Sida 1 av 2
Kompressor som snart ger sig?
Postat: tor 01 nov 2012, 19:54
av roadside
Hej, jag undrar om man kan märka något innan den välkända kompressorn till ecc-n ger sig? Jag har märkt att kompressorn ligger och "slår på" under körning. Med jämna mellanrum, ca. 0.5-1km så "saktar" bilen till för en microsekund. Märker det väl då jag har svage 2.0F. Om jag kopplar ur ecc-n så fungerar allt normalt. Tycker det låter lite suspekt vid höger sida om motorn, typ lagerljud, men kan vara inbillning. Låter dock lika vid in eller urkopplad ecc?
Tidigare så har man bara märkt av ecc-n då man kört i låga hastigheter på ettan/tvåan och låga varv, då har det ryckt till ordentligt när kopplingen slagit till i kompressorn, och det är ju i sin ordning, då motorn är så klen.
Tacksam för input
Re: Kompressor som snart ger sig?
Postat: tor 01 nov 2012, 20:09
av Vojje
Shimsning?
Re: Kompressor som snart ger sig?
Postat: tor 01 nov 2012, 20:32
av roadside
Vojje skrev:Shimsning?
Förklara,tack :idea:
Re: Kompressor som snart ger sig?
Postat: tor 01 nov 2012, 20:48
av Vojje
Vojje skrev:Shimsning?
För att minska gapet i magnetkopplingen på kompressorn. Kan eventuellt ge smidigare in/urkoppling
Re: Kompressor som snart ger sig?
Postat: tor 01 nov 2012, 22:13
av Tim
Vojje skrev:Vojje skrev:Shimsning?
För att minska gapet i magnetkopplingen på kompressorn. Kan eventuellt ge smidigare in/urkoppling
Man schimsar inte dessa kompressorer. Enbart äldre kompressorer, och problemen som uppstår då är att acn slutar att fungera. Dom sackar ju när acn slår igång, den tar ju några hästkrafter men du tycker det är mer än normalt? Har inte vart några problem med kompressorerna på dom där motorerna som det har vart på till exempel D5
Re: Kompressor som snart ger sig?
Postat: tor 01 nov 2012, 22:54
av Vojje
Skulle det vara ngn avgörande skillnad på kompressorn på en diesel som får just de att haverera.
Skulle kolla upp det här noggrant om jag vore TS, innan det bildas ett stort rökmoln under huven.
När kom den nya typen av kompressor, utan magnetkoppling?
Re: Kompressor som snart ger sig?
Postat: fre 02 nov 2012, 16:19
av Tim
Vojje skrev:Skulle det vara ngn avgörande skillnad på kompressorn på en diesel som får just de att haverera.
Skulle kolla upp det här noggrant om jag vore TS, innan det bildas ett stort rökmoln under huven.
När kom den nya typen av kompressor, utan magnetkoppling?
Ja det är inte samma kompressor på 2,0f. Vadå utan magnetkoppling? Finns inga utan!
Re: Kompressor som snart ger sig?
Postat: fre 02 nov 2012, 18:13
av roadside
Tack för svar, så det är inte "problemkompressorn" på 2.0 ? Kom att tänka på en sak förra året stängde jag av ecc-n över vintern. Jag har inte kört med ecc-n i kallgrader förut så "felet"kanske är en "egenskap" . Vore intr. att höra andra 2.0 ägare.
Re: Kompressor som snart ger sig?
Postat: fre 02 nov 2012, 18:21
av Vojje
Tim skrev: Vadå utan magnetkoppling? Finns inga utan!
OK. Vari består skillnaden mellan den äldre och nya typen av kompressor?
Re: Kompressor som snart ger sig?
Postat: fre 02 nov 2012, 18:51
av Tim
roadside skrev:Tack för svar, så det är inte "problemkompressorn" på 2.0 ? Kom att tänka på en sak förra året stängde jag av ecc-n över vintern. Jag har inte kört med ecc-n i kallgrader förut så "felet"kanske är en "egenskap" . Vore intr. att höra andra 2.0 ägare.
Låter fullt normalt som du beskriver. Men svårt att vara helt hundra utan att ha provkört bilen! :)