Sida 1 av 3

Köpråd XC70 D5...hjälp!

Postat: ons 05 dec 2012, 14:03
av Nevashno
Hej!

Premiär för min del på detta forum, så jag vet inte hur någonting fungerar ännu... Jag har dock kikat på en massa inlägg och trådar som finns härinne, och kan konstatera att många som finns här inne har svart bälte i Volvo 8)
Med anledning av detta så undrar jag ifall ni har några bra "insidertips" för mig och familjen som ligger i startgroparna att köpa en XC70 D5 för max 220 000 SEK. Jag förespråkar manuell låda generellt, men det är heller inte hugget i sten...
Någon modell/motor som är att föredra, vad bör jag vara uppmärksam på?
Extremt tacksam för all hjälp och alla tips beträffande

Re: Köpråd XC70 D5...hjälp!

Postat: ons 05 dec 2012, 15:52
av V9097
-Pruta hårt. Många exemplar har fantasipriser, ibland över 300.000 för 2 år gamla bilar, när det finns nya i affären för 329´. Jag har också noterat att vissa exemplar kan stå hos handlarna osålda i flera månader.
-2010 kom uppdaterad motor med dubbelturbo, den vill du ha
-Det finns en del 2wd xc70 ute (dock ej D5), låt dig inte luras av dessa som ofta är billigare (om du nu inte vill ha en sån)

Så mina tips blir: hitta en 2010 eller nyare, betala inte det som står på prislappen, och var vaksam mot tvåhjulsdrivna.

Re: Köpråd XC70 D5...hjälp!

Postat: ons 05 dec 2012, 17:54
av Nevashno
Tack för tipsen och snabbt svar! Jag har kikat runt lite, och hittar ingen -10:a i vår prisliga bara tyvärr... Annars är ju önskemålet en summum med nya motorn som gått under 10000 mil :D Är det några speciella körsträckor man ska observera för någon dyr special service eller liknande?

Re: Köpråd XC70 D5...hjälp!

Postat: ons 05 dec 2012, 20:34
av Lövet
2010 har en tystare motor som är snålare, har bredare register och mycket lägre skatt. I min värld är det mer värt än Summum.

Den här får du säkert för 220' http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... ?ca=11&w=1
Miltalet är ingenting att oroa sig för. 10 tusen mil är bara inkört med dagens motorer. Vid 18 tusen mil har du ett kamremsbyte men det är inte så farligt dyrt. Ett par tusenlappar utöver själva servicen.

Re: Köpråd XC70 D5...hjälp!

Postat: ons 05 dec 2012, 20:50
av Volvo_S60
Hej,

Jag har precis köpt en XC70 D5 -08.
Summumpaket, aut, polestar och lite annan utrustning. Bilen är verkligen i riktigt toppskick och nyservad.
Fick ge 240 hos auktoriserad volvohandlare med 7000mil på mätaren.
Kanske inte bästa priset, men absolut bästa skicket. Du har ett riktvärde att gå på i alla fall ;-)

Se till att prova några och jämför för skicket varierar väldigt mycket. Många hade vibrationer som jag provade.
Jag hade svårt att känna skillnad på nya D5 motorn med 205hk och min gamla D5 med polestar.
Mitt tips är att gå på skick istället för årsmodell!
Är underbart med automat och har inte svårt att köra den på 0.9l/mil med stadskörning.

I övrigt är det den bästa bilen jag har haft! Klart att du ska slå till på en :D

Re: Köpråd XC70 D5...hjälp!

Postat: ons 05 dec 2012, 22:49
av Nevashno
andreas_lofgren skrev:2010 har en tystare motor som är snålare, har bredare register och mycket lägre skatt. I min värld är det mer värt än Summum.

Den här får du säkert för 220' http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... ?ca=11&w=1
Miltalet är ingenting att oroa sig för. 10 tusen mil är bara inkört med dagens motorer. Vid 18 tusen mil har du ett kamremsbyte men det är inte så farligt dyrt. Ett par tusenlappar utöver själva servicen.
Det låter lysande! Tack för länken också förresten, den måste jag ha missat. Kan ju helt klart vara intressant! Jag har läst på lite om nya motorn, och det låter som att det kanske kan vara aktuellt att backa lite på utrustning till förmån för motor... Det är minsann inte lätt att välja bil! :)

Re: Köpråd XC70 D5...hjälp!

Postat: ons 05 dec 2012, 22:58
av Nevashno
Volvo_S60 skrev:Hej,

Jag har precis köpt en XC70 D5 -08.
Summumpaket, aut, polestar och lite annan utrustning. Bilen är verkligen i riktigt toppskick och nyservad.
Fick ge 240 hos auktoriserad volvohandlare med 7000mil på mätaren.
Kanske inte bästa priset, men absolut bästa skicket. Du har ett riktvärde att gå på i alla fall ;-)

Se till att prova några och jämför för skicket varierar väldigt mycket. Många hade vibrationer som jag provade.
Jag hade svårt att känna skillnad på nya D5 motorn med 205hk och min gamla D5 med polestar.
Mitt tips är att gå på skick istället för årsmodell!
Är underbart med automat och har inte svårt att köra den på 0.9l/mil med stadskörning.

I övrigt är det den bästa bilen jag har haft! Klart att du ska slå till på en :D
Tack för din input! Vad jag har sett så är ju 7000 mil hos en 2008a väldigt lågt, så det är ju bara att gratulera till ett bra köp :) Rent generellt så tycker jag att en bil av den kalibern som vi söker, och i den aktuella prisklassen, så bör det ju vara fina exemplar! Jag förväntar mig ingen rost och klonk i framvagnen direkt... Angående automatlåda så är jag väl jävligt gammaldags kanske, trots min ringa ålder om 32 vårar ;) Det känns helt enkelt som att jag vill bestämma när en bil skall göra vad, och inte tvärt om. Sen fattar jag ju att dagens automatlådor skiljer sig en hel del från 142:ans...

Re: Köpråd XC70 D5...hjälp!

Postat: ons 05 dec 2012, 23:19
av llesrof
Nevashno skrev:Det känns helt enkelt som att jag vill bestämma när en bil skall göra vad, och inte tvärt om. Sen fattar jag ju att dagens automatlådor skiljer sig en hel del från 142:ans...
Det går utmärkt att bestämma när lådan skall växla. Det handlar bara om att lära sig tekniken. Du kan också växla manuellt då det är en geartroniclåda. Jag vill också bestämma själv när jag skall växla men framför allt när jag inte vill växla :mrgreen:

Re: Köpråd XC70 D5...hjälp!

Postat: ons 05 dec 2012, 23:57
av perhall
Den är väl markant billigare med manuell så vill du eg. ha manuell - köp det! Drar dessutom mindre. Hittar du en D3 (kom den MY10...?) så kan du Polestar-trimma den till 225 hk.../PH

Re: Köpråd XC70 D5...hjälp!

Postat: tor 06 dec 2012, 08:55
av Martinhellström
Jag har en XC70 D5-08 manuell, 21000 mil(precis inkörd!) har haft den i 6 månader, några reflektioner

Skinnklädesel ett måste om du har små barn.
Elbaklucka, skitkul att skrämma folk med på Willysparkeringen.
Elhandbroms, värdelöst, man är nojig att den skall sluta fungera, och då står du där, bättre med vanlig handbroms.
Manuell, kanon, drar ca 1-1.5dl mindre än automaten, och den växlar när jag vill, finns tyvärr ingen automat på marknaden som gör det, alla automater går att växla NER manuellt, men inte UPP vid låga varv, man blir tokig av allt juckande i automater om man åker landsväg.
Baksätesvärmare, bra, men knapparna pajar.
Vindrutespolningen, där har teknikerna fått för mycket spelrum, tvätta rutan, 2 sekunder senare tvättas ena lyset, 2 sekunder efter det tvättas andra lyset, varje gång man spolar tittar man på sekvensen, irriterande.
Motor, låda och AWD är kanon, lite törstig ganske, men det blir bättre på nyare modeller.
Finns ingen temp. mätare för motorn, synd, tycker det borde enkelt gå att lägga in i instrumentet, är man det minsta intresserad av bilen, vill man se att motortempen går upp till rätt intervall.
Dieselvärmaren, går för lång tid, det är bastu i bilen när man kommer, onödigt och extremt miljöpåverkande.
Och om du servar själv, tänk på att inte använda oljan du hade i 142:an om du har någon kvar, dessa bilar har partikelfilter och kräver B5 olja.
Mycket personliga reflektioner, men som helhet är det en bra och trygg bil.