Sida 1 av 1
Jämfört tre D5:or
Postat: sön 16 dec 2012, 05:13
av Kryss70
Fattar noll. Eller nära noll iaf efter att ha gjort tre slagningar på tre D5:or
tillverkad / hk / skatt kr / tjänstevikt
2008-08 185 6217 1820 2005PM
2010-02 205 5197 1811 2005PM
2010-06 205 4687 1947 Euro5
Samtliga bilar anges som 151kw (205hk) i registreringen, men som det ser ut är det endast den senare som kvalar in som euro5 trots två -10:or.
Den första 2010:an har inte samma avgasvärden som 08:a, och det tolkar jag som att den har nya motorn.
Konstig totalinkonsekvens av data, plus att ingen av motorerna klarar gränsen Co2 120g/km blandad körning, vilket är vad skatteverket påstår som Euro5-gräns.
Gäller att syna registreringen superduper ifall man verkligen vill ha köra Euro5 då ?:-/
Re: Jämfört tre D5:or
Postat: sön 16 dec 2012, 07:41
av Variosboy
Man måste skilja på tillverkningsår och modellår.
Normalt så byter Volvo modellår någonstans efter påsk.
Så frågan är vad du menar med tex 2010-06 är det vecka sex eller juni månad?
Är det juni månad så tillhör den bilen modellår 2011 och det är med största sannolikhet därför som bara den kvalar in.
Varför 2008:an har 205hk kan förklaras med att den trimmats med polestar.
Vad som också är viktigt att tänka på är att Volvo ändrat sitt sätt att namnge motorer någon gång under 2010. Detta medför att tex D5 bara betyder att det är en diesel med hästkrafter inom ett visst spann, det kan alltså nu mera finnas flera motorer med samma namn.
Re: Jämfört tre D5:or
Postat: sön 16 dec 2012, 10:29
av crumpets
Euro5 har absolut ingenting med co2 att göra. En 2010-02 med 205hk är väl första versionen av eu5 dubbelturbomaskinen. 2010-06 är troligen MODELLÅR -11 då man cyclebeatat i övrigt samma motor ytterligare och därmed fått lägre skatt.
Re: Jämfört tre D5:or
Postat: mån 17 dec 2012, 00:14
av perhall
De har även ändrat under modellår. D5 fick ändrad EU-mix från om det nu var 6,4 till 5,3 efter att bromskraftsåtervinnning införts samt de kommit på att man bör starta på 2:an i EU-cykeln + ytterligare några modifieringar - och det gäller då 205 hk, sen minns jag inte om det var under MY10 eller under MY11. S7S har också införts vid andra tillfällen än modellårsskiften och sänker EU-mixförbrukningen med ca 3 % (något mer med diesel troligen, eftersom det går åt mindre bränsle för att starta upp en diesel jfr m bensin) Ändrad utväxling kan också införas under modellår även om jag inte kommer på något aktuellt exemepl från Volvo. Saab tillämpade detta MY91 när 9000 2,3 turbo kom - "Snabbare än Porsche 911 på femman" stod det i reklamen - sen ändrade de väldigt snabbt utväxlingen till en normal (ca 45 /1000r/m) och bilen blev åter långsammare än P911 på femman men snålare och tystare... detta under ett modellår.
PH
Re: Jämfört tre D5:or
Postat: mån 17 dec 2012, 01:04
av Kryss70
Varför blanda in vecka i det hela, standard att ange byggår och månad.
Polestar kräver såklart omtypning vilket förklarar det.
Tydligen så spelar ju Co2 absolut roll då skatteverket har listat "övriga krav" på dieselmaskiner som max 120g/km, antar det gäller bilar registrerade 1 jan 2011 som då också måste uppfylla Euro5.
Faktum kvarstår alltså, gäller att kolla fordonsuppgifter trots samma motor. Man kan ju trots allt spara 510 spänn efter att skatterabatten har löpt ut på samma motor och årsmodell.
Lite sniken får man ju va