Sida 1 av 4
Skillnader mellan Saab 9-5 och V70 II
Postat: mån 20 aug 2012, 20:29
av MrMupp
Hoj, nu har jag kört 130 mil med min nya Volvo V70 D4. Innan hade jag en Saab 9-5 2,3 biopower, spritkärra från 2007. Så det kanske inte går att jämföra etanol mot diesel.
Men jag har likväl upptäckt några skillnader:
* Motorn: Saaben har en funktion där gaspedalens utslag ger upphov till en beställning av ett visst vridmoment oavsett varvtal. Det medförde att föraren upplevde ett jämt gaspådrag genom hela registret. Volvons motordator verkar sakna all sån logik, så vridet kommer helt varierande med varvet och körningen blir ganska nervig.
* Chassit: Volvon är ju överlägset mer komfortabelt, men hopplöst understyrd. I långa kurvor i motorvägsfart får man sitta och slita i ratten. Där var Saaben otroligt mycket mer balanserad.
* Ljudanläggning. Volvon är ju mycket tystare i kupén. Så ljudet blir därmed väsentligt bättre än Saaben. Men Saaben har fullständigt inställbart ljud per ljudkälla; volym, bas/diskant, equaliser. Där ligger Volvon efter. Hoppar man mellan spotify och radio får man justera volymen fram och tillbaks.
I övrigt är Volvon bättre på allt. Enkelt!
Re: Skillnader mellan Saab 9-5 och V70 II
Postat: mån 20 aug 2012, 21:02
av jpennerb
Kan bara hålla med, jag har gjort samma byte men det blev från etanol till etanol men enväldig skillnad på motorer där saaben var roligare alla gånger. Volvon känns trött vid farter över 120 :roll: Sen är det inte en rättvis jämförelse då 9-5an är från MY98 alltså en gammal konstruktion.
Re: Skillnader mellan Saab 9-5 och V70 II
Postat: mån 20 aug 2012, 21:27
av Tarsiger
MrMupp skrev:* Motorn: Saaben har en funktion där gaspedalens utslag ger upphov till en beställning av ett visst vridmoment oavsett varvtal.
Intressant! I så fall kan man trots allt (trots att tillverkningarna är helt åtskilda) ana att bilen 9-5 har ett slags släktskap med flygplanet Gripen. Som jag förstått det innebär en rörelse med gasspaken där att föraren beställer en viss dragkraft (inte visst bränsleflöde till motorn) och en dragning i styrspaken att föraren beställer en viss lastfaktor (inte ett visst roderutslag). Lastfaktorn kan liknas vid "centrifugalkraft" i svängar, ju lägre farten är desto snävare blir svängen. Vilka andra bilar har en sådan motorreglering?
Re: Skillnader mellan Saab 9-5 och V70 II
Postat: mån 20 aug 2012, 21:40
av MrMupp
Tarsiger skrev:
Intressant! I så fall kan man trots allt (trots att tillverkningarna är helt åtskilda) ana att bilen 9-5 har ett slags släktskap med flygplanet Gripen. Som jag förstått det innebär en rörelse med gasspaken där att föraren beställer en viss dragkraft (inte visst bränsleflöde till motorn) och en dragning i styrspaken att föraren beställer en viss lastfaktor (inte ett visst roderutslag). Lastfaktorn kan liknas vid "centrifugalkraft" i svängar, ju lägre farten är desto snävare blir svängen. Vilka andra bilar har en sådan motorreglering?
Stämmer, som fly by wire fast drive by wire typ.
I volvon kan man få till samma effekt... med foten. :) Trampa i botten på låga varv, släpp sedan upp succesivt tills motorn nått sin peak.
Re: Skillnader mellan Saab 9-5 och V70 II
Postat: mån 20 aug 2012, 21:48
av Brainy
MrMupp skrev:
* Chassit: Volvon är ju överlägset mer komfortabelt, men hopplöst understyrd. I långa kurvor i motorvägsfart får man sitta och slita i ratten. Där var Saaben otroligt mycket mer balanserad.
Hej & Välkommen hit! Gjorde själv samma byte för lite mer än ett år sedan. Saab 9-5 Bensin till V70 Diesel. Hoppas du ska trivas både här och med bilen!
Men hur fort kör du egentligen? Har du progressiv styrning?
Jag upplever min bil som att den går dit jag vill och att ratten är som att spela tv-spel utan force feedback, bilen går dit jag vill med betydligt mindre känsla än saaben. Så där var saaben bättre, men jag har aldrig behövt slita i ratten på volvon varken med 225or eller 245or.
Att min saab var roligare råder ingen tvekan om, både mer effekt och bensinare. Men jag har inte ångrat bytet en sekund
mvh
Anders
Re: Skillnader mellan Saab 9-5 och V70 II
Postat: mån 20 aug 2012, 21:53
av dst02
Jag provade en 9-5 griffin -09 för nån månad sen och enligt min uppfattning så kändes de som att åka raka vägen tillbaka till 80 talet när jag klev in i saaben, trång,plastig och dålig sikt. V70 känns mycket mordenare rätt igenom. På tal om understurning, de e nåt jag börjat störa mig på min V70, hopplös!
Re: Skillnader mellan Saab 9-5 och V70 II
Postat: mån 20 aug 2012, 22:03
av MrMupp
dst02 skrev:Jag provade en 9-5 griffin -09 för nån månad sen och enligt min uppfattning så kändes de som att åka raka vägen tillbaka till 80 talet när jag klev in i saaben, trång,plastig och dålig sikt. V70 känns mycket mordenare rätt igenom. På tal om understurning, de e nåt jag börjat störa mig på min V70, hopplös!
Instämmer fullt ut. Min 9-5 från 2007 hade liknande detaljer som min gamla 9000 från 91! Det tragiska är att det är i det närmaste samma bil.
Men i ärlighetens namn är alla V70 innan modell II samma bil som 850. Så där är det ingen skillnad.
Jag hade nyaste Saab 9-5 i två veckor under en plåtreparation (nyinflyttad taxichaför blippar på naven istället för att titta framåt, fick whip lash av den). Den bilen var faktiskt modernare än senaste Volvon, i klass med Audi eller liknande. Så där var det ett STORT lyft.
Men nu är Saab ett minne blott, snyft. Men min nya Volvo känns väldigt bra så här långt! (jag har 245:or)
Re: Skillnader mellan Saab 9-5 och V70 II
Postat: tis 21 aug 2012, 20:56
av Lövet
MrMupp skrev:
Instämmer fullt ut. Min 9-5 från 2007 hade liknande detaljer som min gamla 9000 från 91! Det tragiska är att det är i det närmaste samma bil.
Förutom att alla motorer, hela chassiet, hela inredningen och hela karossen är annorlunda. Annars är de lika.

Re: Skillnader mellan Saab 9-5 och V70 II
Postat: tis 21 aug 2012, 21:29
av viktore
MrMupp skrev:Hoj, nu har jag kört 130 mil med min nya Volvo V70 D4. Innan hade jag en Saab 9-5 2,3 biopower, spritkärra från 2007. Så det kanske inte går att jämföra etanol mot diesel.
Men jag har likväl upptäckt några skillnader:
* Motorn: Saaben har en funktion där gaspedalens utslag ger upphov till en beställning av ett visst vridmoment oavsett varvtal. Det medförde att föraren upplevde ett jämt gaspådrag genom hela registret. Volvons motordator verkar sakna all sån logik, så vridet kommer helt varierande med varvet och körningen blir ganska nervig.
Var det samma växellåda på båda bilar? Automat eller manuell? Volvos automater med dieselmotorerna ger i mitt tycke en ganska ryckig körupplevelse. Dels pga dieselmotorernas relativt smala effektkurva och dels för att automaten reagerar segt och slirar, i synnerhet vid lite mer gaspådrag.
Även med manuell så får man komma ihåg att D4 är en 2l motor som ger 400nm i maxvrid, och det vid ett lågt varvtal.Finns väldigt få dieslar med samma slagvolym som ger lika mkt eller mer i vrid. Således inte så konstigt att effektkurvan inte är helt linjär.
Vad menar du sen med att Saaben skulle leverera visst vridmoment oavsett varvtal? Ingen av Saabs motorer har någon speciellt linjär effektkurva, maxvrid tappas (på vissa modeller rejält) under 2000rpm och maxeffekt avtar efter 5500rpm. I mina ögon dieselkaraktär men över ett lite bredare register. Sen kan det nog vara så att bensinarna har snäppet bättre gasrespons, i synnerhet om man nu jämför en Volvodiesel med automat.
Re: Skillnader mellan Saab 9-5 och V70 II
Postat: tis 21 aug 2012, 21:53
av Lövet
FYI: Automatlådan i Saab 9-5 är AW-55, dvs samma låda som sitter i V70N, S40N, V50 osv.