Automatväxellåda havererat?
Postat: lör 14 jul 2012, 18:09
I fredags morse (fredag den 13:e..) så upplevde jag under en acceleration att det kändes ungefär som att automatlådan hoppade fram och tillbaka mellan två växlar. Jag lyfte av på gasen, problemet försvann.
Jag körde sedan ytterligare 3 mil plus en kortare tur senare på fredagen utan problem.
Sedan blev det fredag eftermiddag...
Efter ett par kilometer började bilen rycka våldsamt även under försiktiga accelerationsförsök, sedan ville den inte gå framåt alls.
Jag stannade med varningsblinkers på (på ett olämpligt ställe så klart), och la i neutral.
Motorn var fortfarande inte varm, men jag varvade några gånger till ca 3000-3500 rpm, motorn verkade gå som den skulle.
Jag lade sedan i Drive igen och kunde då köra vidare, men ryckningarna kom och gick, efter ca en minut kom texten "GEARBOX SERVICE NEEDED" eller liknande upp i kombinationsdisplayen.
Vid ett röd ljus startade jag om bilen, då försvann varningen om växellådsservice, men istället tändes motorvarningslampan.
Jag kom då fram till att så länge jag höll mig under 2000 varv så verkade bilen nät och jämt vara körbar för det mesta, så jag körde några kilometer till, till en Volvo verkstad som jag han till precis före stängning.
Där står nu bilen (Volvo V70 2,5 FT R-Design Polestar 2011 med ca 4500 mil på mätaren) och väntar på sin dom.
Någon som har upplevt samma symptom och vet vad felet kan vara?
Jag körde sedan ytterligare 3 mil plus en kortare tur senare på fredagen utan problem.
Sedan blev det fredag eftermiddag...
Efter ett par kilometer började bilen rycka våldsamt även under försiktiga accelerationsförsök, sedan ville den inte gå framåt alls.
Jag stannade med varningsblinkers på (på ett olämpligt ställe så klart), och la i neutral.
Motorn var fortfarande inte varm, men jag varvade några gånger till ca 3000-3500 rpm, motorn verkade gå som den skulle.
Jag lade sedan i Drive igen och kunde då köra vidare, men ryckningarna kom och gick, efter ca en minut kom texten "GEARBOX SERVICE NEEDED" eller liknande upp i kombinationsdisplayen.
Vid ett röd ljus startade jag om bilen, då försvann varningen om växellådsservice, men istället tändes motorvarningslampan.
Jag kom då fram till att så länge jag höll mig under 2000 varv så verkade bilen nät och jämt vara körbar för det mesta, så jag körde några kilometer till, till en Volvo verkstad som jag han till precis före stängning.
Där står nu bilen (Volvo V70 2,5 FT R-Design Polestar 2011 med ca 4500 mil på mätaren) och väntar på sin dom.
Någon som har upplevt samma symptom och vet vad felet kan vara?