Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
#1167006
Jag har bytt olja i min Haldexkoppling, trots att det är den "gamla", som har oljefilter. Filtret var igensatt till en tredjedel, efter 18000 mil.
av Leafs
#1167047
Vad skiljer Haldex5 i Volvo jämfört med Haldex5 i t.ex. en Passat? Endast mjukvaran eller mer?

Som sagt är det väldigt tyst om problem med Haldex5, utanför detta forum d.v.s. Med tanke på att V70 och Passat de senaste åren har sålt otroliga mängder bilar, massor är fyrhjulsdrivna, och det finns ytterst lite att läsa om problem med hållbarhet.

Rimligt är också att anta att körförhållanden avgör väldigt mkt när det gäller hållbarhet. Att dagligen dra runt på hästsläp på leråkrar och båtsläp i halkiga motlut borde slita avsevärt mer (inte bara på Haldexen). Att till 99% åka runt med vanlig stads- och landsvägskörning och bara nyttja fyrhjulsdriften vid enstaka halkiga tillfällen utan släp borde slita oändligt mkt mindre.

Att byta olja i Haldexen är väl en självklarhet oavsett vad som ev står i serviceintervallen. Kan ju ej handla om några astronomiska summor?
av Robban1976
#1167055
Leafs skrev:Vad skiljer Haldex5 i Volvo jämfört med Haldex5 i t.ex. en Passat? Endast mjukvaran eller mer?

Som sagt är det väldigt tyst om problem med Haldex5, utanför detta forum d.v.s. Med tanke på att V70 och Passat de senaste åren har sålt otroliga mängder bilar, massor är fyrhjulsdrivna, och det finns ytterst lite att läsa om problem med hållbarhet.

Rimligt är också att anta att körförhållanden avgör väldigt mkt när det gäller hållbarhet. Att dagligen dra runt på hästsläp på leråkrar och båtsläp i halkiga motlut borde slita avsevärt mer (inte bara på Haldexen). Att till 99% åka runt med vanlig stads- och landsvägskörning och bara nyttja fyrhjulsdriften vid enstaka halkiga tillfällen utan släp borde slita oändligt mkt mindre.

Att byta olja i Haldexen är väl en självklarhet oavsett vad som ev står i serviceintervallen. Kan ju ej handla om några astronomiska summor?
Som jag förstått så ingår oljebyten i Haldex 5: an i servicen på VW, vilket det inte gör i Volvo. Mycket märkligt.

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
av Leafs
#1167063
Robban1976 skrev:
Leafs skrev:Vad skiljer Haldex5 i Volvo jämfört med Haldex5 i t.ex. en Passat? Endast mjukvaran eller mer?

Som sagt är det väldigt tyst om problem med Haldex5, utanför detta forum d.v.s. Med tanke på att V70 och Passat de senaste åren har sålt otroliga mängder bilar, massor är fyrhjulsdrivna, och det finns ytterst lite att läsa om problem med hållbarhet.

Rimligt är också att anta att körförhållanden avgör väldigt mkt när det gäller hållbarhet. Att dagligen dra runt på hästsläp på leråkrar och båtsläp i halkiga motlut borde slita avsevärt mer (inte bara på Haldexen). Att till 99% åka runt med vanlig stads- och landsvägskörning och bara nyttja fyrhjulsdriften vid enstaka halkiga tillfällen utan släp borde slita oändligt mkt mindre.

Att byta olja i Haldexen är väl en självklarhet oavsett vad som ev står i serviceintervallen. Kan ju ej handla om några astronomiska summor?
Som jag förstått så ingår oljebyten i Haldex 5: an i servicen på VW, vilket det inte gör i Volvo. Mycket märkligt.

Sent from my SM-G928F using Tapatalk
Ja det är väldigt märkligt. Men det är samma sak som för ett antal år sedan när Volvo och Saab använde sig av samma Aisin automatlåda och Volvo påstår att lådan inte behövde ny olja någon gång samtidigt som Saab hade hyggligt täta byten i serviceplanen. Det handlar väl antagligen om att Volvo vill locka med låga servicekostnader.

Att byta olja med xxxx mils intervall i en Haldex måste ju ses som en självklarhet. Men det är väl inget som hindrar att man själv gör ett tillägg på servicen? Kan inte handla om någon jättekostnad
av Knota
#1167068
Förra året bad jag dom (Bilia) göra ett oljebyte i Haldexen som tillägg vid servicen.
"Det gör vi inte"- var svaret.
Nu är det dags för service igen - får se hur det blir den här gången...
Annars får man väl be en annan verkstad, eller kanske göra det själv.

Hur krångligt är det? (Haldex 4)
Användarvisningsbild
av apersson850
#1167088
Du kör till fel verkstad. Det finns en procedur för hur oljebytet ska göras hos Volvo. Fast jag tror den hörde till byte av själva lamellkopplingen, för då måste man ju hälla i olja också. Mekanikerna som fixade bytet på min sa nåt sånt, har jag för mig. Jag gjorde det inte själv, så exakt hur klurigt det är vet jag inte. Kostade ett par tusen inklusive material.
av Schmoyoho
#1167133
Har gjort det på min gen III och det är inte svårare än att suga ut den gamla oljan, byta filtret (två skruvar med lite knepig placering) och fylla på. Själva påfyllnaden är lite klurig också eftersom man fyller upp till pluggen, kör bilen, fyller upp till pluggen och suger ut någon viss föreskriven mängd, typ 40 ml? Men svårare än att det är omständligt är det inte. Finns en video på volvosweden:s kanal på youtube.
av Leafs
#1167268
Schmoyoho skrev:Har gjort det på min gen III och det är inte svårare än att suga ut den gamla oljan, byta filtret (två skruvar med lite knepig placering) och fylla på. Själva påfyllnaden är lite klurig också eftersom man fyller upp till pluggen, kör bilen, fyller upp till pluggen och suger ut någon viss föreskriven mängd, typ 40 ml? Men svårare än att det är omständligt är det inte. Finns en video på volvosweden:s kanal på youtube.
Samma procedur på gen 5? Samma utseende / placering av skruvar etc?
av Schmoyoho
#1167314
Turligt nog för dig satt jag med VIDA uppe. Det verkar som att oljepumpen går att demontera utan att plocka ner kardanen (vilket enligt vida ska göras iaf för gen III). Antagligen enklast att göra det och låta oljan rinna ut, ev suga ut mer olja genom fyllnadspluggen eller där pumpen sitter, ifall man kommer åt därifrån? Kan antagligen vara bra att rengöra grovsilen på pumpen också, när man ändå har den ute.

En annan skillnad för gen V verkar vara att ingen olja behöver sugas ut andra varvet. Fyll, kör bilen, fyll till pluggen igen, klart. Bra Volvo, nästan så att man nästan hellre tagit en gen V för att förenkla oljebytena :)

Edit: tar tillbaka det där, finns en aktivering för att lufta pumpen under bilkommunikation -> DEM -> Avancerat också. Står inget i instruktionen för oljepumpsbytet (däremot om att den kalibrering ska göras men antar det bara gäller om man monterar en ny pump?), däremot vid luftningen står det "Note! After topping up with oil in the oil pressure pump, it is important that it is bled.".
av Leafs
#1167326
En liten tanke. Vad är symptomen för en Haldex som ger upp? Eller snarare; finns det symptom annat än att den slutar driva bak när den egentligen borde göra det? Felkoder sätts?

Om det inte uppstår missljud eller andra märkbara fenomen skulle det kunna finnas de som kör runt i en tvåhjulsdriven AWD utan att veta om det. Det skulle KANSKE kunna förklara om det är tveksam livslängd, men väldigt lite skriverier finns om det?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]