Dieslvärmare fungerar bara ibland
Postat: fre 14 dec 2012, 19:51
Jag har problem med min dieselvärmare och skulle behöva lite tips och råd från Er:
Min bil är en V70 DRIVe MY11 uttagen i juni 2010 och den har idag rullat ca 9500 mil. Jag upptäckte i höstas när kylan började komma att min dieselvärmare inte fungerade på Timer. När jag kom ut till bilen så var den iskall men inget felmeddelande visades i displayen. Som många andra trodde jag att mitt fel berodde på den berömda mjukvarubuggen men det var samma fel efter uppdateringen. Jag har även problem ibland att starta bränslevärmaren via direktstart när bilen är avstängd.
Däremot går den alltid igång när bilen är startad och bilen blir snabbt varm. Jag kör aldrig med värmaren i läget auto och de gånger jag kört värmaren tidigare så har det varit på timer eller direktstart när den sedan får gå tills den stänger av sig själv. Uppskattningsvis så går värmaren igång ca 30-40% av de gånger jag försökt starta den via timer eller direktstart.
Min bil har sedan några dagar tillbaka en elektrisk motorvärmare installerad samt även batteriladdare kopplad till den. Jag använder alltid den elektriska motorvärmaren när jag är hemma men vill gärna kunna använda dieselvärmaren på jobbet så att bilen är varm när jag ska hem.
Min verkstad läser ut felkoder att värmaren har haft problem att starta men de kan inte se mer än så. Mekanikern tyckte att fläkten lät lite illa men det var inte extremt. Deras förslag på åtgärd är byte av brännkammaren samt fläkt till en kostnad av 8500 kr. Min nybilsgaranti gick ut i somras och bilen är idag 2,5 år gammal.
De funderingar jag har är:
Känner ni till någon mekaniker som är kung på dieselvärmare och som kan ha en teori om vad som är fel? Känns onödigt(och dyrt) att byta hela brännaren när den bevisligen fungerar. Det kanske är så enkelt som att någonting behöver göras rent?
Kan man försöka få Volvo att ta detta på goodwill? Det fanns tydligen en kampanj för fläkten men min bil har inte de felkoder som krävs för detta.
Tacksam för tips och råd
Min bil är en V70 DRIVe MY11 uttagen i juni 2010 och den har idag rullat ca 9500 mil. Jag upptäckte i höstas när kylan började komma att min dieselvärmare inte fungerade på Timer. När jag kom ut till bilen så var den iskall men inget felmeddelande visades i displayen. Som många andra trodde jag att mitt fel berodde på den berömda mjukvarubuggen men det var samma fel efter uppdateringen. Jag har även problem ibland att starta bränslevärmaren via direktstart när bilen är avstängd.
Däremot går den alltid igång när bilen är startad och bilen blir snabbt varm. Jag kör aldrig med värmaren i läget auto och de gånger jag kört värmaren tidigare så har det varit på timer eller direktstart när den sedan får gå tills den stänger av sig själv. Uppskattningsvis så går värmaren igång ca 30-40% av de gånger jag försökt starta den via timer eller direktstart.
Min bil har sedan några dagar tillbaka en elektrisk motorvärmare installerad samt även batteriladdare kopplad till den. Jag använder alltid den elektriska motorvärmaren när jag är hemma men vill gärna kunna använda dieselvärmaren på jobbet så att bilen är varm när jag ska hem.
Min verkstad läser ut felkoder att värmaren har haft problem att starta men de kan inte se mer än så. Mekanikern tyckte att fläkten lät lite illa men det var inte extremt. Deras förslag på åtgärd är byte av brännkammaren samt fläkt till en kostnad av 8500 kr. Min nybilsgaranti gick ut i somras och bilen är idag 2,5 år gammal.
De funderingar jag har är:
Känner ni till någon mekaniker som är kung på dieselvärmare och som kan ha en teori om vad som är fel? Känns onödigt(och dyrt) att byta hela brännaren när den bevisligen fungerar. Det kanske är så enkelt som att någonting behöver göras rent?
Kan man försöka få Volvo att ta detta på goodwill? Det fanns tydligen en kampanj för fläkten men min bil har inte de felkoder som krävs för detta.
Tacksam för tips och råd