Sida 1 av 1
Kylare igensatt, tips emottages
Postat: lör 07 jul 2012, 22:21
av whennebab
Skulle byta kylarvätska idag men det kom inget ur avtappninsgskranen. Testade att trycka in en liten skruvmejsel men det tog stopp efter ca 1 cm in i hålet. Tänkte testa att varmköra bilen imorgon så att jag får upp maxtryck i kylsystemet och öppna avtappningen och se om trycket lyckas rensa stoppet men jag har väl inte några stora förhoppningar om att det ska lyckas. Alternativet är att lossa ena kylslangen på kylaren men ingen av slangarna är i nederkant på kylaren, den ena är i mitten och den andra är nästan i toppen på kylaren. Någon som har bra tips på hur man enkelt kan spola igenom / rengöra kylaren?
Mvh
Re: Kylare igensatt, tips emottages
Postat: sön 08 jul 2012, 19:05
av Rådlös
Över 100 har läst men ingen har sagt något. Det kanske beror på att det verkar lite underligt med igensatt kylsystem på en så ny bil, -09? Vet du varför det är igensatt? Har du hällt i något "Super Magiskt Undergörande" medel eller något liknande? Är det inte ett garantiärende eller i alla fall något för en verkstad? En bil som är tre år skall väl vara i bättre kondition än att kylaren slammar igen.
Skulle inte något av detta stämma in i ditt fall, så är det väl bara en eller två diskmaskintabletter som gäller. Lägg i tabletterna, kör motorn rejält genomvarm någon timma eller två. Glöm inte att öppna värmespjällen och om du har bränslevärmare, se till att det cirkulerar i den också. Töm sedan ut och spola rent ordentligt. Spola gärna en kvart för länge än för kort tid. Fyll sedan med glykolblandat 50/50 vatten.
Re: Kylare igensatt, tips emottages
Postat: sön 08 jul 2012, 19:53
av umekille
Har du kollat att du har kylarvätska i bilen då?
En bekant fick imma som inte gick få bort i sin
5-år nya volvo...på verkstaden sa dem att bilen
var tom på kylarvätska trots inget läkt ur den samt
kylarlocket inte var rört sen fabriksny.
Re: Kylare igensatt, tips emottages
Postat: tis 31 jul 2012, 10:58
av whennebab
Nu är problemet löst, löste det för länge sedan men har inte hunnit uppdatera er.
Nej jag har inte haft i "undergörande medel", blandade etylen och propylenglykol i kylaren då jag hade för låg nivå och hade inget annat till hands än audis orangea longlifeglykol - skulle köra göteborg-stockholm t/r så kände mig tvungen att fylla på (hade nog varit bättre att bara fylla på vatten men då hade jag ändå fått spola systemet pga för lågt frysskydd). Blandingen blev brun efter ett tag så jag ville spola systemet. Det var tunna svarta flagor/klumpar, rost?, som hade satt igen systemet. Jag lossade på en kort kylslang i underkant/baksida på motorn som går till en oljekylare. All vätska kom inte ut genom den men spolade igenom systemet 4 gånger så nu är det förhoppningsvis rent.
Tror inte att blandningen blev brun av rost utan grön+orange blev väl brunt efter att det blandats ordentligt i kylsystemet. De tunna svarta flagorna kändes mjuka och kletades ut mellan fingrarna när jag klämde och luktade ingenting, några få kändes dock nästan som små metall/rostflagor. Får hålla koll på kylsystemet men tror att det inte kommer vara mer problem.
Frågan är bara vad det svarta var och hur det kommit dit.
Garantin ute sedan April i år.
Rådlös:
Fungerar det med disktabletter i kylaren? Det skadar inget?
Mvh.
Re: Kylare igensatt, tips emottages
Postat: tis 31 jul 2012, 15:21
av VolvoB20
Maskindiskmedel fräter sönder aluminium rätt illa.
Re: Kylare igensatt, tips emottages
Postat: tis 31 jul 2012, 18:22
av Rådlös
Om man blandar etylenglykol, den billiga och tämligen giftiga med propylenglykol, den dyrare men harmlösare (dock ingen hälsodryck) så blir det en brun sörja av det. Den fungerar fortfarande som frysskydd och rostskydd. Men man kan inte mäta någon lägsta frystemperatur. Sedan har jag läst på flera ställen att det kan bli slamproppar. Och det var väl det som drabbade dig nu?
Att diskmaskinmedel fräter på aluminium är säkert riktigt. Men det gör vatten också. Specielt när det är ihop med en annan metall. Stål i detta fallet. Därför har man corrosionsskydd i glykolen. Det är någon form av silikat som lägger sig som en skyddande hinna. Så man skall nog inte köra någon sorts långtidsprojekt med diskmaskinmedel, som till stor del är kaustiksoda. Därför är det viktigt att man sköljer ordentligt efter en behandling. Och även om man enbart kör sin bil i tropikerna skall man ha glykol i kylaren.