Erfarenhet Volvo V70 mot VW Passat
Postat: tor 16 aug 2012, 23:15
Jaha, nu har jag haft bilen i 1½ månad och hunnit köra 500 mil lite drygt. Tänkte jag skulle göra en jämförelse, kanske inte en helt rättvis sådan eftersom V70in är årsmodell 2013 och Passaten var en 2009 med 14000 mil på nacken. Men jag gör ett försök. Jag skrev den här guiden på VWPC så den är kanske lite vinklad åt det hållet, men jag är mest nöjd med Volvon hittills och det är ju det som är det viktiga ;)
Som ni möjligtvis läst så hade jag en Passat GT TDI DSG 2009 i ca 9 månader. Från vecka två så strulade den. I början var det värsta felet som var svänghjulet mellan motor och växellåda som det var obalans i. Fick det bytt på good will tack vare handlaren där jag köpte bilen. I övrigt var det tre fall av rost. Inga driftstopp men trots allt allvarliga fel som inte ska finnas på en så färsk bil!
Nu har jag tagit ut en Volvo V70 som personalbil. D2 med powershift, dvs 115hk 1,6liters 4a med dubbelkopplingslåda. Många av fördelarna med "min" nya bil är just problemfriheten eftersom jag aldrig kommer behöva betala något mer än vad min månadskostnad är plus drivmedel.
Jämförelse mellan drivlinorna
Det är inte helt rättvist här heller. Naturligtvis till Passatens fördel.
170hk i en lättare bil mot 115hk i en tyngre bil.
Passatens motor är grym och tillsammans med DSG är det ett suveränt paket med snabba och ryckfria växlingar. Jag har tydligen blivit bekväm och gillar automat, men även DSGn har ju sina nackdelar. En automatlåda vet inte alltid vad man vill.
Volvons motor är på 1,6 liter och är samma som i PSA och Ford. En välbeprövad pjäs också. Dessutom har den S/S som faktiskt fungerar över förväntan. Fördelar/nackdelar tar upp i många andra trådar!
Volvons powershift spelar inte i samma division som DSG. Visst gör den sitt jobb, men den är ruskigt långsam på att bestämma sig för vilken växel som ska i ibland!. Påminner lite mer om en konventionell automatlåda. Alla växlingar sker silkesmjukt, tom lite för mjukt i sportläget.
Volvons låda är fortfarande ny och därför kanske inte helt inkörd i hur den ska fungera ?
Spaken i Passaten var av gamla modellen, den nya påminner om Volvons med låsgreppet framför spaken. Volvo har fattat galoppen att sportläget ska ligga till vänster! Det manuella läget känns mkt lättare att använda, bara plus och minus som skulle byta plats för att det skulle bli riktigt race (Bleh- ..

Vad det gäller förbrukningen så är den nästan lika på båda, vaddå miljöbil? Volvon är inte riktigt inkörd och har gått ca 70 mil av 500 mil med husvagn/släp.

Chassit:
På passaten satt det sportchassi och det gör det även på Volvo. Här är det stor skillnad mellan bilarna. Passaten styrde möjligvis in lite kvickare, men i övrigt är Volvon bättre. Komforten är grym i Volvon, sväljer ojämheter mycket bättre och ljudnivån är mycket lägre än i Passaten. Den nya passaten är nog något bättre, men inte så bra som i volvon.
Passatens skitsnygga 18" chicagofälgar gör naturligtvis inte saken bättre, jämfört med volvons 16" med 205/60-16 däck. Jag gillar 16" fälgar har jag kommit fram till!
Ergonomi:
Passaten hade sportstolar i skinn och Volvon har komfortstolar i skinn. Naturligtvis satt man fastare i passaten, men volvons stolar är bekvämare. Saknar möjligtvis lite sidostöd, men det är ju fortfarande inte racerbil jag har. Jag sitter mycket bekvämare, även i baksätet sitter man riktigt bra. Lite ont om utrymme, men mer om det senare!
Båda bilarna går att justera riktigt bra. Det skrivs alltid om hur bra bilarna är för långa personer, men aldrig tvärtom. Min sambo är 154 cm lång och där har vi ett gissel när vi ska hitta bil. Skjutmånen är inte alltid som den ska vara. I båda bilarna är det dock inga problem, el-stolar med minne skulle vi naturligtvis haft. Dock är det för mkt pengar.
Utrymmen:
Utrymmena i båda bilarna är bra, men det är på olika håll. Volvon är mycket bredare, framförallt i bagaget och passaten är det på längden.
Skillnaden mellan öppningen i bagaget är 20 cm till volvons fördel och det gör mycket. Två barnvagnar bredvid varandra är inga problem. Passatens utrymme under insynsskyddet sväljer mer på höjden och konstruktionen på gardinen känns bättre. Volvons är bredare och känns otymplig.
Våra två bakåtvända barnstolar hade nog rymts bättre i passaten. Samtidigt som vi bytte bil bytte lillgrabben även stol till en stor stol så vi hann inte testa.
Teknik:
Volvon har rätt mycket modernare inredning jämfört med passaten. Har dock kommit på att jag saknar endel saker från passaten.
Farthållaren är en sak. Volvon har den i ratten, skit tycker jag och dessutom måste man aktivera den varje gång som den ska användas. Det är mycket bättre med en spak bakom kringlan där man slipper släppa rattgreppen för att hantera. Samma sak som att blinkersen hade suttit som knappar på ratten :D
Regnsensorn är också väldigt klumpigt utformad. Denna måste man aktivera varje gång också, med en knapp på spaken. Varför inte bara alltid låta den vara igång? Fördelen med volvon är att man kan välja att köra med enbart intervalläge, som kan vara bra i tex. snöfall.
I volvon har jag BT med möjlighet att streama. Det hade jag inte i Passaten så det kan jag inte jämföra. Volvons telefonsystem är riktigt bra! Nummerknapparna fungerar riktigt bra och hela alltet är smidigt att hantera.
Volvon känns i vissa fall som äldre i tekniken. Ett ex. är när vindrutetorkarna går och man slår av tändningen. Då stannar torkarna där dom befinner sig :O
Det finns inte någon riktigt belysningsautomatik på volvon. Passaten är något smartare som tex. inte sprutar spolarvätska på strålkastarna på dagen. Volvon gör det hela tiden. Passaten har ju även sina kurvljus som lyste upp hörnor osv riktigt bra, detta har väl dock blivit sämre på nya passaten. Båda har aktiva strålkastare som följer vägen.
Ljuset är det ljusår skillnad mellan. Volvon har så mycket bättre ljuse så det nästan är skrattretande, visst passaten hade rullat i 4 år och 14000mil men det har nog aldrig varit särskilt bra.
Bakrutetorkaren går att ha aktiv på Volvon samtidigt som man spolar vindrutan. Omöjligt i passaten och lite omständigt.
Volvon har även lite andra system som inte fanns i passaten, men som jag sluppit testa ännu. City Safety tänker jag främst på. Vw har väl något liknande i nya passaten, men i Volvon är det standardmonterat.
Detta är vad jag kommer på för tillfället. Bara lite reflektioner och jag har inte vägt in så mkt om problemen med rosten osv.
Jag är nog mer en Volvomänniska, men VW har ju oftare intressantare drivlinor och attraktivare priser. Dock är mitt Vw-förtroende ganska skadat för tillfället, men vem vet man kanske trillar dit igen om några år. Volvon ska jag iaf köra i 4 år till.
EDIT 1 18/8-12: Ny sak jag kom på.
Varför i hela friden kan man inte ha en summer som låter när man släcker tändningen och ljuset (ex parkljus) är på? Skitlätt att glömma det ju. Särskilt om man vill vara cool och köra med dimljus ibland.
EDIT 2 19/8-12:
Den jäkla bakluckan och torkaren som sitter på den...
Luckan måste smällas igen och torkaren trillar ofta ner på lacken. Jag ska kolla med Volvo om det är något dom fixar..
Som ni möjligtvis läst så hade jag en Passat GT TDI DSG 2009 i ca 9 månader. Från vecka två så strulade den. I början var det värsta felet som var svänghjulet mellan motor och växellåda som det var obalans i. Fick det bytt på good will tack vare handlaren där jag köpte bilen. I övrigt var det tre fall av rost. Inga driftstopp men trots allt allvarliga fel som inte ska finnas på en så färsk bil!
Nu har jag tagit ut en Volvo V70 som personalbil. D2 med powershift, dvs 115hk 1,6liters 4a med dubbelkopplingslåda. Många av fördelarna med "min" nya bil är just problemfriheten eftersom jag aldrig kommer behöva betala något mer än vad min månadskostnad är plus drivmedel.
Jämförelse mellan drivlinorna
Det är inte helt rättvist här heller. Naturligtvis till Passatens fördel.
170hk i en lättare bil mot 115hk i en tyngre bil.
Passatens motor är grym och tillsammans med DSG är det ett suveränt paket med snabba och ryckfria växlingar. Jag har tydligen blivit bekväm och gillar automat, men även DSGn har ju sina nackdelar. En automatlåda vet inte alltid vad man vill.
Volvons motor är på 1,6 liter och är samma som i PSA och Ford. En välbeprövad pjäs också. Dessutom har den S/S som faktiskt fungerar över förväntan. Fördelar/nackdelar tar upp i många andra trådar!
Volvons powershift spelar inte i samma division som DSG. Visst gör den sitt jobb, men den är ruskigt långsam på att bestämma sig för vilken växel som ska i ibland!. Påminner lite mer om en konventionell automatlåda. Alla växlingar sker silkesmjukt, tom lite för mjukt i sportläget.
Volvons låda är fortfarande ny och därför kanske inte helt inkörd i hur den ska fungera ?
Spaken i Passaten var av gamla modellen, den nya påminner om Volvons med låsgreppet framför spaken. Volvo har fattat galoppen att sportläget ska ligga till vänster! Det manuella läget känns mkt lättare att använda, bara plus och minus som skulle byta plats för att det skulle bli riktigt race (Bleh- ..

Vad det gäller förbrukningen så är den nästan lika på båda, vaddå miljöbil? Volvon är inte riktigt inkörd och har gått ca 70 mil av 500 mil med husvagn/släp.


Chassit:
På passaten satt det sportchassi och det gör det även på Volvo. Här är det stor skillnad mellan bilarna. Passaten styrde möjligvis in lite kvickare, men i övrigt är Volvon bättre. Komforten är grym i Volvon, sväljer ojämheter mycket bättre och ljudnivån är mycket lägre än i Passaten. Den nya passaten är nog något bättre, men inte så bra som i volvon.
Passatens skitsnygga 18" chicagofälgar gör naturligtvis inte saken bättre, jämfört med volvons 16" med 205/60-16 däck. Jag gillar 16" fälgar har jag kommit fram till!
Ergonomi:
Passaten hade sportstolar i skinn och Volvon har komfortstolar i skinn. Naturligtvis satt man fastare i passaten, men volvons stolar är bekvämare. Saknar möjligtvis lite sidostöd, men det är ju fortfarande inte racerbil jag har. Jag sitter mycket bekvämare, även i baksätet sitter man riktigt bra. Lite ont om utrymme, men mer om det senare!
Båda bilarna går att justera riktigt bra. Det skrivs alltid om hur bra bilarna är för långa personer, men aldrig tvärtom. Min sambo är 154 cm lång och där har vi ett gissel när vi ska hitta bil. Skjutmånen är inte alltid som den ska vara. I båda bilarna är det dock inga problem, el-stolar med minne skulle vi naturligtvis haft. Dock är det för mkt pengar.
Utrymmen:
Utrymmena i båda bilarna är bra, men det är på olika håll. Volvon är mycket bredare, framförallt i bagaget och passaten är det på längden.
Skillnaden mellan öppningen i bagaget är 20 cm till volvons fördel och det gör mycket. Två barnvagnar bredvid varandra är inga problem. Passatens utrymme under insynsskyddet sväljer mer på höjden och konstruktionen på gardinen känns bättre. Volvons är bredare och känns otymplig.
Våra två bakåtvända barnstolar hade nog rymts bättre i passaten. Samtidigt som vi bytte bil bytte lillgrabben även stol till en stor stol så vi hann inte testa.
Teknik:
Volvon har rätt mycket modernare inredning jämfört med passaten. Har dock kommit på att jag saknar endel saker från passaten.
Farthållaren är en sak. Volvon har den i ratten, skit tycker jag och dessutom måste man aktivera den varje gång som den ska användas. Det är mycket bättre med en spak bakom kringlan där man slipper släppa rattgreppen för att hantera. Samma sak som att blinkersen hade suttit som knappar på ratten :D
Regnsensorn är också väldigt klumpigt utformad. Denna måste man aktivera varje gång också, med en knapp på spaken. Varför inte bara alltid låta den vara igång? Fördelen med volvon är att man kan välja att köra med enbart intervalläge, som kan vara bra i tex. snöfall.
I volvon har jag BT med möjlighet att streama. Det hade jag inte i Passaten så det kan jag inte jämföra. Volvons telefonsystem är riktigt bra! Nummerknapparna fungerar riktigt bra och hela alltet är smidigt att hantera.
Volvon känns i vissa fall som äldre i tekniken. Ett ex. är när vindrutetorkarna går och man slår av tändningen. Då stannar torkarna där dom befinner sig :O
Det finns inte någon riktigt belysningsautomatik på volvon. Passaten är något smartare som tex. inte sprutar spolarvätska på strålkastarna på dagen. Volvon gör det hela tiden. Passaten har ju även sina kurvljus som lyste upp hörnor osv riktigt bra, detta har väl dock blivit sämre på nya passaten. Båda har aktiva strålkastare som följer vägen.
Ljuset är det ljusår skillnad mellan. Volvon har så mycket bättre ljuse så det nästan är skrattretande, visst passaten hade rullat i 4 år och 14000mil men det har nog aldrig varit särskilt bra.
Bakrutetorkaren går att ha aktiv på Volvon samtidigt som man spolar vindrutan. Omöjligt i passaten och lite omständigt.
Volvon har även lite andra system som inte fanns i passaten, men som jag sluppit testa ännu. City Safety tänker jag främst på. Vw har väl något liknande i nya passaten, men i Volvon är det standardmonterat.
Detta är vad jag kommer på för tillfället. Bara lite reflektioner och jag har inte vägt in så mkt om problemen med rosten osv.
Jag är nog mer en Volvomänniska, men VW har ju oftare intressantare drivlinor och attraktivare priser. Dock är mitt Vw-förtroende ganska skadat för tillfället, men vem vet man kanske trillar dit igen om några år. Volvon ska jag iaf köra i 4 år till.
EDIT 1 18/8-12: Ny sak jag kom på.
Varför i hela friden kan man inte ha en summer som låter när man släcker tändningen och ljuset (ex parkljus) är på? Skitlätt att glömma det ju. Särskilt om man vill vara cool och köra med dimljus ibland.
EDIT 2 19/8-12:
Den jäkla bakluckan och torkaren som sitter på den...
Luckan måste smällas igen och torkaren trillar ofta ner på lacken. Jag ska kolla med Volvo om det är något dom fixar..