Sida 1 av 2

Hoppas på V70 D6 som My14

Postat: tis 06 nov 2012, 19:22
av Racetwin2
Frågade Volvo idag när D6 kommer gå att beställa. Tidigast MY14 så nu håller jag tummarna att det blir så. Frågade även om det var V70 och inte bara V60 men de hade inte svar ännu på vilka modeller i detta läget. V60 D6 har jag sett två stycken rulla på vägarna men ingen V70 ännu. Dock fanns den tidigt som testbil.

Mums med 215 dieselhästar + 100hk elmotor = 315 hk, 600Nm och eldriven fyrhjulsdrift. Dessutom samma reducering av förmånsvärdet som gasbilar, dvs 40% såvitt jag förstått. Är det någon som vet mer om just V70 D6? Finns en del provkörningar att läsa men det är allt.

Re: Hoppas på V70 D6 som My14

Postat: tis 06 nov 2012, 22:14
av Henry_Fågeljazz
Kommer inte XC70 eller dess efterträdare med denna spec?

/H

Re: Hoppas på V70 D6 som My14

Postat: ons 07 nov 2012, 12:15
av Guru
Nej, ingen V70 D6 MY14.

Re: Hoppas på V70 D6 som My14

Postat: ons 07 nov 2012, 13:43
av MartinS
Elmotorn i V60 är väl på 80hk och inte 100 eller är jag felunderrättad?

Annars har ju V70 T6 AWD funnits i 5 år. Den är också mums med fyrhjulsdrift. Dessutom billigare i inköp än vad motsvarande D6 lär kosta.

/Martin

Re: Hoppas på V70 D6 som My14

Postat: ons 07 nov 2012, 14:02
av Racetwin2
Ja men den V70 som Volvo hade som testbil hade en 100 hk elmotor. På V60 är det 75 hk.

T6 är kul men som tjänstebil kommer det att skilja rejält då laddhybriden har 40% reducerat förmånsvärde om jag förstått det hela rätt. Plus att D6:an går att köra på 0,3-0,4l/mil.....Det blir många tusenlappar per år för en tjänstebilsåkare.

Re: Hoppas på V70 D6 som My14

Postat: ons 07 nov 2012, 15:12
av Guru
Att jämföra T6/D6 är väl ändå äpplen/päron. Har lagt en del mil i båda och de är kul och går bra men på väldigt olika sätt! T6 är kul att stämpla fullt, speciellt med Polestar medan D6 gör sig bäst i segdragning då man får märkbar hjälp av elmotorn. Även vid take-off. Vid fullgas/kickdown i fart märks inte elmotorn så mycket. Fast ren eldrift är kul, mest pga att det är tyst!
Ekonomiskt känns det inte riktigt relevant att prata T6/D6. Ingen köper väl någon dessa modeller pga ekonomi?

Re: Hoppas på V70 D6 som My14

Postat: ons 07 nov 2012, 18:04
av MattiasD
Jag hoppas elbakaxeln kommer som valbart tillval till alla motoralternativ och hela modellprogrammet. Ekonomiskt känns inte kombon el och 2.4 liters dieselmotor helt optimal. Mer ett val för den som intresserar sig för hybridteknik.

Re: Hoppas på V70 D6 som My14

Postat: ons 07 nov 2012, 19:48
av mattish
MattiasD skrev:Jag hoppas elbakaxeln kommer som valbart tillval till alla motoralternativ och hela modellprogrammet. Ekonomiskt känns inte kombon el och 2.4 liters dieselmotor helt optimal. Mer ett val för den som intresserar sig för hybridteknik.
:-)-)
Men förmodligen blir det väl bara ett lyxtillval ihop med det värsta...

Re: Hoppas på V70 D6 som My14

Postat: ons 07 nov 2012, 20:18
av FSandstrom
MattiasD skrev:Jag hoppas elbakaxeln kommer som valbart tillval till alla motoralternativ och hela modellprogrammet. Ekonomiskt känns inte kombon el och 2.4 liters dieselmotor helt optimal. Mer ett val för den som intresserar sig för hybridteknik.
Jag pratade med lite utvecklingsfolk och chefer ute på testkörningen som var i Saltsjöbaden i våras och de kunde inte säga mycket om framtiden, men just på denna fråga fick jag ett rakt svar på, nämligen "nej". Saker och ting kan ju ändras ganska snabbt gissar jag men det lär ju ta något år att få in en ny motor i den. "Det sänker ju inte förbrukningen" var svaret, men jag var ju snarare ute efter en billigare bil :).

Re: Hoppas på V70 D6 som My14

Postat: tor 08 nov 2012, 06:51
av Guru
MattiasD skrev:Jag hoppas elbakaxeln kommer som valbart tillval till alla motoralternativ och hela modellprogrammet. Ekonomiskt känns inte kombon el och 2.4 liters dieselmotor helt optimal. Mer ett val för den som intresserar sig för hybridteknik.
Det är inte så enkelt som att bara hänga dit en elbakaxel. Det är en hel del på motorsidan som ska uppdateras också. Att det inte kommer till alla motorer kan vi vara ganska säkra på.

Så länge hybridtekniken är lite "exlusiv" så kommer de bara finnas i de värsta modellerna. Även om man skulle sätta elbakaxel ihop med D2 skulle priset ändå bli högt. Större marginal på de större/dyrare motorerna gör att man kan klämma in hybridteknik till "hyfsad" merkostnad.