispinnen och trycka ner pedalen! Istället fick jag irriterad ligga kvar bakom dom! :evil:
#712227
Krängningarna i mitt fall beror egentligen på att jag kanske provocerar lite i rondellerna ibland, och alltså inte konstigt att 1,8 ton och hög markfrigång kränger lite :roll:
När jag tänker efter så krävs det faktiskt rejält snäva kurvor för att krängningarna ska kännas. Har gott om sådana här, t.ex motorvägspå/av-farter och annat som är onödigt snäva.
Har faktiskt inte upplevt samma sak på landsvägar viket är bra.

Spårkänslighet känner jag inte heller igen. Kör också med 16", som ger lite väl mycket vägljud tillbaka (beror väl mer på dålig asfalt faktiskt)

Maccie, hur går bilen med 18" på sommaren? Mycket vägljud och annat? Vilket däckmärke?

Henry, har du någon gång upplevt att värmen inte räcker till? Hur kallt har det varit som värst?
av Maccie
#712234
Kryss70: på sommaren kör jag med 18" Volvo original Merac (tror jag de heter?) och Pirelli Scorpions. Bilen går klippstabilt, går inte att provocera till minsta hjulspinn ens med plattan i botten vid grönt ljus och automaten i sportläge (och då har jag ändå Polestar 225 hk/460 nm) och den är mycket tyst och bekväm. Hjälper dock att jag har laminerade rutor runt om.
#712265
Jag vet inte om det blev någon missuppfattning om det där med att farsans bil spårade något förskräckligt på skogsvägen och att några tolkat det som att det är samma sak som att jag tycker att den är spårkänslig. Så är inte fallet. Skogsvägen består av två hjulspår över en mosse och det låg dryga decimetern snömos i dessa hjulspår. Här spårade bilen ganska ordentligt men det är ju egentligen inget konstigt med det. Jag hade dock inga större problem att hålla mig i spåren men farsan höll på att trassla till det ett par gånger och fick backa och liksom styra emot spåren. Det kan ju handla om körteknik.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]