Sida 1 av 1
Puckelryggade däck
Postat: tis 04 sep 2012, 13:22
av Claeson87
Hej har en V70 -09, som jag sänkt 40mm med h&r. Hjulinställning är gjord av Volvo. Mitt problem är däcken slits snett(vilket jag vet att de kan bli vid sänkning) Men det sliter så att det bli upp & ner i däcket vilket medför vibrationer i bilen. Någon som råkat ut för samma sak? Jag är ju knappast ensam om att sänka bilen 40mm. Frågan är nu om min räddning är att sätta tillbaka original fjädrarna, byta däck & göra ny Hjulinställning? Någon som har någon erfarenhet.. Däcken är 16 tums nokian
Re: Puckelryggade däck
Postat: tis 04 sep 2012, 15:07
av Racetwin2
Fel hjulvinklar skall inte kunna ge obalans i själva däcket. Däremot kan det slitas snett som du skriver. Men det skall inte påverka att det börjar vibrera. Det låter snarare som att däcket är obalanserat. Kanske har fälgvikterna lossnat? Idag är det ofta klistervikter och de lossnar lättare. kan vara värt att balansera om däcket.
Har varit med en gång på en bil att ett däck var felaktigt gjutet och hade mer mönster redan från fabrik vilket skapade hiskerliga vibrationer men det du beskriver låter snarare som vanlig obalans.
Re: Puckelryggade däck
Postat: tis 04 sep 2012, 21:50
av moose
Bara gissningsvis antar jag att det är innerkanter bak och att du har v-mönstrade däck med lite för lite lufttryck...
Detta är ett känt fenomen på tunga bilar ex. 9-5 kombi. Själv väljer jag alltid däck med rakt mönster och har knappt 3kg i 225 17", detta funkade kalas på min gamla 9-5 aero och jag fick rekommendationen av en bekant som jobbar på en stor däckfirma där han sett problemet dagligen.
Re: Puckelryggade däck
Postat: ons 05 sep 2012, 08:31
av Claeson87
Original 16 tums fälgar, balanserade däcken för 1,5 vecka sedan. Men vibrationerna är kvar. Har oxå hört detta om v mönstrat, Cambervinkeln blir helt fel på V70 -09 när man sänker den. Ford har samma problem samma undervagn. Jag antar att jag få byta tillbaka till orginal
Re: Puckelryggade däck
Postat: ons 05 sep 2012, 12:21
av VolvoB20
Det brukar ju finnas satser som använda för att flytta hela hjulupphängningens infästningspunkter i själva karossen och på så sätt rätta till camberfel som kan uppstå vid sänkning.
Det finns ju också helt ny hjulupphängningar att byta till där man tex kan justera längderna på stagen och liknade för att kunna korrigeiera för sänkningen.
Men till att börja med: Verkstaden kan ju inte ställa in hjulen efter original-specen som ligger i datorn. Den gäller ju bara för en osänkt bil. De måste ställa in värden som är unika för din sänkning.
Re: Puckelryggade däck
Postat: ons 05 sep 2012, 20:28
av moose
Claeson87 skrev:Original 16 tums fälgar, balanserade däcken för 1,5 vecka sedan. Men vibrationerna är kvar. Har oxå hört detta om v mönstrat, Cambervinkeln blir helt fel på V70 -09 när man sänker den. Ford har samma problem samma undervagn. Jag antar att jag få byta tillbaka till orginal
Har du kört bakom en 9-5 aero med orginal sportchassie. Den har innåtlutande hjulvinklar men sliter inte taggigt om man gör rätt.