Sida 1 av 1

1.6 Drive v 1.6 D2, skillnader?

Postat: mån 13 aug 2012, 20:06
av LSH
Hej!
Ville bara dela med mig av min, iofs ytterst blygsamma erfarenhet med Volvo, men jag har nyligen börjat köra en V70(MY-12 eller -13, inte koll riktigt) "Summum" med bl.a sportstolar i läder och High Performance audio system med 7" skärm, som TAXI. Så det kommer bli många mil i denna, hoppas vi.

Först undrar jag vad som skiljer en 1.6D(?) Drive mot en D2?

Måste säga att jag blev gruvligt imponerad av prestandan i denna lilla fyra på 1.6l, endast 115hk tror jag det är men det kan man inte tro. Jösses vad fint den sticker iväg med automatlådan i Sportläget. Och då kör jag ändå en etanol trimmad(cirka 230hk) Saab 9-5 privat... :shock: (Givetvis rastar Saaben Volvon, men den imponerar ändå)
Dock tappar den rejält om man vill köra om "säkert och snabbt" från typ 80km/h, där känns det att den är trött.
Och bränsleekonomin var inte vad jag och kompanjonen hade hoppats på, men jag tror vi får skylla oss själva här :lol:, med lådan i sportläget hela tiden så drar det iväg. Under 0.8 fixar vi iaf och då pratar vi mycket stadstrafik och tomgång. Men så här i efterhand borde vi nog tagit en D3, tror vi hade fått samma prestanda fast utan att behöva sportläget till en bättre bränsleekonomi, men vad vet jag? :)

Stolarna är helt fenomenala! Har kört en del bilar, både privat och inom TAXI, då företrädesvis Mercedes. Och stolarna i Volvon är bland de skönaste min röv och rygg har känt.
Automatisk öppning / stängning av bagageluckan är grymt, särskilt inom TAXI, tack för det! :)

Re: 1.6 Drive v 1.6 D2, skillnader?

Postat: mån 13 aug 2012, 20:29
av dst02
Vill minnas att 2013 års modell inte längre heter DRIVe utan istället D2, motorn är allså samma men med ny betäckning.
Kul att du trivs i din bil.

Re: 1.6 Drive v 1.6 D2, skillnader?

Postat: mån 13 aug 2012, 22:14
av Gourmand
Drive-motorn är den äldre versionen på 109 hk och 16-ventilstopp, D2 är den omarbetade med 115 hk, högre vridmoment och 8-ventilstopp.

Re: 1.6 Drive v 1.6 D2, skillnader?

Postat: tis 14 aug 2012, 09:09
av Funk
Gourmand skrev:Drive-motorn är den äldre versionen på 109 hk och 16-ventilstopp, D2 är den omarbetade med 115 hk, högre vridmoment och 8-ventilstopp.

Sorry, men svaret är närmare "Vill minnas att 2013 års modell inte längre heter DRIVe utan istället D2, motorn är allså samma men med ny betäckning." än förklaringen om motortyp.
DRIVe har bara varit en badge, som ofta sammanfallit med med gällande miljöbilsregler men inte alltid... Och definitivt inte med en enstaka motorversion.
T.ex så har både 2.FT i V70 tidvis haft DRIVe-badge likväl som XC70 haft en 2,4D FWD med samma märkning, bara en av dem var miljöbilsklassad och ingen hade 1.6-motor..

/Thomas

Re: 1.6 Drive v 1.6 D2, skillnader?

Postat: tis 14 aug 2012, 09:21
av Gourmand
Det är naturligtvis riktigt att Drive-begreppet i sig inte måste beskriva en specifik motor. Dock, så efterfrågades skillnaden mellan "1,6-Drivemotorn" och "1,6 D2-motorn" och då kan det inte gärna handla om så mkt annat än 1,6-dieslarna och de båda motorerna är väsentligt olika varandra.

Re: 1.6 Drive v 1.6 D2, skillnader?

Postat: tis 14 aug 2012, 16:11
av Funk
Det är ingen skillnad i sig, det beror på årsmodellen. Det är en D4162T i både DRIVe (MY12) och D2 (MY13) som exempel. Den tidigare versionen som hade 109 hkr hette D4164T (-MY11) och hade DRIVe emblem på bakluckan den också. Den var mycket riktigt en annan konstruktion där största skillnaden är att den gamla var en 16-ventilare och den nyare en 8-ventilare. Men det styrs som sagt av årsmodellen/åldern inte DRIVemärkningen..

/Thomas