1.6 Drive v 1.6 D2, skillnader?
Postat: mån 13 aug 2012, 20:06
Hej!
Ville bara dela med mig av min, iofs ytterst blygsamma erfarenhet med Volvo, men jag har nyligen börjat köra en V70(MY-12 eller -13, inte koll riktigt) "Summum" med bl.a sportstolar i läder och High Performance audio system med 7" skärm, som TAXI. Så det kommer bli många mil i denna, hoppas vi.
Först undrar jag vad som skiljer en 1.6D(?) Drive mot en D2?
Måste säga att jag blev gruvligt imponerad av prestandan i denna lilla fyra på 1.6l, endast 115hk tror jag det är men det kan man inte tro. Jösses vad fint den sticker iväg med automatlådan i Sportläget. Och då kör jag ändå en etanol trimmad(cirka 230hk) Saab 9-5 privat... :shock: (Givetvis rastar Saaben Volvon, men den imponerar ändå)
Dock tappar den rejält om man vill köra om "säkert och snabbt" från typ 80km/h, där känns det att den är trött.
Och bränsleekonomin var inte vad jag och kompanjonen hade hoppats på, men jag tror vi får skylla oss själva här :lol:, med lådan i sportläget hela tiden så drar det iväg. Under 0.8 fixar vi iaf och då pratar vi mycket stadstrafik och tomgång. Men så här i efterhand borde vi nog tagit en D3, tror vi hade fått samma prestanda fast utan att behöva sportläget till en bättre bränsleekonomi, men vad vet jag? :)
Stolarna är helt fenomenala! Har kört en del bilar, både privat och inom TAXI, då företrädesvis Mercedes. Och stolarna i Volvon är bland de skönaste min röv och rygg har känt.
Automatisk öppning / stängning av bagageluckan är grymt, särskilt inom TAXI, tack för det! :)
Ville bara dela med mig av min, iofs ytterst blygsamma erfarenhet med Volvo, men jag har nyligen börjat köra en V70(MY-12 eller -13, inte koll riktigt) "Summum" med bl.a sportstolar i läder och High Performance audio system med 7" skärm, som TAXI. Så det kommer bli många mil i denna, hoppas vi.
Först undrar jag vad som skiljer en 1.6D(?) Drive mot en D2?
Måste säga att jag blev gruvligt imponerad av prestandan i denna lilla fyra på 1.6l, endast 115hk tror jag det är men det kan man inte tro. Jösses vad fint den sticker iväg med automatlådan i Sportläget. Och då kör jag ändå en etanol trimmad(cirka 230hk) Saab 9-5 privat... :shock: (Givetvis rastar Saaben Volvon, men den imponerar ändå)
Dock tappar den rejält om man vill köra om "säkert och snabbt" från typ 80km/h, där känns det att den är trött.
Och bränsleekonomin var inte vad jag och kompanjonen hade hoppats på, men jag tror vi får skylla oss själva här :lol:, med lådan i sportläget hela tiden så drar det iväg. Under 0.8 fixar vi iaf och då pratar vi mycket stadstrafik och tomgång. Men så här i efterhand borde vi nog tagit en D3, tror vi hade fått samma prestanda fast utan att behöva sportläget till en bättre bränsleekonomi, men vad vet jag? :)
Stolarna är helt fenomenala! Har kört en del bilar, både privat och inom TAXI, då företrädesvis Mercedes. Och stolarna i Volvon är bland de skönaste min röv och rygg har känt.
Automatisk öppning / stängning av bagageluckan är grymt, särskilt inom TAXI, tack för det! :)