Sida 1 av 2

Motorfunderingar

Postat: mån 01 okt 2012, 22:10
av Nilsolav
Hej alla volvoägare! Har sålt min v70n och funderar på nya modellen.Vilken motor av de nya är bäst och driftsäkrast.Blir dock ej nån 1,6d är för klen.Är det nån specifik motor haft mer problem än andra tex.D5 el 2,4d av nån årgång.Bränsleförbrukningen är väl också av intresse har sett att skatten sjunkit på de senaste modellerna men drar de mindre för det eller är det bara på pappret.Ford dieseln 2,0d hur är den kontra volvos dieslar med styrka och förbrukning samt driftsäkerhet.Har även en fundering på en AWD el XC är de modellerna mycket törstigare än en vanlig v70.Många frågor men hoppas ni som kör nån av de nämda motor och modellerna har ett bra svar som stillar min nyfikenhet.Även andra brister på v70II modellerna är av intresse innan man rusar iväg och handlar. MVH OLAV

Re: Motorfunderingar

Postat: tis 02 okt 2012, 08:21
av poseidon
Vad skall du ha bilen till? Körsträcka?

Re: Motorfunderingar

Postat: tis 02 okt 2012, 08:47
av Halvmas
Gällande förbrukning så är Volvo bland de ärligaste med sina siffror jämfört med flertalet andra. Läs Vi Bilägares långbilstester så får du se själv eller varför inte de andra biltidningarnas tester och vad testförbrukningen vid pump blev. Brukar ge ett ganska bra svar. Sen är frågan ifall du vill ha Automat eller manuell och hur och var du kör? XC och AWD drar helt klart mer än en FWD och det kan du tacka vikten för samt i XC´s fall även det högre luftmotståndet vid högre farter. Hur mycket?? Räkna med 5-10% men som sagt... Allt beror på hur och var man kör.

Re: Motorfunderingar

Postat: tis 02 okt 2012, 22:45
av Nilsolav
Hej Poseidon och Halvmas! Bilen ska jag köra med!!! :D Nä jag skojar bara andvänder den till och från jobbet ca 9,5 mil per dag plus fisketurer mm på ledig tid . Så det blir mellan 3000 o 3500 mil per år.Jobbar vintertid med snöröjning så ibland kan det vara rätt mycket snö då man ska iväg på natten och ploga. Därav intresset för en fyrkrafsare.Har dock klarat mig hittills men ibland har det varit med ett nödrop.Har kollat på en del tester men personliga åsikter kan ibland vara bättre från folk som kör bilen varje dag.Kom gärna med info om ni vet nån brist eller fördel av något slag allt av intresse.Lånade hem en v70 2,4d -10 ikväll för provkörning måste säga att komforten är bland det bästa som jag provat trots 11100 mil på mätaren.Tyst och bra fjädring samt mycket bra drag i spisen. :D År det nån årsmodell man skall undvika eller motortyp? Eller modelltyp ris eller ros allt av intresse. MVH Olav

Re: Motorfunderingar

Postat: ons 03 okt 2012, 08:26
av Wihlle
Jag har en 2010-2,4d 175 och är hittills nöjd.
Förbrukningen visade på färddatorn 0,51 på förra tanken men uträknat mot trippmätaren hade jag 0,58 vilket jag ändå är nöjd med.
Chefen har en 205 hästars awd med automat och hans färddatorn visade 0,74 sist jag lånade den och oavsett felvisning så borde det innebära 2-2,5 dl mer per mil.
Jag är glad att min är så snål som den är.
Och betydligt trevligare register än Ford 1,6 tdci 109 hästaren som vi också har.
Forden är verkligen död under 1500 rpm men det är inte Volvon.

Re: Motorfunderingar

Postat: ons 03 okt 2012, 11:19
av Gourmand
Den "nya" 1,6 D-motorn (D2) på 115 hk och 270 Nm ( 2012)går snålt och passar stora V70 bättre än den äldre 1,6-dieseln. Den motorn går fint och räcker för de flestas behov. Nackdelen är att den är avsevärt dyrare att köpa än 2,4-dieseln från 2010, som går att köpa till bra priser. Står man ut med den relativt höga fordonsskatten så kan det vara ett fynd om man undviker automatlåda, då sticker förbrukningen iväg och fordonsskatten blir betydligt högre. Skulle nog tro att en V70 2010 med 2,4 D-motorn är ett av de mest prisvärda begagnatalternativen idag. Mkt bil för pengarna mao.

Re: Motorfunderingar

Postat: ons 03 okt 2012, 11:48
av W.A.P.E.
Det är nog så att den bilen du lånat hem kan du ha som rättesnöre. Välj ingen innan 2010 iaf. Jag gillade T4 (prisvärd) när jag provkörde och den verkar vara hyfsat snål enl folk här på "forat", men ska man lasta tungt blir den snabbt trött. Sen är det ju det där med AWD du får fundera ut, finns ju bara till ett fåtal motorer.

Re: Motorfunderingar

Postat: ons 03 okt 2012, 15:18
av Halvmas
Om du gillade V70´n så tror jag du kommer älska XC70'n med tanke på din typ av körning och strävan efter komfort. XC´n är en komfortablare långfärdsvagn än V70´n och markfrigången ihop med AWD´n gör att du tar dig fram där du vill. XC´n upplever jag dessutom som betydligt tystare på grusväg än V70'n vilket är ett plus på fisketurerna. Dock drar XC´n runt 10% mer än V70´n. 163 och 205 hk är samma motor med olika styrning. Mitt tips är att köpa en XC70 2.4d AWD och ifall du vill ha mer pulver betala 8900:- och få ut 215 hk genom ett besök hos din Volvohandlare.
Lycka till med ditt val.

Re: Motorfunderingar

Postat: ons 03 okt 2012, 16:47
av Gourmand
Ett bra rättesnöre är att aldrig köpa en bil med större/starkare motor än du behöver. Det blir alltid dyrare än man tror. På samma sätt är en renodlad framhjulsdriven bil väsentligt mer ekonomisk än en 4-hjulsdriven dito. Om du klarar dig med 2-hjulsdrift, vilket 95% av bilägarna gör, så välj det.

Re: Motorfunderingar

Postat: ons 03 okt 2012, 18:33
av dissonans
Stor motor är det väl inte många som behöver, men om man även ser bilkörning som nöje kanske det kan vara värt att köpa lite större motor än man faktiskt "behöver". Värdeförlust, skatt och försäkring är mer eller mindre samma (några tusen hit eller dit per år) för en motor "ett steg upp", och några kronor per mil i ökad bränslekostnad kanske det kan vara värt om man nu värdesätter bilkörning. Ser man bilen som ett rent transportmedel håller jag dock med dig Gourmand, då ska man köpa så liten motor som möjligt.

Kör man dessutom inte speciellt långt (typ under 1500 mil) så skiljer det inte många kronor per mil på t ex min T6a och en D5a. Men som sagt, allt handlar om hur mycket man värdesätter att köra bil.

Lycka till med ditt motorval :)

Edit: För att förtydliga så menar jag såklart köp av en tre-fyra år gammal bil. Vid nybilsköp är milkostnaden på en D5 och en T6 inte i närheten av varandra...