Sida 1 av 2
Varnar för låg kylarvätska
Postat: fre 14 sep 2012, 21:54
av hckling
Hejsan!
Har köpt mig en ny bil, en Volvo V70 2.5D, automat, -08. Den funkar utmärkt med ett undantag: precis vid start så varnar den för att kylarvätskan är låg. Jag öppnade huven och kollade expansionskärlet och såg också vätskenivån där så det känns ju inte som nivån är låg. Mycket riktigt försvinner också varningen efter man kört några meter och kommer sedan inte tillbaka.
Jag har fortfarande garanti på bilen från återförsäljaren, men är detta ett fel man behöver oroa sig för? Vad kan det bero på?
Re: Varnar för låg kylarvätska
Postat: lör 15 sep 2012, 08:48
av TobbeF
Kollar du att nivån är rätt är det väll ingen fara men lite dumt att inte fixa det när du har garanti kvar.
Re: Varnar för låg kylarvätska
Postat: lör 15 sep 2012, 08:55
av HiTek
Det är ju bara att tala om för återförsäljaren om hur läget är och be dem kolla på bilen
Re: Varnar för låg kylarvätska
Postat: lör 15 sep 2012, 13:29
av apersson850
Känns? Nivån ska ligga lite ovanför MIN-strecket när motorn är kall. Gör den det?
Re: Varnar för låg kylarvätska
Postat: lör 15 sep 2012, 14:37
av hollan
fyll upp till max och håll lite koll så det inte sjunker gör det det så kontakta fiman där du köpte bilen
ligger det nere vid min öven lite över min så varnar den för låg nivå vilket den skall göra
Re: Varnar för låg kylarvätska
Postat: lör 15 sep 2012, 19:37
av Vojje
hckling skrev:precis vid start så varnar den för att kylarvätskan är låg...kollade expansionskärlet och såg också vätskenivån där så det känns ju inte som nivån är låg. Mycket riktigt försvinner också varningen efter man kört några meter och kommer sedan inte tillbaka.
Vad kan det bero på?
Sannolikt på att nivån de facto
är låg. Om du tittar supernoga kan du sannolikt se en max- och en minnivå inpräglat i plasten.
Att du kan se nivån i kärlet räcker inte för nivåsensorn.
Meddelandet försvinner i och med att vattnet blir varmare och börjar cirkulera tillsammans med skvalp-effekten du skapar när du drar i väg.
Jag misstänker därför att nivån är precis vid min-sträcket vid kall motor.
Re: Varnar för låg kylarvätska
Postat: lör 15 sep 2012, 19:45
av apersson850
Min gnäller när det ligger två-tre mm under MIN-strecket. Helt rimligt, tycker jag. MIN-strecket ligger rätt högt på expansionskärlet. MAX ligger strax under locket.
Re: Varnar för låg kylarvätska
Postat: lör 15 sep 2012, 21:40
av Vojje
apersson850 skrev:Min gnäller när det ligger två-tre mm under MIN-strecket. Helt rimligt, tycker jag. MIN-strecket ligger rätt högt på expansionskärlet. MAX ligger strax under locket.
Hmm. Jag vill minnas att du har en hyffsat fräsch bil. Du borde inte ha ngn kylvätskeförbrukning överhuvudtaget.
Re: Varnar för låg kylarvätska
Postat: sön 16 sep 2012, 14:35
av apersson850
Nä, precis. Den är drygt ett år gammal. Ska hålla koll på nivån nån vecka till, så jag vet hur mycket det sjunker på en vecka, sen ska jag till verkstan och säga att om de inte kan peka på var det blir blött utanpå vill jag ha en ny motor.
Varnar för låg kylarvätska
Postat: sön 16 sep 2012, 22:28
av Schyll
Körde en hyundai som lånebil för ett tag sen som betedde sig på samma sätt. Men i det fallet var det helt normalt att lampan skulle lysa. Det var för att visa att motorn fortfarande var kall och inte skulle köras för "hårt". Lampan slocknade sedan då motorn uppnått rätt arbetstemperatur. Vet inte hundra om det är nåt sånt i din bil men det borde din verkstad veta