Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#695366
Hej!

Jag tänkte kolla med er ifall ni kunde hjälpa mig med att svara på ett par frågor eller att ge mig råd ang. mitt framtida köp!
Jag är då intresserad av en V70, DrivE motorerna då dom är bränslesnåla.

Mina frågor då:
Volvo V70 II - 11 som har kört i drygt 24000 mil med en diesel motor. Är det någonting som kommer att bita mig i arslet efter köpet med en komplett ifylld servicebok? Om det är så, vad kan tänkas att bytas (om man följer serviceboken)?
Nybilsgaranti, har den en begränsning på antal mil man har kört?
Vad kan vara framtida problem och nackdelar med att köpa en bil som har åkt 24000 mil?
Rent generellt, är Volvo's dieselmotorer något att ha? Några problem med motorn eller andra viktiga delar som får en att tömma plånboken?

Kort sagt, jag är intresserad av en ganska ny bil, vill betala så lite så möjligt, men självklart få den bästa bilen som möjligt.
Jag är intresserad av DrivE-modellerna (D2 -12). Några råd?
#695371
Vid dom miltalen kan ju i princip vad som helst hända/gå sönder.
Fins inga fabriksgarantier garantier kvar på en bil med de milen, förutom rostskyddet då.

Pris, ingen aning, kolla blocket så får du ju iaf ett snitt över hela landet.
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
#695372
Jag har svårt att tro att någon vill köra 24000 mil med en drivE.
Så det kan bli svårt att hitta en.

Annars finns det många trådar om den motorn. Ingen som gått så långt så vitt jag sett dock.
#695373
Det trista är ju att du inte har några garantier och att maskinskadedelen på försäkringen är försvunnen. Det innebär att du riskerar att förlora en rejäl summa om något skulle ryka i drivlinan. Å andra sidan är ju den motorn en storsäljare så det borde ju finnas bra med beggade delar därute. Men då kanske du hamnar på samma summa som en kortmilad ändå totalt... Men står själv med en halvt osäljbar bil efter några år.

Jag hade övervägt köp om priset var löjligt lågt, typ under 100 000. Annars aldrig i livet.

Vad som kan ryka? Tja, alla slitdelar helt enkelt. Lager rör sig och äts med varje mil. Deras livslängd står i direkt förhållande till partikelmängden i smörjoljan vid såna förhållanden så det är omöjligt att säga hur just dina kan må. Det är väl däri problemet ligger. En bil med de milen -kan- vara i bra skick men kan också vara ett lik, och utan försäkringar eller garantier blir det ett lotteri.
#695377
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 ... w=3&last=1 Är det den bilen så står det drivlinegaranti till 36k mil. Låter skumt. Nåt sånt har jag inte hört talas om förr. Det var den enda på blocket med din spec så jag utgår ifrån att det är samma. EDIT: Låter inte så skumt ändå. Verkar vara nåt man kan köpa till taxispecade bilar.
#695381
crumpets skrev:http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 ... w=3&last=1 Är det den bilen så står det drivlinegaranti till 36k mil. Låter skumt. Nåt sånt har jag inte hört talas om förr. Det var den enda på blocket med din spec så jag utgår ifrån att det är samma. EDIT: Låter inte så skumt ändå. Verkar vara nåt man kan köpa till taxispecade bilar.
Det är just den bilen jag tittar på!
#695385
Hur mycket kör du per år eftersom förbrukningen är så viktig? Att starta sin "nya bil" med det miltalet om man kör mycket verkar ganska tokigt, om du inte gillar att mecka och kan köpa reservdelar billigt. En V70 2011 med 24,000 mil måste vara en V70 GT = gammal taxi men det är ju inte många kallstarter om man vill se det positiva :D
Om du inte kör så mycket kolla på en etanol Volvo, mycket bil för lite pengar.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]