Sida 1 av 1

Köpråd V70 2.0d

Postat: ons 14 nov 2012, 17:44
av håkke
Jag har ägt v70 2,4t -02 men har sålt den så jag fundera på att köpa 2.0d 2009 som gått 15000 mil. 134000 kr på bilfirma volvo.
jag kör mellan 1300-1500 mil per år. vad tycker ni om dieselbil eller ska jag välja en 2,5ft?

Re: Köpråd V70 2.0d

Postat: ons 14 nov 2012, 20:38
av jpennerb
Att välja mellan en 2.0d med 136hk och 2.5ft med 200hk(my09) känns lite konstigt då det är väldig skillnad i både i effekt och gång. Då hade det passat bättre att jämföra D5 vs. 2.5ft...

Tror att 2.5ftn kommer att kosta ca 4kr/mil mer att köra , men du får en finare motor med lite mer kraft. Totalt per år ca 6000kr om du kör 1500mil vilket tycker jag är småpengar sett till en bils totala kostnad på ett år. Så för mig är givetvis 2.5ftn det självklara valet, hade jag kört mer att det varit annorlunda.

Re: Köpråd V70 2.0d

Postat: ons 14 nov 2012, 21:14
av Lövet
Vid 24.000 mil är det en riktigt dyr service på 2.0D då både kamrem och partikelfilter ska bytas.

Jag skulle inte köpa diesel med den årliga körsträckan.

Re: Köpråd V70 2.0d

Postat: ons 14 nov 2012, 21:34
av Doffen
2.0D i V70 har ikke skifteintervall på partikkelfilter. Er selvrensende filter. Må ikke sammenlignes med samme motor som sitter i V50/S40
Skal heller ikke fylles additiv.
Kamrem bytte må gjøres på alle motorer til volvo, og det er i grunn ikke veldig dyrt. 240 000 km eller 10 år på samme rem er mye, noe som gir lav kostand pr mil.

Har selv 2.0 D og er storfornøyd. Lite problemer, og mye kraft i motoren. Lavt forbruk er også en fordel, kjører min på ca 0,6 i blandet kjøring

Re: Köpråd V70 2.0d

Postat: tor 15 nov 2012, 16:25
av håkke
Bra att veta. Jag ska provköra 2.0d och 2,4ft i uppsala imorgon innan jag har bestämt att köpa en.

Re: Köpråd V70 2.0d

Postat: tor 15 nov 2012, 16:34
av Gourmand
V70 med 2,0 D-motorn kan vara ett fynd. Låg förbrukning, rimlig fordonsskatt och en motor som har en nära obegränsad livslängd, under förutsättning att man byter olja och filter med en viss regelbundenhet. "Min verkstad" har t.ex. en kund som har en Citroen (f.d. taxi)med denna motor som gått över 120 000 mil och motorn går fortfarande alldeles utmärkt. En av fördelarna med V70 med denna motorbestyckning är att man kan köpa bilen väldigt billigt.
Huruvida det är lämpligt med diesel eller inte bör nog avgöras av hur bilen ska användas. Om bilen mestadels används för korta körsträckor med många kallstarter är det klokare med en snål bensinare. Kör du däremot regelbundet längre körningar med ordentligt varmkörd motor är dieseln det givna valet. Att däremot välja någon av spritbilarna, t.ex. den bränsleslukande 2,5 FT, är något som iaf jag definitivt skulle avråda från oavsett körförhållanden.