Sida 1 av 1
Pirelli scorpion vs continental 4x4 contact
Postat: tis 12 jun 2012, 19:26
av alex79
Såg på vår nya insatsledarbil som levererades igår att det satt continental 4x4 contact orginalmonterat, när gick dom ifrån pirelli scorpion och är det någon väsentlig skillnad på däcken, det gäller ju så klart xc 70 II.
Re: Pirelli scorpion vs continental 4x4 contact
Postat: tis 12 jun 2012, 23:59
av gooose
alex79 skrev:Såg på vår nya insatsledarbil som levererades igår att det satt continental 4x4 contact orginalmonterat, när gick dom ifrån pirelli scorpion och är det någon väsentlig skillnad på däcken, det gäller ju så klart xc 70 II.
Japp den stora skillnaden är att Ni slipper Pirelli
Har haft en hel del problem med detta märke spec 4x4 modellens däck Har monterat tex 2 st Scorpio och har i värsta läget fått ta ut 5 st nya för att få 2 st bra på bilen så det inte vibbrerade
Sedan så slits dom rätt fort spec i 18"19"20" och har även märkt att det går åt rätt fort nu även i 17" så Conti är bra att ni har inga direkta problem med dessa däck vad det gäller ballans sedan så har dom inte suttit org monterat så länge och är inte vanliga i dom större dim i 4x4 så där har jag ingen referens
Men bara att få slippa pirelli är ibland värt att betala extra för
Skall väl till Pirellis fördel säga att dom som sitter std på R-design tex inte har vållat några problem med obalans men som slits fort spec om man inte är noga med däcktryck och hjulinställningar " Men som reklamen säger du sitter som klistrad vid vägbanan"
//Gooose
Re: Pirelli scorpion vs continental 4x4 contact
Postat: ons 13 jun 2012, 07:39
av VolvoB20
Mina Pirelli Scorpion zero assimetrico som satt original på min XC 70 på.17 tummare har klarat bortåt 7000 mil. Det tycker jag är extremt långt.
Att de hållit så länge har väl berott på att de har haft rätt hårt gummi vilket gjort att greppet inte alltid varit på topp.
Innan hade jag Continental. De hade riktigt mjukt gummi vilket gjorde att de hade supergrepp. Tyvär slets de ju ut på halva sträckan på grund av att de var mjukare.
Re: Pirelli scorpion vs continental 4x4 contact
Postat: ons 13 jun 2012, 14:04
av aggrosurf
brukar det inte stå på däcken vilken hårdhet gummit har?
Re: Pirelli scorpion vs continental 4x4 contact
Postat: ons 13 jun 2012, 16:48
av Duvskog
VolvoB20 skrev:Mina Pirelli Scorpion zero assimetrico som satt original på min XC 70 på.17 tummare har klarat bortåt 7000 mil. Det tycker jag är extremt långt.
Att de hållit så länge har väl berott på att de har haft rätt hårt gummi vilket gjort att greppet inte alltid varit på topp.
Innan hade jag Continental. De hade riktigt mjukt gummi vilket gjorde att de hade supergrepp. Tyvär slets de ju ut på halva sträckan på grund av att de var mjukare.
Precis min uppfattning om Pirellis däck. Hållbarhet framför grepp och komfort.
//D
Re: Pirelli scorpion vs continental 4x4 contact
Postat: ons 13 jun 2012, 16:53
av MartinS
Pirelli Scorpion är ju lastbilsdäck (stenhårda och håller en evighet) i jämförelse med Pirelli P-Zero Rosso (fint grepp men slits relativt fort). Att generalisera Pirelli som märke blir ju lite snett kan jag tycka.
/Martin
Re: Pirelli scorpion vs continental 4x4 contact
Postat: ons 13 jun 2012, 22:23
av perhall
Håller med MartinS. P Zero är suddgummi med grymt grepp, mycket bättre på torr asfalt än Conti+Mich (som inte direkt är dåliga). Scorpion-däcken verkar hålla en evighet, kolla på XC70 MY06-07 som ni ser ute på stan, de har nästan alltid originaldäck... med bra mönster, även många XC70N MY02 som jag har sett med Scorpion-däcken. Hårda men hållbara./PH