Sida 1 av 2

Powershift = sportläge?

Postat: sön 10 jun 2012, 22:01
av XC90_Executive
Jag har klagat tidigare på att PS-lådan inte kändes sportig nog, mycket beroende på avsaknaden av sportläge. Men...

Körde en MY12 V70 DRIVe Powershift idag och blev otroligt förvånad när jag ska lägga den i manuellt läge och får upp "S" istället! :-O)

Någon med en nyligen uppdaterad T4/T4F/T5 som kan bekräfta att det nu finns sportläge? :D


Kan dock tilläggas att sportläge eller ej, så är D2 ("DRIVe") PS en rätt tam motor! :wink: Mätte upp 0-100 på 14,97 sekunder! :lol:

När den har nått 55km/h har jag över 100 på min V60 T6 R-design Polestar! :mrgreen:

Re: Powershift = sportläge?

Postat: sön 10 jun 2012, 22:27
av Doffen
Prøvde en MY13 V70 med PS kasse. Der kom det også opp S i displayret. Så ja, det er sport modus på kassen. Var en D2 modell jeg prøvde, syntes den er blitt sløv med PS kassen. Synes den var mere kvikk med manuell kasse

Re: Powershift = sportläge?

Postat: sön 10 jun 2012, 22:33
av Linqid
Våran MY12 med PS visar inte något S när man för den i manuellt läge men det fungerar lite som ett sådant ändå, tycker jag nog. Den känns lite rappare i växlingarna (placebo?) men framför allt så varvar den betydligt längre upp i registret innan den slänger i nästa växel. Brukar funka fint att peta i när man ska ut på en påfart eller liknande.

Re: Powershift = sportläge?

Postat: mån 11 jun 2012, 09:34
av apersson850
Linqid skrev:...men framför allt så varvar den betydligt längre upp i registret innan den slänger i nästa växel.
Den? I manuellt läge är det väl du som växlar, inte "den"?

Re: Powershift = sportläge?

Postat: mån 11 jun 2012, 11:28
av XC90_Executive
Fast växlar man inte själv så lägger den i nästa automatiskt innan den varvar över.

Men det blir ju ändå inte som sportläget, eftersom den då alltid är "redo" med rätt växel t.ex.

Sv: Powershift = sportläge?

Postat: mån 11 jun 2012, 13:13
av mattish
Flyttar man över spaken från D till höger så läggs sportläget i. Dettav är i tills dess att du för spaken tillbaka till D eller växlar upp eller ner med spaken.

Re: Powershift = sportläge?

Postat: mån 11 jun 2012, 13:57
av XC90_Executive
Sportläge på D2 är dock inte jättenödvändigt. :wink: Men finns det/kommer det på T4/F och T5 blir det stor skillnad! :-)-)

Re: Powershift = sportläge?

Postat: mån 11 jun 2012, 14:39
av apersson850
XC90_Executive skrev:Fast växlar man inte själv så lägger den i nästa automatiskt innan den varvar över.
Jaså minsann. Jag har nog inte varit så elak vid min. Däremot har jag ju konstaterat att den växlar när när man saktar in.

Re: Powershift = sportläge?

Postat: mån 11 jun 2012, 15:05
av XC90_Executive
Det känns inte speciellt snällt och det blir ryckigt, iallafall på min T6 Polestar. För det känns som den övervarvar lite innan den lägger i nästa växel om man bara har den i manuellt läge och låter den växla själv. En växling tar då mycket längre tid och det blir inte samma flyt i accelerationen.

Om jag inte rör spaken innan, utan låter den vara kvar i S-läget så växlar den blixtsnabbt och alltid rätt. Väldigt imponerad över växellådan! Även om man tar en skarp sväng och stämplar så den växlar ner till ettan så missar den aldrig växlingen till tvåan. Det tycker jag att PS gjorde i D2, trots sportläge.

Re: Powershift = sportläge?

Postat: mån 11 jun 2012, 15:38
av mattish
Som sagt innan så är inte sportläget något nödvändigt med D2 motorn under huven, möjligen när man drar släp..