Sida 1 av 4

Ingen upplyftande läsning...

Postat: tor 02 aug 2012, 18:43
av gsson
Verkar vara många som är missnöjda med sin v70...

Framför allt Bilia får sig en välbehövlig känga. Kanske dags för dem att skärpa sig?

http://www.automotorsport.se/artiklar/b ... lvo-v70-ii

Re: Ingen upplyftande läsning...

Postat: tor 02 aug 2012, 19:01
av MattiasD
Inte så bedrövligt som man skulle tro :roll: Det är mest Bilia man bör undvika...

Ryckigt på etanol? Det har jag aldrig märkt och kan inte heller minnas att ens någon påpekat detta på forumet. Däremot att det finns en tråd på 9 sidor om ryckig dieselmotor. Men det är inget journalisten på AMS ens nämner. Den vanliga visan, att kritisera en dieselmotor det är inget en motorjournalist ägnar sig åt. Men gärna en känga till biobränslen...

Re: Ingen upplyftande läsning...

Postat: tor 02 aug 2012, 20:49
av ak84
Är det inte kamrems byte efter 18000 mil och inte 12000 som det står i testet?

Re: Ingen upplyftande läsning...

Postat: tor 02 aug 2012, 21:09
av hollan
ak84 skrev:Är det inte kamrems byte efter 18000 mil och inte 12000 som det står i testet?

jo det är 18000mil på alla 5cyl i v70II vidare så påstår dom att 2,5t och 2,5ft är 4cyl och att man inte kunde få aut i 2,5ft vilket jag själv har och 2,0 och 2,0d och t4 så jag ger inte så mycke för deras artikel om dom inte kan ta reda på fakta
och i bara farten så glömde dom bort 2,0f och t4f

Re: Ingen upplyftande läsning...

Postat: tor 02 aug 2012, 21:15
av corzair
tycker att artikeln är spot on! kanske inte rent faktamässigt med automat hit och kamrem dit men det var väl inte å andra sidan det som hela artikeln byggde på?
volvo är inte riktigt i fas med vad som själva tror angående just premium känslan och förbrukning, och sen servicen vet jag inte ens om vi behöver ta upp då den är helt bedrövlig!

Re: Ingen upplyftande läsning...

Postat: tor 02 aug 2012, 23:41
av osla
MattiasD skrev:Inte så bedrövligt som man skulle tro :roll: Det är mest Bilia man bör undvika...

Ryckigt på etanol? Det har jag aldrig märkt och kan inte heller minnas att ens någon påpekat detta på forumet. Däremot att det finns en tråd på 9 sidor om ryckig dieselmotor. Men det är inget journalisten på AMS ens nämner. Den vanliga visan, att kritisera en dieselmotor det är inget en motorjournalist ägnar sig åt. Men gärna en känga till biobränslen...
har för mig att jag läst att 2,0 etanol motorn (visst var det en 2,0?) alltså fordmotorn som brukade gå dåligt och segstartad

Re: Ingen upplyftande läsning...

Postat: fre 03 aug 2012, 00:05
av gsson
corzair skrev:tycker att artikeln är spot on! kanske inte rent faktamässigt med automat hit och kamrem dit men det var väl inte å andra sidan det som hela artikeln byggde på?
volvo är inte riktigt i fas med vad som själva tror angående just premium känslan och förbrukning, och sen servicen vet jag inte ens om vi behöver ta upp då den är helt bedrövlig!
Håller med dig till punkt och pricka...

Re: Ingen upplyftande läsning...

Postat: fre 03 aug 2012, 00:34
av Brainy
Jag har väl tyvärr inget gott att säga om bilia från att jag hämtade ut bilen ur hallen.

Re: Ingen upplyftande läsning...

Postat: fre 03 aug 2012, 00:50
av gooose
MattiasD skrev:Inte så bedrövligt som man skulle tro :roll: Det är mest Bilia man bör undvika...

Ryckigt på etanol? Det har jag aldrig märkt och kan inte heller minnas att ens någon påpekat detta på forumet. Däremot att det finns en tråd på 9 sidor om ryckig dieselmotor. Men det är inget journalisten på AMS ens nämner. Den vanliga visan, att kritisera en dieselmotor det är inget en motorjournalist ägnar sig åt. Men gärna en känga till biobränslen...
Det går väl att finna hur mycket som helst om ryckande 1,8-2,0F i detta forum
Har själv svarat på en del frågor om detta ämnet i fråga...
Vad det gäller 2,5FT så är den inte berörd på samma sätt.. mer stabil inom detta område så att säga

Att diesel rycker stå ju till o med att läsa i aftonbladet så det mörkas väl inte direkt men det berör mest 1,6 när det gäller aftonbladets anmärkningar sedan så är det väl inte ovanligt att 2,0D kan skaka om världen för sina ägare

men 5orna Bensin/etanol/diesel har inte direkt några ryckningar som stort problem

Så det som Volvo fått att fungera bäst skall bort till förmån för dom små motorerna som lämnar en del att önska om man tidigare kört med en Volvo5a
Vad det gäller ljud/ryckningar/körbarhet

Men miljön framför allt även Sverige måste dra sin promille till stacken ;-//


//Gooose

Re: Ingen upplyftande läsning...

Postat: fre 03 aug 2012, 01:24
av Camel
Min uppfattning är att Volvos 2,5FT är mycket väl anpassad för etanoldrift. Motorgången är mycket jämn utan ryckningar. Jag har stor erfarenhet av Fords 1,6 FFV och 1,8 FFV samt av Volvo 2,0F. Alla dessa motorer kommer från Ford och alla de jag kört har tidvis varit svårstartade i kallt väder och haft dålig motorgång med ryckningar och t.o.m. tjuvstopp. Men min 2,5FT går mycket jämt och bra och är lättstartad även när det är kallt.