Sida 1 av 2
Stor skillnad förbrukning dator vs verklig
Postat: tis 30 okt 2012, 15:51
av Martinhellström
På min XC70 D5(185hk) -08 manuell så är det stor avvikelse mellan förbrukningen som står i datron och den jag räknar fram med trippen och tankad volym.
Datorn säger oftast runt 0,65l/mil, men vid tankning så brukar det sluta på drygt 0,75l/mil, alltså mer än 15% skillnad.
Detta under sommartid utan tillsatsvärmare, så nu blir det väl ändå mer under vintern.
Är det någon mer som upplever samma differens, eller har jag något strul med min bil?, tycker den drar lite väl mycket.
Re: Stor skillnad förbrukning dator vs verklig
Postat: tis 30 okt 2012, 18:04
av Lövet
Just Volvos dieslar verkar vara sämre på att estimera förbrukningen än andra. Har haft 2st Volvobensinare och dessa har legat inom 5cl från verklig förbrukning. Min gamla diesel 5-serie låg inom samma felmarginal.
Re: Stor skillnad förbrukning dator vs verklig
Postat: tis 30 okt 2012, 18:18
av LasseL
För mig är det typiskt 0,67 på färddatorn och 0,74 i verkligheten.
Re: Stor skillnad förbrukning dator vs verklig
Postat: tis 30 okt 2012, 20:10
av mangeV70
Min D3 AWD snittar nog 0,74 vid pump och 0,71 i färddatorn. I princip alla tankningar har en skillnad på 0,03 liter/mil.
Stor skillnad förbrukning dator vs verklig
Postat: tis 30 okt 2012, 20:15
av Maccie
På min XC70 D5 AWD Aut -11 så mätte jag konstant ca 0,06 i avvikelse.
Re: Stor skillnad förbrukning dator vs verklig
Postat: tis 30 okt 2012, 20:31
av mattish
Jag har också lite avvikelse, men den är ganska noggrann.
Jag redovisar min förbrukning nedan och där har jag även börjat skriva vad FD visar.
Re: Stor skillnad förbrukning dator vs verklig
Postat: tis 30 okt 2012, 20:45
av Rådlös
Det är ett känt faktum att färddatorn inte visar rätta förbrukningssiffror. Gäller förmodligen alla bilfabrikat?
Jag tror datorn mäter på spridarpulserna hur mycket den sprutar in? Att mäta flöde med instrument är fullt möjligt. Man gör det i flygplan och andra farkoster, men det är tämligen dyr utrustning. Det sitter små skovelhjul på bränsleledningarna som räknar fram hur mycket som har flutit förbi. I ett flygplan är det ju livsviktigt att mäta rätt så där får det kosta. Bilfabrikanter är i ett mer pressat läge och måste jaga enkronor, euro, pund, dollar, yen och avväga nytta mot pris. Därför blir det så här. Alltså: Lita inte på färddatorns förbrukningssiffror. (Och än mindre på fabrikanternas siffror. Det finns många trådar på forumet om detta)
Re: Stor skillnad förbrukning dator vs verklig
Postat: tis 30 okt 2012, 20:49
av Vojje
Den går kanske att kalibrera. Mot en viss avgift, såklart. :evil:
Re: Stor skillnad förbrukning dator vs verklig
Postat: tis 30 okt 2012, 21:51
av moose
Märkligt nog är min färddator precis tvärt om, dvs visar ca 6-8% för mycket... Detta både när ja kör på etanol och bf95.
Re: Stor skillnad förbrukning dator vs verklig
Postat: tis 30 okt 2012, 22:51
av VolvoB20
Vojje skrev:Den går kanske att kalibrera. Mot en viss avgift, såklart. :evil:
På min gamla BMW från förra århundradet så gick man själv bara in i menyn på färddatorn och knappade in hur mycket man ville kalibrera och vips så visade den rätt sen.
Allt blir inte bättre med åren, Nuförtiden verkar inte en så enkel o bra funktion finnas på någon bil.