Sida 1 av 6

Motorbyte D5 185 hk till D5 205 hk

Postat: tis 17 jul 2012, 16:21
av Eriks
Hej. Nu när min motor har havererat vid närmare 40 k mil. Så tänkte jag att man kanske skulle stoppa ner en nyare D5 snurra.
Har en V70 års 09 med den gamla 185 hk motorn och funderar på att stoppa ner en 205 hk motor ist. Någon som vet vad som skulle kunna jävlas vid ett sådant byte? Är det stor skillad på motorinfästningar och motor delar? förutom att det är en dubbel snurra på den. :?: :?:

Re: Motorbyte D5 185 hk till D5 205 hk

Postat: tis 17 jul 2012, 17:13
av gnestakalle
Kan vara att bilprovningen har synpunkter, det är nog bäst att du kollar upp det först. I övrigt vet jag inte något om de tekniska skilladerna.

Mvh GK

Re: Motorbyte D5 185 hk till D5 205 hk

Postat: tis 17 jul 2012, 17:33
av Variosboy
Skulle säga att det smartaste du kan göra är att köpa en motor av 2009 års modell och som har 163Hk, sen åker du in till en Volvo-Åf och laddar i Polestar, och vipps har du 205Hk i den, och bilprovningen blir nöjda och glada..

Anledningen till att jag tycker du ska köpa en 163Hk är för att 163 och 185 av 2009 års modell är exakt samma motor (bara programvara som skiljer), och förmodligen är det så att 163-varianten går att köpa en smula billigare på skroten än en 185:a..

Re: Motorbyte D5 185 hk till D5 205 hk

Postat: tis 17 jul 2012, 18:16
av Eriks
Jag tänkte mer på att dom säger att de nya motorerna går billigare.. fast med polestar så kanske man kommer ner på samma... hade annars hittat en 2011 motor 205hk som bara gått 500 mil..

Re: Motorbyte D5 185 hk till D5 205 hk

Postat: tis 17 jul 2012, 18:24
av aggrosurf
självklart ska du prova att trycka in den nya motorn. frågan är om automaten rimmar med den motorn. eller har du manuell låda?
servopump är anorlunda på den nya motorn. det finns säkert mer hinder på vägen. men nedrans kul om du fixar det.

Re: Motorbyte D5 185 hk till D5 205 hk

Postat: tis 17 jul 2012, 21:11
av crumpets
Det är ju dubbelturbo på den nyare så jag har svårt att tänka mig att det kommer funka bolt on. Styrenheten lär inte vara kompatibel och det är frågan om avgassystem och insug är det heller.

Re: Motorbyte D5 185 hk till D5 205 hk

Postat: tis 17 jul 2012, 23:51
av VolvoB20
Motorfästen, avgas, insug osv är ju bara mekanik som man kan fixa med svets och rörmokeri.

Bra mycket svårare då med motorstyrningen /elektroniken som är olika och väl är integread med bilen

Re: Motorbyte D5 185 hk till D5 205 hk

Postat: ons 18 jul 2012, 00:36
av perhall
Vad var det som gjorde att motorn gav upp? visserligen är 40k mil en ordentlig körsträcka, men jag trodde en D5 skulle hålla mycket längre än så...

Du får helt klart lägre förbrukning med en MY10 205 hk än en polestar-trimmad MY09 men jag tror inte att det är värt besväret. Men visst är det bra med en motor som bara gått 500 mil och förmodligen kan köpas loss rätt attraktivt - de flesta 205 hk MY10 som rasar omfattas ju antingen av maskineskade- eller drivlinegaranti så skroten har nog lite svårt att sälja motorn jättedyrt.
PH

Re: Motorbyte D5 185 hk till D5 205 hk

Postat: ons 18 jul 2012, 06:12
av Steff 99
Det är många delar, som man tror är nya vid garanti jobb som kommer från "skroten", självklart återanvänder man motorer, vxlådor från nya bilar som blivit inlösta pga olyckor.
JB i Jönköping är ett bra ex.
Där köper åf "nya" delar som motorer, plåtdetaljer, allt som är intressant att återanvända, så tro inte att detta innebär att man kan köpa nya D5 till fyndpris....dessa motorer är hårdvaluta.

Re: Motorbyte D5 185 hk till D5 205 hk

Postat: ons 18 jul 2012, 08:54
av perhall
Steff 99 skrev:Det är många delar, som man tror är nya vid garanti jobb som kommer från "skroten", självklart återanvänder man motorer, vxlådor från nya bilar som blivit inlösta pga olyckor.
JB i Jönköping är ett bra ex.
Där köper åf "nya" delar som motorer, plåtdetaljer, allt som är intressant att återanvända, så tro inte att detta innebär att man kan köpa nya D5 till fyndpris....dessa motorer är hårdvaluta.
Sant men ts överväger ju att köpa motorn och det är knappast till marknadspris. Om en ny kostar 100tkr med kringaggregat (räcker väl inte) borde marknadspris på denna vara 70tkr, dvs ungefär vad en v70 d5 my09 med 40t mil och ny motor är värd. Sen kostar monteringen också./ph