Sida 1 av 1

2010 2,5ft Automat som Dragbil.

Postat: mån 18 jun 2012, 16:17
av 1Burken
Hej
Jag har fått en husvagn som jag har tänkt köra runt lite med på semestern.

Jag har, som rubriken skvallrar on, en 2,5ft med automatlåda.

Är det något jag bör tänka på? Ska jag tex. köra lådan i manuell på motorvägen eller dylikt?

Mvh Andreas

Re: 2010 2,5ft Automat som Dragbil.

Postat: mån 18 jun 2012, 17:04
av apersson850
Jag låter automaten ligga i D normalt. Om jag kör på exempelvis en liten och backig grusväg med husvagn lägger jag ibland i S, för att hålla kvar lite lägre växel och därmed ha en jämnare dragkraft, när behovet varierar mycket. Manuellt växelval tillgriper jag möjligen i långa utförslöpor, för att få lite mer motorbroms, om det vill skena nerför.

Re: 2010 2,5ft Automat som Dragbil.

Postat: mån 18 jun 2012, 17:31
av mattish
Med etanol i tanken får du ett törstigt monster :P

Om automatlådan har svårt att bestämma sig eller ligger på för låga varv i hastigheten du kör så växlar jag ner manuellt en växel iaf!

Re: 2010 2,5ft Automat som Dragbil.

Postat: mån 18 jun 2012, 19:19
av apersson850
Jag trodde att det kanske skulle vara så, och har därför aldrig haft någon automat tidigare. Min 850 Turbo var manuell, men en kompis hade en likadan automat. Den hoppade fram och tillbaka mellan trean och fyran hela tiden, när han drog husvagn. Men Geartroniclådan i min XC70 D5 ligger istadigt på högsta växeln, vid all landsvägskörning i jämn fart, så det finns ingen anledning att mickla med att växla den manuellt.

Re: 2010 2,5ft Automat som Dragbil.

Postat: mån 18 jun 2012, 23:53
av Mccartney
apersson850 skrev:Jag trodde att det kanske skulle vara så, och har därför aldrig haft någon automat tidigare. Min 850 Turbo var manuell, men en kompis hade en likadan automat. Den hoppade fram och tillbaka mellan trean och fyran hela tiden, när han drog husvagn. Men Geartroniclådan i min XC70 D5 ligger istadigt på högsta växeln, vid all landsvägskörning i jämn fart, så det finns ingen anledning att mickla med att växla den manuellt.
D5 är väl den bästa dragmotorn tillsammans med T6an?

Re: 2010 2,5ft Automat som Dragbil.

Postat: tis 19 jun 2012, 08:05
av Racetwin2
Min erfarenhet med 2,5FT och manuell låda var att den var urstark på E85 - OCH snål. Den drog 1,4-1,5l/mil på E85 med husvagn mot 1,2 utan vagn. Någon här på forumet hade en teori om att du kan utnyttja oktantalet i E85 ju mer motorn är belastad vilket jag tror kan stämma bra. E85 kyler bättre och jar bättre knackningsegenskaper än bensin. Jag får den inte att dra lika lite nu med den 2,5T jag har och ändå kör jag på blyfri 98. Vagnen är en fullbredd Hobby på 1600 kilo. Dessutom kunde jag köra konstant på 5:an med FT:n. Behövdes nästan aldrig nedväxlingar. En Automat borde alltså kunna gå at köra i manuellt läge utan problem.

Re: 2010 2,5ft Automat som Dragbil.

Postat: tis 19 jun 2012, 08:51
av apersson850
I mitt fall är det alltså så, att visst kan jag köra automaten i manuellt läge, men poängen är snarare att det inte behövs. Den gör som jag själv skulle gjort ändå.

Re: 2010 2,5ft Automat som Dragbil.

Postat: tis 19 jun 2012, 15:09
av 1Burken
OK Tack så mycket.
Nu ska jag köpa gubbkeps och ett klistermärke till vagnen där det står "väggrenskörning det bestämmer JAG!!!"
haha
Trevlig Sommar!!

Re: 2010 2,5ft Automat som Dragbil.

Postat: ons 20 jun 2012, 00:28
av perhall
Såna klistermärken gillar vi! Trevlig midsommar och lycka till med husvagnen! /PH