Sida 1 av 1
Powershift och Geartronic
Postat: sön 21 okt 2012, 19:57
av dieselanddust
Jag lyckas inte bli klok på Volvos automatlådor. Om jag förstår rätt så är Powershift en dubbelkopplingslåda medan Geartronic är en mer klassiskt automatlåda? I så fall antar jag att Powershift är bättre, båda vad gäller komfort och förbrukning? Till vilka motorer får man de respektiva lådorna?
Re: Powershift och Geartronic
Postat: sön 21 okt 2012, 19:59
av Lövet
Powershift finns bara till motorer med ursprung hos Ford/PSA, dvs de fyrcylindriga. Alla femcylindriga har Geartronic. Komforten är ansedd bättre hos Geartronic medans förbrukningen är lägre hos Powershift.
Re: Powershift och Geartronic
Postat: sön 21 okt 2012, 20:28
av apersson850
Automatlådor med klassisk hydraulisk momentomvandlare, istället för lamellkoppling, är utmärkta för att dra igång tung last (stora släp) och liknande, under förutsättning att de har bra oljekylning, förstås. Där ligger också deras nackdel, alltså att uppvärmningen av oljan i lådan kostar en del bränsle, som bara blir värmeförluster.
Dubbelkopplingslådorna är också duktiga att växla mjukt och fint nuförtiden, men en del av dem tåler dåligt att hantera släp under svåra förhållanden.
Re: Powershift och Geartronic
Postat: sön 21 okt 2012, 20:41
av mattish
Min PS växlar väldigt fint, men jag tycker den är rätt så korkad. Kanske inte lådan, utan den som bestämt hur den ska uppföra sig. DSG var betydligt mkt mer kvicktänkt.
Re: Powershift och Geartronic
Postat: mån 22 okt 2012, 07:55
av sorsj
Om jag förstått rätt så är det så enkelt att PS-lådan tar ganska stor plats och därför får plats på tvären tillsammans med 4orna men inte med 5orna.
Re: Powershift och Geartronic
Postat: fre 26 okt 2012, 11:16
av Guru
sorsj skrev:Om jag förstått rätt så är det så enkelt att PS-lådan tar ganska stor plats och därför får plats på tvären tillsammans med 4orna men inte med 5orna.
Det är nog så att PS är utvecklad till 4-cyl Ford/PSA/Volvo. Att anpassa den till Volvos 5-cyl är inte lönsamt, för låga volymer.
Re: Powershift och Geartronic
Postat: fre 26 okt 2012, 11:27
av mattish
Guru skrev:sorsj skrev:Om jag förstått rätt så är det så enkelt att PS-lådan tar ganska stor plats och därför får plats på tvären tillsammans med 4orna men inte med 5orna.
Det är nog så att PS är utvecklad till 4-cyl Ford/PSA/Volvo. Att anpassa den till Volvos 5-cyl är inte lönsamt, för låga volymer.
Kan säkert ha med att göra att det är högre vrid på 5orna också. Så är det på VAG iaf. Det är olika lådor beroende på vilken motor det sitter i bilen. Torrlameller på den klenaste (7-vxl), våtlameller på nästa (6-vxl) och sen den nyaste lådan har väl våtkoppling också (7-vxl)
Re: Powershift och Geartronic
Postat: fre 26 okt 2012, 11:33
av Guru
Volvos PS tål 450Nm vad jag hört. Dock kanske inte i exakt samma utförande (läs lamellpaket) som sitter i 4-cyl.
Re: Powershift och Geartronic
Postat: fre 26 okt 2012, 15:30
av Lövet
Det kan vara en avtalsfråga också. Volvo kanske inte fick anpassa den för att passa femmorna.